Jätte stel ponny!

H

Hipplide

Hej, nu har jag ÄNTLIGEN börjat rida igen! (: Efter 1 måndas uppehåll (usch!) Jag rider nu en ponny som är 10 år! Jättefin!
Men problemet är att han är så stel i sin nacke att det inte ens går att samla han ?! :O Kan ni några tips eller idéer? Snälla skriv!
Det är verkligen inte roligt för han eller för mig, då han inte lyssnar och det kan göra ont på han "/ Hjälp? (:

Sv: Jätte stel ponny!

longering med inspänningar, eller tömkörning kanske skulle hjälpa en bit på vägen :)

Utred som sagt vad hästen först. En kiropraktor kostar inte såå mkt. Gör lite hemma massage på honom. Rid varierat och ta hjälp av någon som kan visa hur man stretchar hästar.
Tex ta en morot ich för den mellan hans framben så han sträcker ned bakåt.
Samma sak i sidorna. Ta en morot och locka honom till att böja sig mot sadelgjordsstaden.
OBS! Detta får endast göras när hästen är uppvärmd.
En kall muskel kan brista.

MVH Martina

Hej, nu har jag ÄNTLIGEN börjat rida igen! (: Efter 1 måndas uppehåll (usch!) Jag rider nu en ponny som är 10 år! Jättefin!
Men problemet är att han är så stel i sin nacke att det inte ens går att samla han ?! :O Kan ni några tips eller idéer? Snälla skriv!
Det är verkligen inte roligt för han eller för mig, då han inte lyssnar och det kan göra ont på han "/ Hjälp? (:

Ta hjälp av en kunnig (utbildad) tränare som kan hjälpa dig rida hästen rätt.

Samlingen kommer bakifrån. Om hästen inte har några fysiska defekter så röstar jag också för att du kontaktar en tränare som hjälper dig att komma till ridning.

Är hästen däremot öm i nacken och verkar ha problem att titta åt de olika hållen ska du kontakta veterinär.

longering med inspänningar, eller tömkörning kanske skulle hjälpa en bit på vägen :)

Hästen blir väl inte mindre stel i musklerna av att tvingas till att gå i form? Om man själv är såpass stel i nacken så att man har svårt att böja den så ska man ju inte tvinga sig att böja på den förrän ens spänningar har släppt, t.ex. hos en massör.
Stretcha var som någon skrev ett bra tips. Samt som nämnt hästmassör som kan mjuka upp musklerna.

Ta ut en ET som kan kontrollera eventuella spänningar på ponnyn, sedan eller om det inte är några andra problem med hästen, ta hjälp av en tränare. :)

Min häst var och är fortfarande stel sen jag köpte honom för ca 1 år sedan. Spec i halsen. Det bara knakade om honom när han rörde sig.

Började stretcha honom. Har fukat väldigt bra för mig. Vi har nu kommit så långt att han når bak till virveln och han få den efterlängtade godisen. Även att få han att sticka in snoken mellan frambene.

Kiropraktor har även masserat, men för annat ända mål men han blev uppmjukad av de iaf =)

Massage och stretching är det enda som hjälper. Sen så är det mycket lös görande övningar i ridningen som gäller. Man kan även köpa ett "nack stycke" från magneth helath med magneter som värmer och gör så spänningar släpper. Magneterna fungerar som back on track ungefär, fast lite bättre. Sen kan du ju alltid ta hjälp av en equiterpaeut och sen då en utbildad massör som kan komma ut regelbundet och så massera själv varje dag.
lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka