Jättekur med mineraler

I

InaNorlin

Hej alla kloka!

Efter att min häst varit knackig ett tag, hade jag ut eq, som jag haft till honom förut, då han lätt får lite låsningar osv i kroppen. Denna gången berodde det dock inte på detta, utan denna gången handlade de om "organproblem". Då min häst är en s.k "maghäst" så är nu hans tunntarm o tjocktarm irriterade/inflammerade. P.g.a detta så har han inte släppt all päls - ruggig päls liksom, men dock blank o fin så sätt. Men med tanke på tarmarna så går de åt mkt energi för o försöka läka ut problemet, därför tar han inte upp all näring ifrån betet. Därför ska jag ge honom mineraler i jättekur nu, för o få en kickstart, så lilla pållen blir lite kryare. Idag fick han hackad lucern (tycker bäst om det), linfröolja (för o smörja lite) och så mage/tarm-örter. Vilka mineraler tkr ni jag skulle ge? Han är 16 år, 164 hög o väger ca 500 kg. Han är varken tjock eller tunn, men då har han ändå gått på bete i 1½ månad, så lite rundare vill jag ha honom än vad han är idag.
Hoppas på att få något svar, då jag inte är så insatt i mineraler.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jättekur med mineraler

Är det ET som påstår att han har "organproblem", och att en jättekur med mineraler skulle lösa det? Byt ET.

Tycker oxå du ska byta ET.
Mitt sto har samma problem med låsningar i kroppen. Jag ger magnesium, E-vitamin & har nu köpt Relax Me från England, då det är mkt. billigare. Stress av olika slag hänger ihop med magen. Googla på det så kan du läsa mer, du kan även ge örter vid sidan om för att hjälpa tarmarna på vägen lite snabbare, då är det kamomill som gäller.
För 2 år sedan provade jag ett annat preparat för musklerna, oxå det från England som var dyrt, men det hjälpte kanon. Idag behöver hon inte fysioterapeten varje månad, utan 1 ggr/halvåret.
Sedan krävs det att man rider lösgörande i varje pass innan man börjar kräva något av dom. BOT produkterna är ett måste på dessa hästarna med, & täcke ute vid rått väder & blåst.
Vill du ha länken till dom som säljer Relax Me billigast så kan du PM:a mig.

Jag tycker inte att du ska ge någonting förrän veterinär har gjort en ordentligt undersökning av din "knackiga" häst.

Jisses, vilken oseriös ET!

Inser nu att jag varit väldigt dålig på o förklara ordentligt. Det är så att min ET är även en s.k "hästpratare", så de e inte bara så att hon utför massage eller liknande. Förstår att ni tyckte de verkade helknäppt, men nu förstår ni kanske? Jag vill alltså veta vad ni tycker jag ska ge.
Moon: jag kommer pm:a dig i eftermiddag!

Din förklaring gjorde tyvärr inte att din ET uppfattas som mer seriös....snarare tvärtom.

Läste precis ditt svar i en annan tråd om att ET trodde att hästen kunde ha artros. Det är en diagnos som bara veterinär med adekvat utrustning kan ställa. Artros kan vara rejält smärtsamt och det är inget som man isåfall ska ignorera. Om du tycker om och är rädd om din häst så ser du till att den får en ordentlig diagnos ställd och sedan följer du de rekommendationer som veterinär ger.

Inser nu att jag varit väldigt dålig på o förklara ordentligt. Det är så att min ET är även en s.k "hästpratare", så de e inte bara så att hon utför massage eller liknande. Förstår att ni tyckte de verkade helknäppt, men nu förstår ni kanske? Jag vill alltså veta vad ni tycker jag ska ge.
Moon: jag kommer pm:a dig i eftermiddag!

Du är medveten om att mineraler kan ge förgiftningssymtom om man ger för stora mängder?

Det låter som sämsta sortens lurendrejare du har anlitat. Boka tid hos veterinär istället för att slänga ut en massa pengar på sådant som i bästa fall inte gör någon skillnad för hästen. Och i värsta fall skadar den.

knacking=halt? Har ont?
Hur påverkar organproblemen hästen? Blir den knackig? Hur kan du veta det? Hur kan du veta att den har organproblem?
Varför skulle en överdosering av MINERALER ge hästen en kickstart? Och är det mer näring hästen behöver (energi? om du vill att den ska gå upp i vikt) så är det inte mineraler som löser detta.

Och om hans tarmar skulle vara rent av inflammerade, då tar man hästen till veterinär och får lämplig behandling och medicin!!

Har du tagit träckprov på din häst?

En häst som är knackig, misstänkt "maghäst" med organproblem och inflammerade tarmar tar man till en VETERINÄR omgående för att kolla upp. Man ger inte mineraler för att lösa ett problem?? Känner att jag blir upprörd här :S
Sedan så kan du ta ut Et, hästpratare, ge örter m.m vad som känns bra. Men snälla snälla du, lita inte blindt på detta när din häst har problem som behöver kollas upp av veterinär.

Jag tycker som de flesta andra här.Åk till vetrinär.Fattar inte varför en del verkar ha sådan vetrinärskräck.

Vad är det som gör att du tror att din häst har inflamerad tarm? Jag hoppas att det är en veterinär som har ställt den diagnosen och inte en hästpratare som tar betalt för att ljuga dej full. Din veterinär kan säkert ge dej all information du behöver om hur du ska behandla din häst på bästa sätt. Du kan börja med att slänga all kontaktinformation till lurendrejaren och ta kontakt med seriösa människor istället.
Att ge en dunderdos av mineraler gör att vissa mineraler bara kissas ut medans vissa lagras i kroppen och gör det svårare för din häst att ta upp andra mineraler. Det är lika farligt att överdriva konsumtionen av mineraler som det är att överdriva konsumtionen av läkemedel.
Din häst kan få svåra förgiftningssymptom för att du har gett överdriven mängd av mineraler.

Ring veterinären om din häst är sjuk och sluta låta dej luras av oseriösa människor. Har din häst inte släppt vinterpälsen än så är det dags för ett besök hos veterinären.

Senast ändrad:

Fan vad trött jag blir på er, sårad dessutom. Sen jag fick hem min prins som är en travare på 16 år med konstaterade magsår - sen travartiden, så har han fått behandlingar ett antal gånger, både av vet o ET. Min ET samarbetar med en av skåne bästa vetrinärer. Han ska inte ha dunderkur i den bemärkelsen, utan det jag ville ha svar på var om vad!
Eftersom magen är ett ständigt problem o orosmoment så är vet medveten om detta, han har inte kvar all päls, bara öven länden, om ni var så dumma o trodde de var allt. Är riktigt besviken på er alla, jag stället en fråga o får en massa skit istället?! Då kan ni fan i mig knipa igen käften istället, detta sårar bara.

Frågan är ju hur en kur mineraler skulle hjälpa och hur vet du att tarmen är inflamerad? Även om hästprataren skulle kunna få kontakt så kan hästen knappast säga ja ghar en inflamation i tarmen hur vet den det. Jag vet inte vd som är fel när jag har ont i magen utan den gör bara ont. Enda sättet att få reda på om det är inflamation i tarmen är att hästen kollas av vetrinär. Det enda du skrev var att ET som sedan visade sig även vara hästpratare tittat på hästen. Ingen här kan utala sig om något om inte hela historien berättas. Det du berättat nu gör inte mig mindre skeptisk utan jag tycker det verkar vara dags att byta vet.

Fattade du INGENTING av vad jag skrev nyss?! Jag vill inte höra NÅGOT av vad ni ska klanka ne på, hur jävla svårt ska de vara? :@

Hej!

Då ska jag försöka svara utan att "klanka mer" på dej.

Det verkar ju uppenbart att du bryr dej om din häst, så långt är nog alla överens.

Det vi alla reagerar på är hur en person kan ställa diagnos på inflammation i magen utan att undersökt sagda mage på insidan- en inflammation är ingenting som syns. Att ge hästen mer mineraler för att den har problem med upptaget är helt dödfött (fråga mej som i perioder inte kan ta upp vitaminer pga fel i magen- jag kan proppa mej full av dom, men kan inte ta upp dom oavsett). En inflammation/infektion i tarmarna kan vara livshotande och är inget man behandlar med lite lämliga örter. (Har själv sett hästar som behandlats med mineraler i mängder och efter det fått bo på hästsjukhus i veckor med svårlösliga kolikattacker).

Jag tror som alla andra att ditt första steg bör vara att ta hästen till en klinik där dens problem kan utredas. (Inser btw att jag vet minst en magsårshäst som upplevts som "knackig" och ovillig när magsåret blivit aktivt- inte heller där skulle en massa mineraler hjälpa, tyvärr). Efter det och med hästen under lämplig medicinering kommer du nog se att hästen utan mineraler blir bättre.

I det här fallet, om nu hästen har en tarminflammation/infektion är medicin det som behövs för att hästen ska kunna ta upp de mineraler den behöver. Dvs behandla först orsaken(dvs hästens inflammation/infektion/magsår) och se sen symtomen försvinna, istället för att behandla symtomen (pälsen, mineralbristen) i all evighet och ändå ha en häst som mår dåligt.

/Lavinia, har en maghäst själv och skulle aldrig mata den med mineraler i massor när magen är "aktiv".

Folk som svarar dig såhär i tråden försöker inte vara elaka, utan försöker HJÄLPA dig. Hur ska några på ett forum kunna veta vad för mineraler din häst behöver?? :confused:

För att kunna uttala sig om brist på mineraler behöver man veta en hel massa saker som man kan får veta genom foderanalyser, blodprover mm. För mycket av vissa mineraler kan också vara farligt att ge.
Det finns en massa olika mineraler som behövs till en massa olika saker i kroppen, Jod, Fosfor, Kalium, Krom, Koppar, Magnesium, Mangan, Molybden, Selen, Zink mm.

Om inte ET som "ställt diagnosen" vet - så kan ju ingen veta.
Din ET/hästpratare vet inte ens om problemet är mineralbrist, för en ET kan inte göra den utredningen av problemet som behövs för att veta detta.

Varför gör du inte en grundlig undersökning av hästen på klinik? Förstår inte varför folk alltid ska försöka slingra sig som hala ormar när det kommer till att åka till vet med sin häst.. Bryr folk sig inte om sina hästar ö.h.t?

En häst med inflammerade tarmar och magsår ska undersökas av en veterinär, ordentligt, gärna med kamera ned i magen så man ser hur pass illa det är. Sen ska veterinärens inrådan följas, och funkar det inte ska man diskutera med veterinären om andra lösningar, inte hålla på och hitta på massa egna idéer.. Är man inte nöjd med sin veterinär ska man vända sig till en annan.

Anledningen till att vi inte säger exakt hur du ska göra och vilka mineraler du ska ge beror på att det är en veterinär som gör sånt, vi är inte veterinärer, vi har inte sett hästen. Ta hästen till en veterinär och och låt denne göra en bedömning av vad du ska ge hästen.

Ett internetforum är inget substitut för en veterinär, framförallt inte när det kommer till allvarliga åkommor som magsår och inflammerade tarmar...

Och säg upp bekantskapen med din ET, det kostar mer än det smakar att anlita den typen av människor...

Bara sluta skriva nu, jag skiter i detta nu. Att ni inte vill vara elaka?! En av er alla har skrivit att jag bryr mig om min häst, en stackare!! Hur tror ni de känns o höra att jag ska ge bort hästen till någon som tar hand om den? Vad fan menas med de om inte elakt?! Men visst, de sårar inte alls, puckon.

Om du bryr dig om din häst så mycket, varför tar du den inte till veterinären då? Et'n du anlitat kan inte hjälpa din häst ens hälften så mycket som en veterinär kan, oavsett hur mycket du tror på det där skitsnacket om "hästpratare".

Om man har en häst med magsår och inflamerade tarmar, men man inte tar hästen till en veterinär utan tror att en hästpratare och lite mineraler ska fixa den... då är man bra korkad...

Är man inte kapabel att ta sitt djur till en veterinär när den är sjuk ska man inte ha djur...

"skitsnacket" om hästpratare?! Än en gång, sluta skriv om ni ska vara så jävla korkade. Eftersom detta är ett problem som funnits länge går det inte att bota - kan ni ge fan i de nu? Jag sköter min häst bra, de vill lova - sluta klanka ner på andra - ni är förstår jäääääävligt bra o kanonproffs allihop? Idioter hela bunten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka