järnbrist?

P

Pretty_Fly

min häst har fått järnbrist. måste ge han något järnpreparat...... någon som har några tips och var man köper? fick tips om ferrotop? eller heter det ferotone?

Sv: järnbrist?

blodprov visade att jam jar förmodligen haft ett virus men det visade så lite att den är på väg bort/borta. men sen visade provet på lågt hemoglobin? järnbrist? min vet., sa att det är ganska vanligt :crazy:

Finns i de flesta butiker som säljer foder och tillskott brukar ha det!

Har du järn brist så bör du även ge C-vitamin det hjälper hästen att ta upp järnet.
C-vitaminet finns även det i flaska eller så kan man ge nypon/nyponsoppa.

Hästar bildar eget c vitamin. Att hästen har järnbrist är vanligt vid kroniska infektioner, man måste i regel bli av med infektionen för att få normala järnvärden igen.

Ta ett träckprov. Lågt Hb kan de få av parasiter med, och det är vanligare orsak än järnbrist som som redan sagts är väldigt ovanligt på häst. Lågt Hb är alltså inte detsamma som järnbrist, även järnbrist givetvis orsakar lågt Hb, men långt ifrån enda anledningen.

Sen rek veterinärer järntillskott (ferrotone oftast) vid lågt Hb, och oftast går det bra. MEN, det är inte riskfritt överdoser järn till häst, så..

I samband med en infektion så skyfflar kroppen in järn i cellerna för att bakterierna ska få järnbrist. Det är ett av våra försvarssystem, i likhet med feber = höja temeperaturen så att bacillerna inte ska trivas.

Vid en infektion, eller strax därefter, ses ofta ett lindrigt lågt Hb, men det är inget man ska börja behandla. Ta istället ett nytt prov om en månad och kolla om det har stabiliserat sig igen.

Många hästar, ffa yngre, ligger också normalt lite lägre än referensvärdena. Hur lågt låg din häst i förhållande till referenserna?

Lågt hb kan även ha andra orsaker, järnbrist tillhör inte de vanligaste. Dessutom är det som många sagt före mig, att t ex järnupptaget är beroende av bla koppar. Utan att kontrollera mineralerna (det går också att göra) har man ingen aning om man alls ska eller för den delen vilken brist man bör behandla.

I samband med en infektion så skyfflar kroppen in järn i cellerna för att bakterierna ska få järnbrist.

Måste bara kommentera detta - häftigt att det fungerar så!

Jag antar att det inte är så lämpligt eller i alla fall inte meningsfullt att ge den extra järn i så fall?

Feratone heter det,finns även Krafft koppar järn(ska samverka).

Jag hade också en häst med järnbrist. Flera blodprov med någon månads mellanrum visade på järnbrist, vilken behandlades med Lantmännens "KopparJärn" i 1-2 månader.
Märkbar skillnad i hur mycket piggare hästen blev, helt otroligt!

Jag vet att om man ger järn så hindrar det upptaget av vissa andra mineraler, men vilka var det nu? Selen? Oftast är det inte järnbrist utan kopparbrist, vilket kanske är orsaken till att KopparJärn fungerade.

Nu har jag tittat efter och tillsatt järn försvårar upptaget av E-vitamin

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur