Järnbrist = kopparbrist?

feel

Trådstartare
Söker ett kompletteringsfoder till min häst som har konstaterad järnbrist. Vet att järnbrist ofta beror på kopparbrist och att man inte ska ge järn-koppartillskott för länge.

Men om man har ett foder med något högre koppar/järn halt så borde det väl funka i förebyggande syfte?

Hmm blev lite luddigt det här, men hoppas nån förstår hur jag menar iaf ;)

Sv: Järnbrist = kopparbrist?

Är det inte så att järn och kopparbrist ger ungefär samma symtom. Om man då tror att det är järnbrist fast det är kopparbist, och ger mer järn så blir det tokigt? Är inte balansen mellan järn o koppar viktig? Är inte riktigt säker på det där, men hittade åtmistone ett utdrag ur "hästens näringsbehov och utfodring" som kanske är till hjälp:

"Järnbrist är mycket ovanligt. Det förekommer i princip bara om hästen är starkt parasitinfekterad eller har råkat ut för en kraftig blödning. Brist leder till anemi, men sådan orsakad av för lite järn i fodret är mycket sällsynt. Anemi hos här beror på oftare på kopparbist eller någon annan störning."

Sv: Järnbrist = kopparbrist?

Min häst hade järnbrist vid en ordentlig förkylning.

Tänk på att järn och c-vitamin samverkar i kroppen. Om du ger tillskott av järn (veterinären ordinerat va?) så bör du också ge extra c-vitamin för att hästen ska tillgodogöra sig järntillskottet bäst.
Jag gav på veterinärens order Feratone järntillskott och nyponsoppa för c-vitaminet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 186
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 567
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 087
Senast: Deluxe
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka