Sv: Jättedålig hovkvalité, vad funkar???
Det är nog svårt och säga vad som funkar. En bra hovslagare är nog det viktigaste. Sedan får man nog lov och testa sig fram, vad som funkar hos olika hästar är väll individuellt.
Men det finns en röd burk som går att köpa på t.ex. Börjes, Granngården osv. (alt. flaska i flytande form) som man smörjer in kronranden med, detta heter Cornucresine, det är Carry & Day & Martins produkt. Den är ganska dyr, men räcker länge. Detta ska du alltså massera in i kronranden, det är bra om man masserar varje kronrand ett par minuter också för cirkulationens skull. Detta ska vara bra att främja hov tillväxten med.
Man kan också testa att smörja med t.ex. en olja. Antningen oliv eller fiskleverolja, eller en bra olja i ridsportbutiken. Vissa påpekar att detta hjälper, andra säger att det bara lägger sig som ett lager och inte alls påverkar hoven, och vissa säger att det ger lite "motsatt" verkan och i stället kan torka ut hoven. Vad som är rätt vet jag inte dock, det kan funka eller kanske inte funka. Det borde dock inte påverka så mycket om du bara testar och smörja några dagar.
Vattenbad (helst ska man lära hästen att ställa en hov i varje hink) är bra om hovarna är torra.
Torkade nypon har jag också hört ska vara bra. Så det du fått tips om att blanda i, i maten kanske funkar det också.
Ang. biotinet är det nog individuellt om det funkar eller inte, från häst till häst. Alla de burkar som finns på marknaden skiljer sig väll säkert lite innehållsmässigt också etc. så det är bara och testa sig fram om det kan funka. Det är väll också så att det kan vara så att hästen har en brist på något i fodret och det är därför man ska ge biotin har jag hört.
Ströet ska också spela roll har jag hört. Spån sägs (av vad jag hört) vara det bästa strömedlet för hästens hovar.
Jag tror också att du måste det låta det gå ett par veckor, eller månader, för att något av grejerna du testar ska ge någon verkan. Som t.ex. cornucresinet tar det tag innan det händer något med.