Japansk spets

Valkyria

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av Japansk spets? Någon här inne som har en/flera? Berätta gärna om era erfarenheter och intryck av rasen! Om någon har tips på en bra uppfödare tar jag gärna emot dessa via PM. Tack på förhand! :)

Sv: Japansk spets

Jag har en hane på 5½ år. Han är lite hjärntvättat och tror att han är en mini-brukshund. Vi tränar inför start i lydnadsklass elit, och tävlar även i spår. Han älskar att jobba och aktiveras i princip lika mycket som min kelpie.

Skillnaden mot kelpien är dock att jappen inte behöver jobba så mycket för att må bra, men han gör det gärna, för han tycker det är så roligt :) Han hade absolut nöjt sig med längre promenader, lite nosarbete för aktivering och lite hjärngympa.

Min var lite småskygg mot folk när han var yngre, men har blivit mer och mer social ju äldre han blivit, nu tar han gärna kontakt med folk och tigger godis och uppmärksamhet, om de uppför sig "normalt". Han har svårt för folk som är för "på" eller som inte beter sig som de "ska". Har är rätt vaktig omkring hemmet, och går inte lös i närområdet, för då får alla som närmar sig en rejäl utskällning (de inkräktar ju på hans revir). Han gör ju inte mer än springer fram och "ställer dem", men det är inte någonting jag tycker han ska hålla på med.

Rasen har lätt till skall, även om det är träningsbart och olika från individ till individ. Min skäller när han vaktar (se ovan), när det kommer någon in genom dörren, och konstant när jag tränar med kelpien :banghead: Annars är han tyst :)

Min hade väldigt stark könsdrift, vid 5 månaders ålder kunde han inte umgås normalt med tikar, han hälsade inte ens, skulle bara på och jucka. Spelade ingen roll om de var i löp eller ej, eller ens könsmogna. Fick han inte satt han och skakade och skrek/gnydde. Hade han känt lukten av en löptik på promenaden satt han och ylade under fönstret.. Han kastrerades 6 månader gammal, och vi har inte haft några bekymmer efter det. Visst, han hade säkert lugnat ned sig med tiden, men jag har en känsla av att han aldrig hade blivit problemfri.

Min erfarenhet av rasen är att det är en kul ras, som hänger med på allt, är lättlärda, men med mycket egen agenda (spets..). De är friska och sunda, men man ska ha koll på patellan. Det finns en del rädslor i rasen, framför allt mot folk, men även annat. Inte ett jätteproblem, men man ska se till att få träffa föräldrarna och gärna andra ur släkten. En del av hannarna har en stark könsdrift, och kan vara svåra med andra hannar. Andra har inga problem.

Min är efter ganska "nätta" linjer, utan överdrivet mycket päls. Jag föredrar den typen framför pälsmonster på 12 kilo (min väger 7 till sina 37,5 cm)

544106_10151739619956984_1897723233_n.jpg

1005560_10151485294566984_1563290738_n.jpg

24631_10151394264561984_1467186203_n.jpg

Är det något mer du funderar över så fråga så ska jag försöka svara.

superfin! :) Jag funderade lite på hur det är med intresse för vilt hos rasen (visst hänger det på både träning och individ), men går det att säga något rent generellt? Är det hundar man kan ha lösa utan att de i allmänhet drar på allt som rör sig eller luktar rådjur? Angående patella, är det något som är det något som är ärftligt?

Min jagar gärna vid synretning, men drar inte på vittring. Jag upplever det på honom som ett aktivt medvetet val att dra på vilt, till skillnad från hundar som gör det instinktivt utan att tänka. Tack vare detta har det varit relativt lätt att träna, bara man hittar något som trumfar jakten. Min är matgalen, så det var inte så svårt :) Jag tror att jaktlust/viltintresse varierar mellan individerna. Min har ganska mkt motor och har inga problem att fullfölja jakten (döda och äta upp) om han skulle få, men jag tror inte det är jättevanligt i rasen.

Patellaluxation anser man väl som iaf till viss del ärftligt, och iaf föräldraduuren bör vara kollade och fria.

Hej!
Förlåt om bilderna är väldigt stora!
Jag har också en japansk spets! Han är 1 år och och väldigt energisk. När han var valp hade han väldigt svårt att slappna av och var ganska stressad. Detta har blivit bättre med tiden men något vi har fått öva på. Han älskar att vara ute och skulle nog helst vara det hela tiden om han fick! Han är med på allt, tycker det är superroligt med trix och är snabb i agilityn men när hindren är klara så tycker han att han klarar sig bra själv. Han behöver aktiveras både mentalt och fysiskt för att vara lugn inne annars stressar han lätt upp sig. Vet ej om det har med rasen eller om det är en individs sak.

Min har också varit småskygg och inte den mysiga typen. Som jag hoppades på att han skulle vara när han var valp, då fick jag nöja mig med om han ville sitta i knät 1 minut. Sen ville han göra något annat eller lägga sig under trappen. Han älskar fortfarande inte främmande människor men det går betydligt bättre och han är mycket mysigare av sig.

Min skäller när det kommer någon och om grannen kommer hem eller någon rör sig runt huset som han inte tycker ska vara där. Han drar på vilt om han till exempel ser en hare eller rådjur han kan även ta upp spår men det har hittills gått att bryta honom.

Jag var inte supernöjd de första veckorna av japansk spets, då han bet sönder mina byxor, vila aldrig, sprang runt och bet mig hela tiden, strunta i att komma på inkallning osv! men det har blivit sååå mycket bättre och jag är supernöjd med honom nu och är glad att jag stod ut hela valpperioden :) Men det har inte varit så lätt under resans gång, men nu är det en trevlig hund som älskar familjen! :)
img_8504.jpg

img_8518.jpg

Delvis kl

Vidare funderingar..

Jappen är nog generellt ingen "gosig" hund. Min ligger gärna nära och sover, men kan precis lika gärna ligga lägga sig i ett annat rum. Han vill veta var jag är, och att jag är tillgänglig, men han behöver inte sitta i knät. Till skillnad från kelpien som alltid vill sitta i knät och hångla ;)

Det är inte en hund som man ska tro gör någonting bara för att man ber den. Tanken hur ska jag göra min matte glad? tror jag aldrig har funnits i hans huvud. Hur ska jag få matte att ge mig godiset? däremot :) Oj, matte blev arg, inte bra är inte så vanlig heller. Snarare F*n vad otrevlig du blev nu kärring, jag har inte gjort nåt! eller Äsch, du kan ändå inte ta mig!

Man får ha lite tålamod och skaffa ett och annat äss att ha i rockärmen. Det är ingen hund man ska ha om man vill ha kadaverlydnad på sin hund :cautious:

Vad fin han är. :) Jag undrar om du vet om pälsen blev annorlunda efter kastreringen? Nu var han ju rätt ung, så kanske har du inte så mycket att jämföra med. Men bra att han inte blev ett pälsmonster i alla fall.

Fin hund din med, Eintein.

Jag upplever inte att pälsen blev förändrad/sämre alls. Den är fullt funktionell och inte ullig eller så. Däremot kan jag tänka mig att det hade blivit lite mer massa på honom om han inte kastrerats. Inte mycket, men lite mer bredd/mer maskulin.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar