Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä de måste vara med för att få den goda smaken men gillar man det inte så kan man ha i lite mindre med spad !Plocka bort ansjovisen så blir alla janssons goda
Jag brukar snåla med ansjoviskryddad sill, duger det?Plocka bort ansjovisen så blir alla janssons goda
Man kan ta lite av spadet o för övrigt tillsätta kapris.Jag brukar snåla med ansjoviskryddad sill, duger det?
Åh, då mindes jag fel säkert. Tur du har mer koll@makaronitanten, inte tanten, hade ett suveränt bra recept på jansons här som jag tror hon postat några gånger. Jag sökte efter det häromdagen men hittade det inte...
Här är det! Fast jag använder inte hel ansjovis
Recept på Jansson (Makaronitantens)
1,2 kg god potatis i fina strimlor (mjölig sort tex king Edward)
3 små gula lökar , hackade
50 gr smör
3 dl grädde
3 dl mjölk
1 msk strösocker
1-2 små konservburkar av Grebbestads hel ansjovis, rensad från ben .
Salt
vitpeppar
Ansjovisspad
Ströbröd
1. Fräs löken mjuk i smör,i en stor kastrull. Slå på mjölk och grädde, koka upp.
2. Tillsätt den strimlade potatisen, strösockret och ansjovisen. Koka upp alltsammans under ständig omröring. Låt det koka tills potatisen sjunkit ihop, ca 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och ansjovisspad.
3. Slå upp alltsammans i en smord ugnsfast form. Strö ströbrödet över och grädda ca 45 minuter i 175 graders ugn.
Nä, det ska vara 0 fiskJag brukar snåla med ansjoviskryddad sill, duger det?
Du har så fel, helt fiskfri (och fiskspadsfri) ska den varaNä de måste vara med för att få den goda smaken men gillar man det inte så kan man ha i lite mindre med spad !
Recept är verkligen inte min starka sida. Allt jag har på spis och i ugn görs på känn och stundens ingivelse.Följer, har ett minne av att @tanten sitter på ett bra recept? Något om att koka potatisen i mjölk. Hoppas hon dyker in.
Jansson innehåller fisk och fiskspad annat kan vara gott men inte är det janssonNä, det ska vara 0 fisk
Du har så fel, helt fiskfri (och fiskspadsfri) ska den vara
Men då är det nästan som att äta gratängNä, det ska vara 0 fisk
Du har så fel, helt fiskfri (och fiskspadsfri) ska den vara
Potatis, lök och grädde i ugn - det ÄR potatisgratäng...Men då är det nästan som att äta gratäng
Men då är det nästan som att äta gratäng
Hm det är allt godare med janson .Nu blev jag sugen får kolla om jag har någon fisk i kylenExakt!