Järvöfaks

N

nellie86

Hej!!!
Skulle va roligt att få veta lite mer om denna fantastiska hingst.
Har sätt honom en gång på Åby Travbana.
Tycker han ser mycket trevlig ut och han verkar inte bry sig så mycket runt omkring sig som många andra hingstar brukar göra.

Jag har nu fundering på att eventuellt skaffa mig en Järvsöfaks avkomma, och undrar nu vad det är han lämnar för några avkommor.

Vad lämnar han extriört?
Vad gör honom till en så populär avelshingst?
Hur många av hans avkommor tävlar?
Hur är dem temprament mässigt?

Skulle va roligt och höra er erfarenhet av hans avkommor.
Skulle vara roligt om ni vill lägga ut bilder på er/era avkommor efter honom.

MVH Nellie

Sv: Järvöfaks

Är du seriös? Han är Sveriges (världens?) bästa kallblodstravare genom tiderna? Kan ju vara därför han är så populär att betäcka med.

Vad ska du ha avkomman till? Inte trav väl?
För jag gissar om du är det minsta insatt i trav hade du inte skrivit den här tråden.

Men klart, du kanske tänkt sälja fölet till trav...?

Prova att googla på järvsöfaks

Är du seriös? Han är Sveriges (världens?) bästa kallblodstravare genom tiderna? Kan ju vara därför han är så populär att betäcka med.

Vad ska du ha avkomman till? Inte trav väl?
För jag gissar om du är det minsta insatt i trav hade du inte skrivit den här tråden.

Men klart, du kanske tänkt sälja fölet till trav...?

Prova att googla på järvsöfaks

Varför så otrevlig? Om man tänker lite så låter det som att denna person inte är så insatt i travet, ungefär lika insatt som jag är inom ridsporten .. verkligen ingenting alls!

Om du bor i södra delarna av landet och vill ha ett kallblod för att tävla med så bor du i fel del av landet.
Kolla på http://www.travsport.se/shestinfo där kan du kolla på vad han har för avkommer och vad han har för resultat mm.
Det finns även en bok om honom där står många saker man inte visste om honom värd att läsa.

Vad jag hört så är stona efter Järvsöfaks ena vassa damer... :D

De jag träffat har inte fått mig att ändra åsikt! :angel:

He, he vassa vet jag inte men verkligt knepiga och med mycke egenheter...:D
´Men jag har ju bara en av ALLA som finns ;)

Tack för infon.. Nja vet inte riktigt om jag kommer att använda den till trav. Tankarna har mer gått åt att skaffa mig ett bra avelssto med bra härstamning.

Är dock inte så insatt just inom travet.

Har ett kallblodssto nu med som är efter vad jag vet den välkända Lome Elden, dock bara inhyrd för ett senare köp.
Hon är idag dräktig med en PRE hingst, men kommer nästa år att gå till en Kallblodshingst...

Tack för infon.. Nja vet inte riktigt om jag kommer att använda den till trav. Tankarna har mer gått åt att skaffa mig ett bra avelssto med bra härstamning.

Är dock inte så insatt just inom travet.

Har ett kallblodssto nu med som är efter vad jag vet den välkända Lome Elden, dock bara inhyrd för ett senare köp.
Hon är idag dräktig med en PRE hingst,:) men kommer nästa år att gå till en Kallblodshingst..:D.

Hm, vad är tanken att avla fram då:confused: För akademisk ridning, körning eller? Kan då tipsa om forumet nordiskt kallblod som du hittar på www.nordisktkallblod.se ( om du inte redan hittat dit.)

Själv kan jag väl tycka att det finns väldigt många trevliga kallblod som inte passar inom travet, som borde passa till bruks, men det kanske är själva avelsbiten du är intresserad av?

Ja jag har kollat på den sidan..
Men detta stoet som är betäckt med pre har jag själv inte valt utan det är ägarinnan till henne.

Men jag själv kommer att lägga en kallblodshingst på henne nästa säsong, då jag tycker hon skulle passa inom just travet själv, och vill då ha avkommor efter henne.

Men Järvsöfaks stoet kommer enbart att ha rena avkommor som ska lämpa sig inom travet.

Nellie

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar