Jeans - Sammanslagen tråd

Sv: Jeans - Sammanslagen tråd

alazzi skrev:
Både jag och min man rider alltid med hjälm, även på clinics. Har inte blivit utskrattade hittills men däremot ifrågasatta, tyvärr.

Jösses, skiljer det verkligen så mycket mellan olika delar av Sverige. Här uppe i norr skulle man anses vara snobbig wannabee om man kom med hatt på kurs. Alla rider med hjälm. Det är knappt man törs ha hatt på klubbtävlingarna ens...

Jag är 1,68 lång och har 34" när jag rider, det är aldeles utmärkt långt för mig till häst. Hellre köpa ett par jeans som är lite längre och fålla upp vid behov än att sitta på hästen och känna sig lite fånig med för korta byxben, typ Kalle Anka vid högvatten :D

Ang. hjälm, jag rider nästan alltid med hjälm, utom på tävling och ingen i klubben har påpekat det eller ifrågasatt mitt val. Men det är just det de är, ett val, och passar de inte andra att jag rider i hjälm så är det deras problem :angel:

Druvan skrev:
Jösses, skiljer det verkligen så mycket mellan olika delar av Sverige. Här uppe i norr skulle man anses vara snobbig wannabee om man kom med hatt på kurs. Alla rider med hjälm. Det är knappt man törs ha hatt på klubbtävlingarna ens...

Haha, håller med! Knappt man vågar ha hatt på tävling :crazy:

Men en allmän fundering bara är ju varför i hela fridens namn så många rider utan hjälm! Sååå jobbigt är det ju inte att ha på en hjälm när man rider. Ungefär lika jobbigt som att ta på sig säkerhetsbältet när man kör bil... :smirk:

Räcker verkligen 34"? Har det på mina vardagsjeans som man ju ska kunna gå rätt mycket med också, men när jag rider tycker jag att det halkar upp lite för mycket... :crazy: Tävlingsjeansen däremot är 36"... :angel: ...förresten, nej jag har inte speciellt långa ben och jag är 167 lång... ;)

Mina favoritjeans är Pearson modell 652 från OBS!.....sitter perfekt på mig, antagligen därför jag har dem jämt. När jag rider, jobbar, festar......osv... :p Och inga skav...

/Carina :eek:

skrev lite slarvigt, på clinics har de flesta ridit med keps eller barhuvade.

Ja, på mina Levis så har de räckt alldeles utmärkt med 34" i längd. Dom e så långa så utan boots går de ner nästan till tårna. Men det är klart, varierar nog lite från tillverkare till tillverkare. :eek: Jag har nog förresten 34" på jeansen jag har i dag, och de är inte alls lika långa.

Pearson, hur är de i modellen? Jag tror de har dem uppe på Obs i Visby, och de kanske vore värt att testa. De kanske till och med har skojjigare färger. :confused: Mitt största problem är att hitta jeans i andra färger än blå, näst största är att hitta jeans som sitter bra. :eek:

Jag rider oftast i skinnjeans från cress som jag har tagit ur fodret i. Vintertid rider jag oftast lektion i vanliga ridbyxor som passar bäst till graninge ridstövlar.
Keps är väl inte tillåtet på tävlingar så varför rida i keps på träning ? Hjälm eller hatt är vad som gäller. Min ridskola har krav på hjälm och det är nog det normala på ridklubbar om inte hela anläggningen är uthyrd för en tävling.

Jag har köpt strechwrangler med låg midja och bootcut..har dom nästan varje dag i stallet och rider i till vardags..Ska köpa ett par till nu och ha och tävla i, supersköna.!
Bor ni nära stockholm så åk till Outletbutiken vid Arlanda..där har jag köpt mina för typ halva ord. priset.

Rider alltid i jeans,men har problem att hitta bra modell.Älskade mina Wrangler Kate modellen,men de tillverkas inte längre och går inte att få tag på.Tacksam för tips om någon vet om de fortfarande finns kvar att köpa i någonstans.
Har letat efter en ny modell med stretch och bootcut (helst wrangler),men har bara hittat superlåga modeller.Vad heter den modell som du har köpt och hur låga är dom ? (Vill inte att halva rumpan ska synas när man rider).
Nu har jag ljugit :mad: Rider inte alltid i jeans,vintertid är det långkalsonger och termobyxor som gäller :)

Tyvärr fel storlekar.Jag har st 31-30 i mina gamla.Är både kort och rund :).Tacksam för fler tips .

På min klubb är tack och lov helt okej med hjälm, det beror ju på hurdan häst man har!
Jag tycker det är fånigt och ganska barnsligt av folk att anmärka på om man tränar western i hjälm eller t ex ridbrallor. :cool: Det får stå för dem, jag tar då inte åt mig. I så fall är det väl lika fånigt att tro att en häst blir "dressyrhäst" bara för att man sätter vita benlindor på den..
Tävlar gör man väl däremot i reglementsenlig klädsel och då blir det ju ofta jeans.

Apropå "för långa" jeans - varför inte vika upp dem när ni inte sitter till häst? Mina skönaste är ett par gamla utslitna smala extralånga från Lindex. Tillräckligt långa till häst, men korvar sig över knäna på marken, så jag viker upp en decimeter..

Sv: western=jeans?

Druvan skrev:
Jag ska vara ärlig; tycker det ser fult och konstigt ut med ridbyxor i westernsadel. Ungefär som att komma på dressyrkurs a´la kandar, dressyrsadel och vita lindor med mjukisbyxor el jeans :p
Tur att du slipper se mig då. :smirk: Jag rider alltid med hjälm av GPA-stuk och för det mesta i skoridbyxor (sådana där som islandsryttarna har) och MH:s ridskor. Däremot händer det att stretchjeans (Flash har bra sådana.) åker på om det är clinic med "utsocknes" tränare. Jag har faktiskt ett par Wrangler Cowboy Cut också, men tycker att de är obekväma och använder dem nästan aldrig.

Sv: western=jeans?

Jäpp, har ett par sådana och ett par likadana fast brungrå. Kanonsköna, särskilt på sommaren.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Angel
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: pepp
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 286
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka