Janus RC 71

Nougat

Trådstartare
Vet ej om tråden ska ligga här , så moderatorn får gärna flytta tråden i sånna fall:).

Jag undrar om någon vet något om connemara hingsten Janus RC 71, vad han kostar och andvända,hur avkommorna är,hur han ät o.sv. JAG ska inte ta något föl pga. har inget sto och så är jag bara 15, snart 16år.. MEN han kanske finns kvar i livet den dan jag vill ha ett föl!:love:

MVH Nougat

Sv: Janus RC 71

Vet ej om tråden ska ligga här , så moderatorn får gärna flytta tråden i sånna fall:).

Jag undrar om någon vet något om connemara hingsten Janus RC 71, vad han kostar och andvända,hur avkommorna är,hur han ät o.sv. JAG ska inte ta något föl pga. har inget sto och så är jag bara 15, snart 16år.. MEN han kanske finns kvar i livet den dan jag vill ha ett föl!:love:

MVH Nougat

Han finns på fryst semin, så även om han inte finns kvar i livet den dag du får ett sto, kommer du förmodligen att ha möjligheten till ett föl efter honom. Kontaktahingstägaren för prisinformation. På SCS hemsida (under avel) hittar du index för avkommornas prestation och exteriör.

Just nu är Janus stationerad på irland där han har fått otroligt goda vitsord samt bedömningar vilket jag tycker är imponerande av en svensk connemarahingst som leasas ut till hemlandet Irland. Det är inte fy skam vill jag lova! men som tidigare sagt, han finns på fryst och är så pass populär att dom har mycket av det så den dagen han går bort går det nog att använda sig av honom några år till. Men han är trots allt 19 år, men enligt min erfarenhet lever connemaror överlag länge och det tror jag att han också kommer göra. Kolla gärna hans avkommor på långarnö stuteri.

kram sanna

Ok, tack så hemskt mycket för svaren!:D

Är det Långarnö stuteri som äger Janus?
Kan ni berätta mer vad ni tycker om Janus?.. Får man korsa in någon annan ras i Connemaran(Får stoet vara av annan ras eller måste det vara renrasigt?)

MVH Nougat

Kan ni berätta mer vad ni tycker om Janus?.. Får man korsa in någon annan ras i Connemaran(Får stoet vara av annan ras eller måste det vara renrasigt?)

MVH Nougat

Det är upp till varje hingstägare att ta emot ston av andra raser eller korsningar. Stamboken är dock sluten, vilket innebär att avkomman (och deras avkommor osv), aldrig någonsin räknas som rasrena Connemaror.

Hej!

Jag tar en annan vinkel. Jag har en avkomma efter Janus. Tyvärr övervuxen med 12 cm, hennes helbror är ca 157 cm hög, gissar att kombinationen mellan föräldrarna inte var så lyckad.

Iaf är hon en pärla, hoppar glatt allt man sätter upp, läraktig och arbetsvillig i dressyren, håller på med inkörning och det har inte varit några problem. Tolkade efter henne i vintras- inte heller några problem. Stadig och stabil och en riktig vän. Har haft henne i snart 7 år, kommer aldrig sälja henne, hon är verkligen som en i familjen. Dessutom är hon snygg att se på.

Negativt kan man väl säja att hon är envis och kan vara ganska sur mot främlingar, men det tror jag kommer från hennes mor, som tydligen kunde vara en riktig bitch. Hon är även ganska ranghög och sätter sej gärna på andra lite mindre ranghöga hästar (och vissa typer av människor).

Jag skulle väldigt gärna betäcka henne med Janus- men det går ju tyvärr inte..

/ Lavinia, som gillar Janus också.

Lavina:

Aha, Är hon ett renrasigt Conemara sto då?:)
Kan du visa en bild på henne?:D
Vad heter hon?

/Nougat, som börjar "drömma! om en Janus avkomma!:love:

MVH Nougat

Det är Långarnö Stuteri som äger Janus, och även en av hans nygodkända söner, Cederik. Janus kommer tidigast hem 2009, men inget verkar spikat.

Kolla i Blå Basen och på www.aramennoc.se för att se avkommor och deras resultat.

En del Connemarahingstar tar emot ston av annan ras, men inte alla. Man får prata med hingsthållaren om det, som någon annan skrev.
Men det är kanske roligast att använda ett rasrent sto om man nu ända ska gå igenom besväret att skaffa ett föl.

aha, okej, ja Cederik var fin också, så honom kan man ju också tänka på!:D, vad tycker ni om Cederik då?

Jaa, det vore ju roligt om man hade ett rentasigt sto:)
Vad ansr ni som håller på med Connemara, kan de ridas av vuxna?,Jag ska bli ca 170 cm lång,skulle jag vara för lång/tung för en Connemara?!:S . Jag är inte fet.:)

aha, okej, ja Cederik var fin också, så honom kan man ju också tänka på!:D, vad tycker ni om Cederik då?

Jaa, det vore ju roligt om man hade ett rentasigt sto:)
Vad ansr ni som håller på med Connemara, kan de ridas av vuxna?,Jag ska bli ca 170 cm lång,skulle jag vara för lång/tung för en Connemara?!:S . Jag är inte fet.:)

Hej
Jag rider och tävlar mina connemaror fast jag är vuxen, connemaran är en viktbärande ponny som kan ridas av både vuxna och ungdomar.
Så visst skulle du kunna rida och tävla en connemara om du ville detta.

Heej! vet du nått om Janus reslutat? har en vallack som är efter honom :)
Jag letar och letar efter resultat..:confused: Han är just nu i Irland.
Det enda jag vet är att han kan dressyr väldigt bra men hur högt har han kommit vet jag inte! :cry:
Tacksam för svar!!!:idea:

På min ridskola har vi en valack efter Janus (jag var med och valde ut :D). Han är f 2001 och har en mycket trevlig kroppsbyggnad. Han rör sig trevligt och är trevlig att ha och göra med. Han är dock lite rastlös emellanåt, men det är ju många hästar som är.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: viltmilla
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 555
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare