Har känt mig yr, trött och tappat hår en tid. Var iväg och tog prover vilka visade en järnbrist. Läkare föreslog att se över kosten och/eller ta tillskott. I grunden har jag tre autoimmuna sjukdomar (yay...).
Jag har nu påbörjat ”en kur” med Niferex. Är det någon här som fått bra resultat av detta?
Är det någon här som fått rätt på sin järnbrist och i så fall hur?
Jag fick rätt på min när jag började äta vegetariskt. Jättekonstigt!
Niferex hjälpte inte mig. Jag fick bättre effekt av blutsaft då eftersom tabletterna påverkade magen.
Hur pass mkt järnbrist har du? Är det så pass att det förklarar yrsel?
Tänker på att du ju redan har 3 autoimmuna sjukdomar, det är ju inte helt otänkbart att du har åkt på en till.
Om du förutom de symptomen du redan nämnt dessutom har problem med lös mage och viktnedgång så är mitt tips att du läser på om Addison.
En autoimmun sjukdom som bryter ner binjurebarken. Binjurebarken ska producera kortisol och en hel del andra hormoner, men kortisolet är viktigast eftersom man dör utan kortisol.
Sjukdomen missas tyvärr av många läkare så det händer att folk blir extremt dåliga eller tillomed dör innan man upptäcker felet. Det är en väldigt ovanlig sjukdom, så därför tar de väl inte gärna och kollar kortisolnivåerna.
Men blodprovet är billigt och enkelt att ta, ska tas ostressad kl 08 på morgonen. Man får inte motionera eller så innan. Vissa säger att det ska tas fastande, andra säger inte fastande, det verkar vara olika på olika kliniker.
Tillägg: sjukdomen är helt behandlingsbar, så får man bara hjälp i tid så är chansen mkt god att man mår bra ganska snart.