Jättedålig hovkvalité, vad funkar???

S

Sandrew

Hejsan. Har ett problem med hästens hovar. Dom är jättesköra, tre av fyra har rätt så djupa sprickor, han kan inte gå utan skor, det gör att han blir halt :cry: , skulle vilja kunna ta av han skorna under vissa tider på året men som nu är omöjligt. Vill gärna ha ett bra tips på något som funkar att förbättra hovkvaliten så de blir sprickfria och starkare innan jag vågar att ta av skorna. Hovarna kommer att naturlig bli starkare efter att jag har tagit av skorna. Har hört om Seaweed & Rosehip som är en blandning av alger och nypon. Det ska tydligen främjar tillväxten av friskt horn. Biotin ska även funka. Är det någon som ha någon bra erfarenhet av dessa två produkter eller kanske något annat att rekomendera??
Väntar på goda svar....

Sv: Jättedålig hovkvalité, vad funkar???

jag har åxå en häst med jätte dåliga hovar och det är så tråkigt!
Först och främst har jag skaffat en jätte bra hovslagare, skulle nästan kunna tro att han varit veterinär, det har varit till stor hjälp då min häst trampar av sig skorna hela tiden.
Jag har frågat hovisen om man inte kan ta av skorna istället, men då sa han att det är de värsta man kan göra på en häst som har dåliga hovar. Förmodligen skulle hovarna då försvinna helt och han skulle bli jätte halt. dessutom skulle jag behöva raspa till dom varje vecka..

När jag gick "tappsko" kursen hade vi en jätte bra lärare som sa att man ska olja in hovarna med vegetabiliskolja på hästar med dålig hovkvalitet, och ge biotin. (detta brukar jag göra och funkar bra)

Har inte hört talas om Seaweed & Rosehip men det kanske är värt att kolla upp.

Jag brukar alltid se till att han har jätte rent i boxen då amoniak fräter på hovhornet.

Dåliga hovar blir inte dåliga hur som helst utan det finns orsaker i alla fall av dåliga hovar. Dels obalans och dels skoning som hämmar cirkulationen och ger felaktiga krafter vid nedsättning av hoven då den inte kan vidga sej på ett normalt sätt. Såg faktiskt detta på en bekants häst som är skodd för ett par dagar sedan. Det syntes tydligt att rörelsen i hoven och tex hovbrosken skedde på ett onaturligt sätt, har inte sett det så tydligt förut.

Sprickor är typiska just pga obalanser och uttorkning. Och det är så vanligt att man inte vågar ta av skorna på en häst med mkt dålig hornkvalité (som blir dålig när cirkulationen är dålig = ingen chans att bra horn kan bildas). Man tror att hovarna ska falla sönder totalt osv. Och ja, det kan säkert hända negativa saker om man inte verkar på ett korrekt sätt och får en god cirkulation i hovarna. Men om hovmekanismen är som den ska med rätt verkning kommer det ganska omgående att växa ner friskare horn, och självklart får man ha tålamod och ha hästen på ett underlag den klarar. Men jag har själv sett en häst med dom värsta sprickor som jag skulle tro att dom flesta skådat, få jättefina hovar utan ömhet och utan skor. Gör man det på rätt sätt så är detta fullt möjligt.

Tragiskt med en hovslagare som t.o.m säger att man absolut inte får ta av skorna på en häst med dålig hornkvalité då just skornas hämmande av hovmekanismen är orsaken till dom dåliga hovarna från början..

Sen behöver hovarna fukt för att inte torka ut, spån torkar tex ut en hov på några minuter och även det hindrar cirklulationen, precis som att ha hästen på stall gör detsamma. Man kan självklart ge tillskott som kan hjälpa hovarna men om man inte ändrar hovarna till en fungerande form med optimal cirkulation så kommer man inte få friska hovar. Alla hovar enligt min mening som kräver skor för att hästen inte ska ha ont och ömma/halta är SJUKA hovar och detta kan man dölja väl med skoning men man kan inte läka hovar med skoning..

Toffel skrev:
Dåliga hovar blir inte dåliga hur som helst utan det finns orsaker i alla fall av dåliga hovar. Dels obalans och dels skoning som hämmar cirkulationen och ger felaktiga krafter vid nedsättning av hoven då den inte kan vidga sej på ett normalt sätt. Såg faktiskt detta på en bekants häst som är skodd för ett par dagar sedan. Det syntes tydligt att rörelsen i hoven och tex hovbrosken skedde på ett onaturligt sätt, har inte sett det så tydligt förut.
Kan du se det?:confused:

Har en vän som hade ett dundermedel som masserades in i kronranden varje dag. Hennes häst blev mycket bättre!! Hovslagaren sa dock att han var tveksam till att förbättringen kom från medlet eller om det just var massagen som var stimulernade och hjälpte hoven.

Min häst har också taskiga hovar... tämligen taskiga hovar, ibland är det svettigt att få på tappskor... Och att försöka få högre trakter kan jag bara frömma om just nu...
Men nu börjar de ta sig, hovis sa att de var bättre än någpnsin denna höst och han har skott honom i över 4 år...

Jag har gett biotin i ett år, men bytte till Kiselgur som ger mer resultat och är DESSUTOM billigare. Dessutom så står han med fötterna i vattenhinkar en kvart per dag under den torra årstiden (inte så många veckor svensk sommar...) Och jag oljar dem med olivolja eller fodertran beroende på vad jag har hemma - speciellt på utsidan men även på insidan ibland. Nu är hans fötter i stort sett sprickfria och det är hov hela vägen ner till skon överallt.

min förra häst hade också problem med det här.. när vi köpte honom hade han sulor fram, tog bort dem efter ett tag på hovslagarens inrådan, han haltade (med skor) i 2 mån sen var det bra, inga problem. tyvärr var han väldigt svårskodd så efter ett tag fick vi var 4:e vecka åka till vet. och droga honom och sko honom... fick då en av Sveriges bästa hovslagare, han vad oss använda Biotin och en salva som man skulle smörja in i kronranden varje dag, tror det hette Crinocrisolin eller ngt liknande, det finns bara på recept.
det var alltid en mardröm om han tappade en sko, vilket han gjorde alltför ofta....

Oh ja det finns många bra sätt att fixa till hovarna på, en hel del har du redan fått tips om här.

Biotin vet jag hjälper mot torra hovar, funkar det där kiselgur som polly_mulle skrev om så är det kannon dock har jag själv aldrig hört talas om det.

Man kan ha hovarna i vatten bad som vissa har berättat om, filttofflor som är dyblöta som man sätter på över natten funkar oxå bra. Lite lättare oftast oxå.

Jag personligen skulle aldrig smörja in hela hoven med någon fomr utav olja, olja för mig är lika med uttorkande oavsett om det är vegetabilsk eller den vanliga hovoljan. Även om hovolja är sämre. Det är så jag har blivit upplärd. Däremot kan man smörja in kronranden med vegetabilisk olja helst med massage rörelser för att stimulera tillväxten. Då funkar dom flesta oljor som finns att köpa billigt i en mataffär (går inte åt särskilt mycket heller). Man smörjer/masserar in det 1-3 ggr per dag, dom oljor jag har hört funkar bra är rapsolja, olivolja och vanlig hederlig matolja. Själv personligen använder jag rapsolja den kom i en fin förpackning kombinerat med ett lågt pris :)

Helst om man har torra hovar ska man gärna använda minst ett par av dessa metoder för att få bättre hovar (själv har jag endast hör om dessa metoder än så länge som jag vet någonting om så något annat rekomenderar jag inte om).

Desvärre så är varken spån eller torv särskilt bra för torra hovar (halm vet jag inte om hur det ligger till med).

Det är nog svårt och säga vad som funkar. En bra hovslagare är nog det viktigaste. Sedan får man nog lov och testa sig fram, vad som funkar hos olika hästar är väll individuellt.

Men det finns en röd burk som går att köpa på t.ex. Börjes, Granngården osv. (alt. flaska i flytande form) som man smörjer in kronranden med, detta heter Cornucresine, det är Carry & Day & Martins produkt. Den är ganska dyr, men räcker länge. Detta ska du alltså massera in i kronranden, det är bra om man masserar varje kronrand ett par minuter också för cirkulationens skull. Detta ska vara bra att främja hov tillväxten med.

Man kan också testa att smörja med t.ex. en olja. Antningen oliv eller fiskleverolja, eller en bra olja i ridsportbutiken. Vissa påpekar att detta hjälper, andra säger att det bara lägger sig som ett lager och inte alls påverkar hoven, och vissa säger att det ger lite "motsatt" verkan och i stället kan torka ut hoven. Vad som är rätt vet jag inte dock, det kan funka eller kanske inte funka. Det borde dock inte påverka så mycket om du bara testar och smörja några dagar.

Vattenbad (helst ska man lära hästen att ställa en hov i varje hink) är bra om hovarna är torra.

Torkade nypon har jag också hört ska vara bra. Så det du fått tips om att blanda i, i maten kanske funkar det också.

Ang. biotinet är det nog individuellt om det funkar eller inte, från häst till häst. Alla de burkar som finns på marknaden skiljer sig väll säkert lite innehållsmässigt också etc. så det är bara och testa sig fram om det kan funka. Det är väll också så att det kan vara så att hästen har en brist på något i fodret och det är därför man ska ge biotin har jag hört.

Ströet ska också spela roll har jag hört. Spån sägs (av vad jag hört) vara det bästa strömedlet för hästens hovar.

Jag tror också att du måste det låta det gå ett par veckor, eller månader, för att något av grejerna du testar ska ge någon verkan. Som t.ex. cornucresinet tar det tag innan det händer något med.

Senast ändrad:

Att förbättra hovkvaliteten är ett tidsödande arbete. Börja med att se över det du kan påverka - t ex en fungerande, och väl avvägd foderstat. Hästen måste få i sig det den behöver, och innan du börjar med tillskott av olika slag så är det bra att veta vad den käkar i dag.

Biotin t ex har ju varit livligt omdebatterat, så det är omöjligt att säga om det hjälper. Egentligen får inte heller foder/ tillskottstillverkarna tillskriva produkten läkande egenskaper etc hur som helst:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...krafodermedel.4.9357411063a5604d08000507.html

Jag utgår från att du har en duktig hovslagare. Om inte avskoning fungerar så kanske det finns alternativa beslag, t ex flappskor främjar ofta hovtillväxten.

Vi har märkt en avgörande skillnad på våra hästars hovkvalitet då vi anlade bäddar. Nu är det torv/ spån, förut hade vi bara spån och då var hovarna faktiskt sämre. Tämligen ovetenskapligt dock, det är bara två hästar - men förändringen var så stor så hovis var glatt överraskad.

Fick en import från Island för ca 10 år sedan, kvaliten på hans hovar gjorde en bokstavligt talat mörkrädd. Torrt oelastiskt horn, stora sprickor på alla hovar samt en sula som var lika tjock som en plastfolie.:crazy:

1 år tog det, med en mycket bra hovslagare samt råd från denne sen hade hästen väldigt fina hovar. Han har faktiskt trampat sig själv med en brodd vid kronranden, jag trodde att hästen skulle få en rejäl spricka. Men nej då, ett hack i hoven som sen växte bort var det enda resultatet. Hade detta skett medan hornet var så torrt, då hade vi nog haft problem med denna spricka i en lång tid framöver

Det gäller att hitta en person som är skicklig, och som kan ta hand om hovvården på rätt sätt. Det är också så att du måste kunna lita på personen, och den skall kunna ge dig en plan för behndlingen av hovarna en tid framöver.

Jag tror inte att dina och pållens problem är oöverstigliga, det gäller bara att hitta rätt vilket däremot tyvärr kan bli lite knepiga. Jag hade tur, vilket jag tackar min lyckliga stjärna för.:bow:

Prova att ge din häst foderjäst!!
Det är ju även bra när de fäller och sätter vinterpäls!
När jag fick min häst,så "varnade" de förra ägarna att han hade dåliga hovar,att han lätt tappade skor mm.
Men PEPPAR PEPPAR så har han inte gjort det,hans skor sitter stenhårt fast i 8 veckor,ibland tom 12 veckor(när jag inte fått tag i hovslagaren)
När jag bodde oppåt i landet,så sa den hovslagaren som jag had där,att blir hans hovar hårdare nu så kan jag inte verka honom :)
Han har jättebra hovkvalite nu..
Så jag rekommenderar starkt foderjäst!
Lycka till!

Vad jag har fått veta sen tidigare så har han alltid haft dåliga hovar. Tyck mig minnas att det va spänningar i hovarna. Kommer att testa allt tills han har fått bättre hovar. Vill hans bästa. Vi har nu en jättebra hovslagare, hade förut alltid tappskor. Då vå gamla hovis inte anpassade skon till hoven utan hoven till skon!! Skulle gärna göra vattenbad om vi hade varmt vatten i stallet. Det blir en aningen långt att bära. :crazy: Vi ska börja ta hit hovslagaren en gång i månaden och puttsa av hovarna.
Ska börja masera, villket jag tror funkar...
Seaweed & Rosehip är både alger och nypon så det ska jag testa som tillskott.
Tack för alla tips.;) :bow:

Toffel skrev:
Tragiskt med en hovslagare som t.o.m säger att man absolut inte får ta av skorna på en häst med dålig hornkvalité då just skornas hämmande av hovmekanismen är orsaken till dom dåliga hovarna från början..

Det är väll inte själva skorna i sig som gör att hästen får ännu värre hovkvalitet, det är snarare skoningen som kan göras på ett felaktigt sätt.

Dessutom är det skillnad på en häst med genetiskt dåliga hovar och en häst som kanske har bra kvalitet på hovarna men har blivit felskodd. Ska man inte sko en häst med dålig hovkvalitet då? Om skorna har en hämmande verkan på hovmekanismen borde det ju drabba alla hästar som är skodda, inte bara dem med dålig hovkvalitet.

Man kan ta av skorna på en häst med dåliga hovar MEN då får man räkna med att hovarna blir fruktansvärt nedslitna och att det kan ta upp emot ett år att få hovarna starka igen, dessutom måste man raspa till dom ofta.
Tack vare min hovlagare har hovarna blivit mkt bättre på min häst pga bra skoning.

Håller med ang att innan man överväger tillskott och medikamenter för att förbättra hovkvalitén bör man kolla om foderstaten innehåller tillräckligt med högvärdigt protein så att ett bra horn kan bildas och tillräckligt med kalk för att det ska hårdna, zink, koppar och selen. Dessutom viktigt att få de vitaminproducerande bakterierna i grovtarmen att trivas gm riklig mängd grovfoder.

Min erfarenhet av hästar som har en medfödd dålig hovkvalié är att de har väldigt svårt att arbetas barfota på hårda och ojämna underlag, men det brukar gå bra på gräs och sand. HH

Vad är nu det bästa underlaget att ha i boxen för torra och spruckna hovar, spelar det egentligen någon roll?? :confused: I´m confused...

Jag har lärt mig att halm är det bästa. Om man dessutom fuktar den lite också ska det vara bra för hovarna. (alltså inte dränker så att boxen blir blöt men bara lite vatten på.)

Men ger man sin häst foderjäst när de fäller eller sätter sin vinterpäls,så hjälper det automatiskt till att de får bättre hovar......!
Prova,jag lovar att du kommer märka resultat,både på pälsen och hovarna!!
:bump:

Det lät inte som någon dum idé. Ska testa nu när han kommer igång med fällningen. Tack!:)

Uppskattar alla era idéer och åsikter. :bow:

*knapplån*

Kan man kombinera Seaweed & Rosehip och Biotin?
Skulle det ge en bättre effekt eller är det ungefär samma ämnen?

Min häst får dåliga hovar under sommaren...

Vad har ni själva gjort, du och hovis för att förbättra ? Det skrev du inget om. Varmvattenbad behövs ju inte, det går lika bra med kallt. Är ju inte värmen som gör det utan själva vätan i sig. Det behöver ju inte direkt vara isande kallt, rumstempererat går lika bra...

Ang sprickorna...sprickor går att nita om dom är djupa, små sprickor kan man själv åtgärda med bivax som man modellerar in i sprickan. Man kan använda sig av tunna söm, sk slim-söm som gör mindre åverkan på hornet, i en övergångsperiod om hoven är så kass så den bara spricker kan man ha limmade skor tills hornet pallar för söm igen. Kanske bredare sko för bättre understöd ? Tätare skoperioder ? Massera kronranden är mycket bra, där stimmulerar du horntillväxten. Biotin har hästar sällan brist på, så där kan du spara dina pengar. Foderstaten är också en viktig sak. Obalans i foderstaten blir obalans i kroppen...vart än det må vara. Spån kan torka ut hornet, så byt underlag om du kan, likaså kan en bädd vara dåligt för en hov då ammoniak inte är speciellt hälsosamt för hovar...Bäddar avger alltid ammoniak i mer eller mindre grad. Mycket utevistelse och arbete på bra underlag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka