ElisabethOhlund

Trådstartare
Är det någon som har nån teori varför man ofta har järn i tillskott när det sällan finns behov för det då grovfodret sällan har brist.

Sv: Järn

Misstänker att det är för att man utgår från grovfoderanalyser utan mikromineralanalys när man sätter samman mineralfodren!

till exempel innehåller mitt hö ganska mycket järn 245g/kg, är det ovanligt högt?
Ställer ju till det om hästen behöver tillskott av andra mineraler ;)
När blir järnet skadligt.

till exempel innehåller mitt hö ganska mycket järn 245g/kg, är det ovanligt högt?

Ditt hö kan omöjligtvis innehålla 245 g/kg järn. Det ska nog vara 245 mg/kg vilket ändå är rätt mycket.

Varför fodertillverkare tillsätter järn i sina produkter kan man bara spekulera om. Förmodligen är det en kombination av okunskap och ekonomiska faktorer.

Järn i ett foder kan i princip komma från två olika källor. Det kan vara tillsatt järntillskott eller så kan det komma från något annat fodertillskott som innehåller järn. För att ge ett exempel på det senare så kan vissa magnesiumtillskott innehålla höga halter järn. Magnesiumoxid av låg kvalitet kan innehålla höga halter järn medan magnesiumoxid av hög kvalitet eller magnesiumkarbonat innehåller en försumbar mängd järn. Du kan själv gissa vilket slags magnesiumtillskott fodertillverkare använder i sina produkter. En ledtråd: Magnesiumoxid av låg kvalitet är mycket billigare.

Missade visst en bokstav ;)
Okey då förstår jag..
Skulle önska dom tog bort järn i några tillskott ;)
Likadant är det ju i kraftfoder ...järn , järn och åter järn..

När blir järnet skadligt.

Tyvärr omöjligt att svara på. Man kan dock skilja mellan två olika skadeverkningar:

1) Ett järninnehåll större än 500 mg/kg i fodret anses vara giftigt och vid långvarigt intag av stora mängder järn kan hästen ha så mycket järn ansamlat i kroppen att den får diagnosen “Iron overload”. Iron overload kan bl.a. orsaka hemolys och ge leverskador.

2) En annan effekt av ett högt järninnehåll i foderstaten är att det hämmar upptaget av andra viktiga mineraler som zink och förmodligen även koppar.

Ett järnöverskott i kroppen kan ha andra negativa effekter. Man känner förmodligen inte till alla skadeverkningar. Man har länge misstänkt att järn har en negativ inverkan på IR-hästar och nyligen utförda studier bekräftar att det finns ett samband mellan ansamlat järn i kroppen och IR. Exakt hur detta samband ser ut vet man dock ännu inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23156707

Man misstänker också att ansamlat järn i kroppen påverkar PPID (cushings syndrom). Man vet att PPID är kopplat till oxidativ stress i hjärnan.

Man kan ta blodprov för att kolla om hästen har “Iron overload”. Ett problem är att man måste bestämma tre olika parametrar och jag tror inte något lab i Sverige utför denna analys för häst.

I USA görs analysen här:

http://www.vet.k-state.edu/depts/dmp/service/comphema/index.htm

Tack för all information, intressant ska läsa vidare.
Ska leta efter kraftfoder/tillskott som inte innehåller järn ;) eller väldigt lite järn.

Nu har jag mailat Salsafoder och bett dem ta fram en mineralblanding utan järn och med låg Ca:P-kvot. Ska bli intressant o se vad jag får för svar.

Har nu mailat Kvarnbyfoder oxå.

Senast ändrad:

Nu har jag mailat Salsafoder och bett dem ta fram en mineralblanding utan järn och med låg Ca:P-kvot. Ska bli intressant o se vad jag får för svar.

Har fått svar från Kvarnbyfoder;

Till vilket djurslag? Häst?

Vi kan tillverka specialanpassade produkter, men jag behöver vet lite mer om vilka kvantiteter ni kan köpa och om ni önskar få varan i granulat eller pellets.

Med vänlig hälsning

Lin Persson

Biträdande Produktchef, M.Sc.Agr.

Detta tycker jag är en bra mineralblanding, höga halter av det som brukar fattas i hö. Dvs magnesium, koppar och zink! Dessutom lysin och mineraler som främjer bättre hov och pälskvalitet.
Kunde något svenskt företag ta fram likvärdiga mineraler vore det toppen, betalar en förmögenhet i frakt.....

Each 100 grams contains: Oil 5.80%, Protein 17.35% and DE 6.70 MJ/kg
13 grams micronised linseed
10 grams lysine
5 grams phosphorous (mono-sodium phosphate)
12 grams magnesium (magnesium oxide),
400 mg copper (bioplex),
1200mg zinc (bioplex)
1 mg selenium (selplex)
5 grams salt
30mg biotin
100mg thiamine
3000mg methionine
100 mg pyridoxine
20 mg folic acid
2000 iu vitamin E

• Gilla
Reactions: Sar

Är det en blandning som finns eller något du satt ihop?

Senast jag köpte biotin fanns faktiskt en med biotin, koppar och zink!

Detta tycker jag är en bra mineralblanding, höga halter av det som brukar fattas i hö. Dvs magnesium, koppar och zink! Dessutom lysin och mineraler som främjer bättre hov och pälskvalitet.
Kunde något svenskt företag ta fram likvärdiga mineraler vore det toppen, betalar en förmögenhet i frakt.....

Each 100 grams contains: Oil 5.80%, Protein 17.35% and DE 6.70 MJ/kg
13 grams micronised linseed
10 grams lysine
5 grams phosphorous (mono-sodium phosphate)
12 grams magnesium (magnesium oxide),
400 mg copper (bioplex),
1200mg zinc (bioplex)
1 mg selenium (selplex)
5 grams salt
30mg biotin
100mg thiamine
3000mg methionine
100 mg pyridoxine
20 mg folic acid
2000 iu vitamin E

Tack för länken!

300,- i frakt var verkligen saftigt.

Ja det skulle ju var toppen om fodertillverkarna kunde göra en sådan mineralblandning..

Synd man inte har möjlighet o göra själv ;) är ju säkert något som skulle sälja.

Har just talat med Kvarnbyfoder och de har inga planer alls på att ta bort nåt järn.
De påstår att de har stor efterfrågan på just järn till bla travhästar som tydligen lider brist på just järn.

Ännu en fundering....

Är det för att travhästar generellt äter så lite grovfoder?

Skulle vara väldigt intressant att veta järnhalter i travhästarna på Wången som ingår i den där studien där de bara får grovfoder.

Har just talat med Kvarnbyfoder och de har inga planer alls på att ta bort nåt järn.
De påstår att de har stor efterfrågan på just järn till bla travhästar som tydligen lider brist på just järn.

Det är en myt att högpresterande hästar behöver extra tillskott av järn.

Det är sant att hårt arbetande hästar har lite större behov av järn eftersom de svettas mer. Järnbehovet för hårt arbetande hästar har i den amerikanska normen NRC 2007 satts till 1 mg/kg kroppsvikt. För en travhäst som väger 500 kg är behovet således 500 mg/dag. Svett innehåller ca. 20 mg järn per liter. Hästen måste därför förlora 500/20 = 25 liter svett per dag för att bli av med 500 mg järn. Hur många travhästar förlorar 25 liter svett varje dag?

Grovfoder och andra foder innehåller vanligtvis mycket mer järn än detta. Låt oss anta att en högpresterande häst får 2,5% av sin vikt i grovfoder och resten av energi- och proteinbehovet från kraftfoder. En 500 kg häst får då 12,5 kg ts grovfoder. Om grovfodret innehåller 500/12,5 = 40 mg järn per kg ts så är hästens järnbehov tillgodosett av endast grovfodret. Grovfoder brukar innehålla mycket mer järn än 40 mg/kg ts. Dessutom innehåller kraftfoder också mycket järn, ofta större koncentrationer.

Det är därför inte sant att högpresterande hästar behöver järntillskott. De enda fall jag kan tänka mig att man behöver ge extra järn är om en häst av någon anledning har förlorat mycket blod genom skada eller dyl.

Ska också tillägga att hästar kan öka upptaget av järn från fodret vid behov. Det finns studier som visar detta. Däremot finns det inga studier på det motsatta, dvs. att hästar även skulle kunna minska upptaget vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någonstans man kan hitta hur mycket gömt järn det är i ett mineralfoder? Tex Swedfed MinerAll Tillsatt 600mg och från...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama