Jeans - Sammanslagen tråd

MsSleepalot

Trådstartare
Jeans

Vad ska man ha för jeans att rida/tävla i?
Jag vill absolut inte ha jeans med hög midja och supertighta ben, utan det ska vara lägre midja med lite bootcut. Vad ska jag ha då?

Sv: Jeans

wranglers brukar vara populärt inom westernridning. Vilken model vet inte jag men det är väl bara att fråga försäljaren

Jag tävlade i mina Levis 501 i dag. Inte ultimat med tanke på att jag alltid får skavsår av jeans, även Wrangler. Men Wrangler modell Kate är av hipstermodell med bootcut.

Nån som har bra tips på hur man förebygger skavsår? Jag får det på insidan av knävecken och i bland på insidan av vaderna. Fick tips om Nylonstrumbyxor under, är det nåt tro?

Distansryttare brukar ha nylonstrumpbyxor under om de får skav och det ska tydligen fungera, jag har inte testat själv.

Däremot red jag i helgen i min Levis 555 (jag tror det är så modellen heter, eller 553?) och de var sköna att rida i. De är låga i midjan och har boot-cut.

/Camilla

välj vilka jeans som helst som har låg midja och bootcut.
jag själv trivs bäst i crocker, men valet av märke beror ju helt på hur de olika modellerna sitter på olika personer.

Men får ni inte skav av sömmen som är på insidan av benet? Det är ju bara Wrangler som har den på utsidan istället :d

Jag besväras aldrig av den, kanske för att sitsen i min sadel är så mjuk att det inte blir så högt tryck?

/Camilla

Jag har ett par underbara wranglers som heter Hipster (tror jag). Dessa kan man köpa hos B*n*n*z*! De är låga i midjan, stretch och lite bootcut.

western=jeans?

ja jag har relativt nyligt sadlat om till western.
men vääägrar överge mina ridbyxor. :love:
men känner mig som ett mobb offer (okej jag över driver lite) när jag är lektioner/clinics.
för jag är den enda som har de ju nu inte varit iväg så mkt
så att jag hunnit bilda mig en bra bild av de hela.
ingen säger nånting eller titta extra mkt.. risken finns att jag är den enda som bryr mig :p
och har själv jeans ibland för de passar på nått sätt bättre i western sadel tycker jag.

men hur ser ni western ryttare på dom som kommer i ridbyxor?
reagerar ni?
har nån mer ridbyxor?

Sv: western=jeans?

själv är jag en westernryttare i vct-byxor, haha. Jag bryr mig då INTE om vad folk har på sig!
fast på clinics o dyl har jag jeans..

Om du tänker "konvertera" till jeans ( vilket är en självklarhet) se då till att köpa ett par som är avsedda för ridning, där sömmen på insidan benet är enkelsydd ( Wrangler, Cowboy Classic m fl), annars får du skavsår . jeans är en självklarhet när du rider western! :cool:

Sv: Jeans - Sammanslagen tråd

På hemmaplan red jag i ridbyxor och Graningekängor med min arab. På clinics naturligtvis jeans ;)

I nuvarande stall rider jag med jeans.

Jag är ju också omkonverterad klassisk ryttare, dessutom tävlar jag också i distansritt och jag rider nästan enbart i ridbyxor och ev. chaps. Även på clinics där jag också ofta har hjälm. Men det händer oftare nu att jag rider i jeans och keps, speciellt om jag bara ska iväg på en lektion eller så och ska åka med hästen. Jag tycker inte om att gå i ridbyxorna hela dagen så då är det skönt att slippa byta kläder bara för att rida en stund.

Jag har än så länge inte blivit utskrattad - men det kanske är för att jag ser så professionell ut ändå så ingen törs...? ;) *ironi*

/Camilla

AlterPride skrev:
ja
men hur ser ni western ryttare på dom som kommer i ridbyxor?
reagerar ni?
har nån mer ridbyxor?

Jag ska vara ärlig; tycker det ser fult och konstigt ut med ridbyxor i westernsadel. Ungefär som att komma på dressyrkurs a´la kandar, dressyrsadel och vita lindor med mjukisbyxor el jeans :p

Jag rider oftast i ridbyxor, även på clinics... Men det är ingen i klubben som tittar snett på mig för det, de skulle bara våga :D

Men självklart jeans på tävling... Den dagen jag hittar sköna jeans att ha på mig hela tiden kan jag tänka mig att rida i det konstant.

Men så länge jag får skavis så fort jag tänker "jeans" utgår alternativet för min vardagsridning.

Är lite sugen på Wranglers Kate hipster jeans. Men vilken längd ska man ha? Jag är 160cm lång och vanligtvis 32" som är knappt på gränsen till långt på mig. Jag vill inte att jeansen ska bli korta när man sitter på hästen utan ska iaf gå ner över skorna. Men då blir dom så knäligt långa när man står på marken om jag skulle ha 34", eller?

Hur lång är ni och vad har ni för längd?

Både jag och min man rider alltid med hjälm, även på clinics. Har inte blivit utskrattade hittills men däremot ifrågasatta, tyvärr.

Folk har frågat varför vi inte har någon hatt?

På tävling har jag dock använt hatt.

Jag hade också ridbyxor länge och avskyr jeans. Jag har inte ens på mig jeans i vanliga fall för jag tycker det är obekvämt så varför RIDA i dem?

Sen köpte jag Hööks ridjeans eftersom jag föll för trycket och insåg att om man ska se snygg ut som cowboy funkar inte svarta ridbyxor! :)

Nu älskar jag mina ridjeans och har köpt ett extra par och vid senaste garderobsrensningen var jag sååå nära att kasta ridbyxorna åt skogen men tryckte in dem längst bak!
Tvivlar på att jag nånsin kommer använda dem igen!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Angel
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: pepp
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 286
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka