O

Osäker_

Hej!
Jag har gett min vallack järn för vi misstänkte att det var pga "järnbrist" det som han var så lös i magen av. (Han stod och slickade på järn i boxen, stallgången, transport osv.
På flaskan står det att man ska ge i en månad, de gjorde vi och allting var jätte bra. Vi slutade med det i tisdags och idag var han helt lös i magen igen. Kan man börja på järn igen eller kan det vara något annat denna gången? De är inte så trevligt med en skimmel som har svarta ben + svans :crazy:
Dock står de på flaskan att man inte bör överdosera. Men eftersom de har varit de enda som hjälpt? Vi har prövat allt för att få bort de lösa och de fungerade så perfekt när han fick järntillskott?
Någon som vet vad jag bör göra?

Sv: Järn.

Skall man ge en häst järn bör man ha en definitiv järnbristanemi-diagnos. Obs det räcker inte med ett lågt hb.
Järnbristanemi är väldigt ovanligt på häst, de får vanligen i sig mer än de behöver med grovfodret.
PL

Sv: Järn.

Humm. Allt folk säger så olika :confused:
Stallägaren säger att eftersom han slickar på allt järn så bör det vara järnbrist och de är många som håller med. Och jag skulle inte förstå isf varför han inte var dålig i magen den perioden som han fick järn tillskott. :crazy: Och dessutom blir dålig i magen direkt så fort han inte får järn.

Liknande trådar

Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 931
Senast: Pilot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka