Sv: Järn

Titta på KRAFFTS innahållförtecking, tolka det som vitamin/mineral i själva foderet och inte tillskott som laggs i.

Hålla med dig, knappas trolig att trav stall tillsätter järn, mjöligvis det järn som finns i den mineral tillskott som dom kan få.

Väldans tråkigt att travhästägare inte är bättre utbildade utan kräver mineralfoder med järn. Blir mycket svårare att få foderföretagen att ändra inställning.

Jag har mailat SLU's mikromineral-medelvärden på grovfoder i Sverige till Krafft, Kvarnbyfoder samt Saslafoder men det har inte gett något gehör. Salsafoder påstår att deras mineraler utgår ifrån värdena på svenskt grovfoder.

kl

Jag såg en lista på mineralmixer för kor idag på jobbet och noterade att det fanns många olika mixer utan järn. Kanske det kan vara värt att titta igenom "komineral"-sortimenten för att hitta ett passande.

Såvida det inte är skillnad på i vilken form mineralerna ska vara för kor jämfört med hästar? Det har inte jag någon aning om men kanske någon annan kan svara på det?

Tack för tipset!

Jag har faktiskt kikat på komineraler men de jag hittade innehöll ganska mycket mangan och svavel så jag har inte vågat mig på dem.

Väldans tråkigt att travhästägare inte är bättre utbildade utan kräver mineralfoder med järn. Blir mycket svårare att få foderföretagen att ändra inställning.

Jag kan inte tänka mig att nutidens travtränare lever kvar i 1900-talet då man trodde att järntillskott kunde öka syreomsättningen i blodet och därmed också prestationsförmågan. Att man trodde detta förr beror på att järn ingår i blodets hemoglobin som transporterar syre från lungorna till kroppens alla vävnader. Hemoglobin är ett protein som finns i de röda blodkropparna. Det är därför inte så konstigt att ägare och tränare till högpresterande hästar vill att hästen ska ha höga värden på antalet röda blodkroppar.

En röd blodkropp lever inte så länge (ca. 4 månader) så nya blodkroppar måste ständigt bildas. Röda blodkroppar skadas också vid träning p.g.a. oxidativ stress. Detta var orsaken till att man trodde att järntillskott behövdes vid bildandet av nya röda blodkroppar. Detta var innan man upptäckte att järnet i kroppen genomgår ett kretslopp. När en röd blodkropp dör så bryts den ner i mjälten och levern. Järnet tas dock till vara och transporteras tillbaks till benmärgen och används på nytt till att bilda nya röda blodkroppar. Det behövs därför inget järntillskott för att bilda nya röda blodkroppar. Faktum är att det är mer troligt att ett järntillskott försämrar hästens prestationsförmåga genom en ökad oxidativ stress.

Anemi hos häst beror nästan alltid på kopparbrist. Den som är intresserad av mer information om detta kan googla. Jag brukar undvika att länka till foderföretag men här finns några korta rader på svenska om anemi hos häst:

http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/foderstaten/mineraler/jarnbrist_ovanlig/

Det var det som Karnbyfoders biträdande produktchef påstod i telefon, att travhästägare promt behövde järn i mineraltillskotten. Jag försökte trycka på att en produkt utan järn skulle sälja som smör i solsken och hon skulle ta det till sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någonstans man kan hitta hur mycket gömt järn det är i ett mineralfoder? Tex Swedfed MinerAll Tillsatt 600mg och från...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama