Jätte trög, snälla hjälp

G

Gullregn

Hejsan!
Jag har en nordsvensk travare här hemma som jag rider på (hon går inte på travet och har inte gjort det på länge). Nu den senaste veckan så har jag märkt att hon har blivit jätte slö i ridningen:confused:
Hon är överviktig så hon får inge extra utan går bara i gräshage (där det finns gott om gräs) dygnet runt.
När jag rider henne så är hon verkligen jätte trög och det är konstigt eftersom hon annars tidigare (även när hon varit mycket mer överviktig) har varit snarare svår att få i lugnt tempo. Nu är det nästan att man måste använda pisken (peta aldrig slå) för att få upp henne i trav :(

Hon visar inga tecken på att ha ont och har inga sår eller nått. Dessutom så rider jag henne alltid på kvällarna (runt sju/åtta) så det är inte solen som gassar henne trög.

Kan det vara att hon inte har energi eftersom hon inte får något extra? Och i såfall, kan jag ge henne typ havre eller kraftfoder utan havre utan att hon blir tjock?

Någon som har någon ide?
Rider henne just nu så ofta jag kan men hon får alltid en vilodag då jag inte gör något alls med henne.

Sv: Jätte trög, snälla hjälp

Nej det har jag inte gjort... Smart.... Får göra det imorrn :)

Hon är överviktig så hon får inge extra utan går bara i gräshage (där det finns gott om gräs) dygnet runt.
När jag rider henne så är hon verkligen jätte trög och det är konstigt eftersom hon annars tidigare (även när hon varit mycket mer överviktig) har varit snarare svår att få i lugnt tempo. Nu är det nästan att man måste använda pisken (peta aldrig slå) för att få upp henne i trav :(

När jag läser detta kommer jag med en gång att tänka på FÅNG!!!

När jag läser detta kommer jag med en gång att tänka på FÅNG!!!

Det gör jag också men jag är nog fångfixerad. :crazy:
Det behöver ju inte vara det förstås.

till ts
Men i vilket fall som helst så en tjock häst som inte vill röra sig blir inte piggare om den får ännu mer mat. Den blir säkerligen bara tjockare. Dessutom så är fångrisken större med en tjock häst och då är inte kraftfoder ett bra alternativ.

Men hon har inte fått någon annan mat alls nu på hela sommaren utom gräs och hon har rört sig hela sommaren... det är bara nu sista veckan som hon varit trög....

Hästar föds sällan sjuka, det är något som flyger på... :D Att din häst inte warit dålig hela sommaren betyder ju inte att den inte har fång eller kanske en infektion nu - den uppwisar ju tydliga symptom på att nåt inte är rätt.

Både fång och infektion (som de fästingburna för att nämna ngt) dyker ofta upp under bete. Kolla den nålade fångtråden högst upp!

Ring wet som får göra en bedömning. Skulle det wara fång är det wiktigt att åtgärder sätts in snarast.

Har du tempat?
Är hästen warm eller kall om howarna?
Kan du kolla digitalpuls?

Men hon har inte fått någon annan mat alls nu på hela sommaren utom gräs och hon har rört sig hela sommaren... det är bara nu sista veckan som hon varit trög....

Både övervikt och gräs är riskfaktorer ang fång. Nu vet jag inte hur vädret är hos er, men på många håll har det kommit värme efter svalare och regnigare väder. Det gör att gräset 'exploderar' i sin tillväxt, och det händer en massa med innehållet. Som kan ge fång.

De får ont i hovarna vid fång, och ju högre hastighet ju ondare gör det. Dvs ovilja att röra sig, ovilja att trava, ovilja gå på hårt underlag etc kan vara fång. Vid lindriga anfall nästan det enda symptomet. Jag hade en, riden regelbundet, lite överviktig men inte mkt, gått på bara gräs och som fick lindrig fång. Märktes bara genom att hon var liet tassig på grus. Inte så man fick spöa fram, travade villigt, men tassigt och sökte sig mot gräset. På gräs var hon helt ohalt i alla gångarter.

Som Tant Ester skriver så är det fång är det viktigt med behandling och box osv snabbt, så att låta en veterinär kolla så fort som möjligt är en mkt god ide.

Håller tummarna att det inte är fång.

Känn igenom hovarna också och kolla om hästen har någon puls i karlederna. Det är lite fångaktiga symptom om den har puls och så syns det ju ofta på steget. Diagnosen ställer självklart veterinär men först kan du ju tempa och se om det är någon annan sjukdom så du inte tar ut vet i onödan. Jag kollar även pulsen då jag vet ungefär vart mina ligger i vilopuls. Ökad puls kan tyda på att hästen inte mår så bra, speciellt i det sammanhanget. Vad de har i vilopuls är dock väldigt olika beroende på kondis, vad som händer runt omkring etc.

En rejäl visitering, har det blivit såhär direkt är det antagligen någonting som inte är så bra. Som tidigare nämnt är det stor risk för fång på en tjock häst vilket jag själv har fått erfara. Egentligen kanske du borde sätta hästen i en mindre hage och ge en lagom mängd foder så h*n går ner några kilo i vikt och sedan undvika större gräshagar om du inte aktiverar hästen i en lagom mängd för att fixa det. Jag ska kanske inte snacka så mycket när jag själv har en tjock häst men jag aktiverar henne och hon börjar se lite finare ut i kroppen vartefter. Dock vet jag hur viktigt det verkligen är. Skaffa gräsreducerare annars, faktiskt effektivt som sjutton!

Jag tror också på fång. Mitt råd är att inte be henne ta ett steg till innan du vet. Attt tvingas röra sig när man har jätteont i fötterna är föståss smärtsamt. Det började så på min kille. Lite segare några dar innan han stod och var jättesjuk. Som tur var reds han inte under den perioden. Om det är fång måste hästen ha smärtstillande av veterinär. och boxvila som flera redan sagt. Läs allt du kommer över om fång. Bra att ha kunskap ifall...

Det är ju inte helt sant då våran shettis fick fång mitt i vintern :O Och då finns det ju inge gräs xD

Jag kollade tempen nu i morse, hon hade 0,3 grader högre än vad hon brukar så det var ju ingen fara (hon hade 37,8)
Jag kollade också om hon hade någon puls i karlederna (vet inte om det heter så, men jag vet vart man ska känna med händerna då våran shettis har haft fång tidigare) och kände ingen puls.
Dock var hon lite varm om hovarna...

Kan ju säga att hon har varit aktiv hela den här sommaren, och har inte gått i någon ny hage, utan hon och hennes två kompisar har skiftat mellan två hagar hela året, satt det var inte direkt att hon kom in i värsta gräsbomben i somras, utan dom har ju själva betat ner efter som.
Hon har även gått ner minst 2,5 cm runt magen (det var någon vecka sen jag kollade senast så jag vet inte om hon har gått ner ännu mer)

Jag frågade pappa och han sa att han tror att det kan vara denna kombination av jätte mycket sol + massa bromsar. Att hon helt enkelt har blivit utmattad av de eftersom hon går ute hela tiden (men såklart med vindskydd/skog).
Sedan kom jag på att för någon dag sedan så red jag och en kompis nere på en äng. Där galopperade vi, travade etc och hon var hur pigg som helst, utan när man kommer in i GRÄSpaddocken som hon blir trött och slö.
Men vi ska avvakta några dagar och hon ska få ledigt. Sen om hon inte visar några tecken så ska jag börja rida henne nästa vecka då det ska bli sämre väder (vi har haft solbölja i kanske tv-tre veckor känns det som!)

Ska väl kanske också säga att hon visar absolut ingenting på att gå konstigt eller nått. Ingen smärta eller nått, även när man skrittar på grus (vi har grus hemma som man måste gå över för att komma till andra hagen). Och hon står inte konstigt eller nått heller...

Sedan kom jag på att för någon dag sedan så red jag och en kompis nere på en äng. Där galopperade vi, travade etc och hon var hur pigg som helst, utan när man kommer in i GRÄSpaddocken som hon blir trött och slö.
Men vi ska avvakta några dagar och hon ska få ledigt. Sen om hon inte visar några tecken så ska jag börja rida henne nästa vecka då det ska bli sämre väder (vi har haft solbölja i kanske tv-tre veckor känns det som!)

rider du med någon i gräspaddocken då? många blir piggare tsm med andra hästar.

Hon kanske är trött när hon går ute dygnet runt? Mina brukar få komma in och vila i stallet ett tag, men du kanske inte har hästen på bete vid ditt stall?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur