Jätteorolig för min lilla tik.

Narcissa

Trådstartare
Upptäckte idag en ganska stor knöl vid en av hennes nedre spenar. Misstänker givetvis tumör. Ska ringa veterinär direkt på måndag men jag oroar ju mig sönder och samman nu. :(
Samma tik som förlorade ett öga i november och där jag inte har något kvar att ta på försäkringen.
Jag kunde liksom ta runt knölen så den verkar inte sitta fast i något underliggande men vad säger det?
Jag är så himla rädd att det ska vara något hemskt. Min fina fina tös. :love:

Sv: Jätteorolig för min lilla tik.

Jag har opererat bort knölar på 3 av mina hundar (inkl en i juvret på en tik) och ingen har varit elakartad. Så jag skulle tro att de flesta knölar är snälla. På tiken tog de bort en halv juverrad för säkerhets skull men det läkte snabbt och lätt. Tikens knuta var precis som du beskriver inte fastittande, men den växte i raketfart. Hanhundarnas knutor har varit allt från på huden till under, och mer eller mindre fastsittande.

Min pudel fick en knöl på nosen och när jag var i mailkontakt med en veterinär så skrev denne att det kunde vara en tumör, jag blev helt förstörd och grät floder!
Vi kollade upp den, det var en tumör, men en godartad, som nu också försvunnit :)

Håller tummarna för din tjej!

När det gäller juvertumörer, vilket det låter som att knölen är när den sitter i juvret, är ungefär 50% av alla knölar elakartade och 50% godartade. Enda sätter för att få veta är att operera bort knölen och juvret, ibland även lymfknutan som dränerar juvret, och skicka in till ett labb för analys. Ofta vill man även ta en röntgenbild på lungorna innan OP för att se om det finns metastaser i lungorna.

Juvertumörer är väldigt vanligt på tikar, förutom på de som kastrerats innan första löpet. Ofta är tikarna helt obesvärade men tumörerna kan växa och orsaka obehag, även om det är en godartad. Även godartade kan efter en tid omvandlas till elakartade så det är därför rekommendationen är att ta bort alla knölar. Sen är det självklart en avvägning man får göra: hunden kanske är 15 år och då kanske man inte vill utsätta den för en operation.

Om din hund verkar obesvärad och knölen inte växer så kan du säkert vänta med OP tills ett nytt försäkringsår börjar för er, alternativt låta henne få gå med knölen med risk för att den sprider sig.

Tack för era svar! Ska ringa veterinär imorgon och jag vill absolut operera så snart det bara går. Tycker bara det är så tråkigt att hon som precis genomgått tre stora operationer ska drabbas av detta med medföljande op. :(

Opererade bort knölar som visade sig vara elaka på Nikita när hon var 7 år, 3 juver togs bort och det har inte kommit tillbaka än och nu fyller hon 11.
Däremot har hon flera små i storlek av riskorn i andra juver. Har bestämt mig för att inte operera henne något mer eftersom hon har ganska kraftigt blåsljud som medicineras och dessutom fick pyo i våras och hade ganska svårt att komma tillbaka efter den operationen.

Min fick för första gånger en hel massa knölar nu efter löpet. Jag var helt säker på cancer, men nu verkar de försvinna. Veterinären gissade att Atopica ligger bakom.

Jag hade väntat lite för att se hur de utvecklar sig.

Hon löpte för ca fem månader sedan så borde inte ha något samband tycker jag.

Jo det kan det absolut ha. Min tiks skendräktighet (får mjölk) kommer efter några månader, aldrig direkt efter. Som tur är är hon ganska oberörd, bäddar inte, äter vanligt, leker inte mamma med några leksaker eller så.

Min sch/bc tik hade såna , var till vetten och dom sa att så länge hon inte har ont av dom så skulle vi inte bry oss ( hon var 12 år då ) hon blev nästan 15 år och det var inte pga tumören hon avlivades ...

R.I.P fina Jaffa Bapelsin <3

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Roheryn
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Nenne1
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 444
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar