ElisabethOhlund
Trådstartare
Är det någon som har nån teori varför man ofta har järn i tillskott när det sällan finns behov för det då grovfodret sällan har brist.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
till exempel innehåller mitt hö ganska mycket järn 245g/kg, är det ovanligt högt?
När blir järnet skadligt.
Nu har jag mailat Salsafoder och bett dem ta fram en mineralblanding utan järn och med låg Ca:P-kvot. Ska bli intressant o se vad jag får för svar.
Har nu mailat Kvarnbyfoder oxå.
Detta tycker jag är en bra mineralblanding, höga halter av det som brukar fattas i hö. Dvs magnesium, koppar och zink! Dessutom lysin och mineraler som främjer bättre hov och pälskvalitet.
Kunde något svenskt företag ta fram likvärdiga mineraler vore det toppen, betalar en förmögenhet i frakt.....
Each 100 grams contains: Oil 5.80%, Protein 17.35% and DE 6.70 MJ/kg
13 grams micronised linseed
10 grams lysine
5 grams phosphorous (mono-sodium phosphate)
12 grams magnesium (magnesium oxide),
400 mg copper (bioplex),
1200mg zinc (bioplex)
1 mg selenium (selplex)
5 grams salt
30mg biotin
100mg thiamine
3000mg methionine
100 mg pyridoxine
20 mg folic acid
2000 iu vitamin E
Nu har jag mailat Salsafoder och bett dem ta fram en mineralblanding utan järn och med låg Ca:P-kvot. Ska bli intressant o se vad jag får för svar.
Har nu mailat Kvarnbyfoder oxå.
Har just talat med Kvarnbyfoder och de har inga planer alls på att ta bort nåt järn.
De påstår att de har stor efterfrågan på just järn till bla travhästar som tydligen lider brist på just järn.