Jämtland/Västernorrland

Sv: Jämtland/Västernorrland

Ska du flytta till Västernorrland skulle jag vilja tipsa om att flytta till Örnsköldsvik. Fin trevlig stad vid kusten. MYCKET trevligt folk i den kommunen. :D Jag har studerat i Ö-vik och trivdes som fisken i vattnet när jag var i den staden. Själv bor jag i grannkommunen känns alltid sorligt att åka från Ö-vik.

:)

Senast ändrad:

Jag tokgillar också Östersund och naturen runtikring :love:
Har gjort några besök där och stortrivs varje gång och den vägen ni körde är helt fantastisk!

Absolut ett ställe jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig i, men det är sablarns långt hem ;)
Ja du får ju himla långt hem! Jag har ju lite närmre, fast det skulle ju ändå bli längre ifrån än vad jag har nu!
Det var sjukt fint längs den vägen! Såg så många ställen där vi sa att ååå där skulle vi vilja bo! :P
Tänk vad smidigt om man inte hade behövt tänka på jobb utan bara kunnat flytta dit man ville. Jag skulle gärna bo mitt i ingenstans typ!!
Umeå är okej men det här med att bo i lgh går mig på nerverna, jag vill ha min frihet!

Ja du får ju himla långt hem! Jag har ju lite närmre, fast det skulle ju ändå bli längre ifrån än vad jag har nu!
Det var sjukt fint längs den vägen! Såg så många ställen där vi sa att ååå där skulle vi vilja bo! :P
Tänk vad smidigt om man inte hade behövt tänka på jobb utan bara kunnat flytta dit man ville. Jag skulle gärna bo mitt i ingenstans typ!!
Umeå är okej men det här med att bo i lgh går mig på nerverna, jag vill ha min frihet!

Nej, tycker inte alls att Umeå ær okej! Platt och blåsigt. Tænkt dig nær det ær minus 15 grader och dessutom blåser! Priserna på gårdar utanfør Umeå ær dessutom ganska høga. Billigare i Ø-vikstrakten och vacker, bergig natur.

Stör mig inte nämvärt över nån blåst faktiskt, och jag tycker att det är uppför vars jag än ska! :p
Övik är fint absolut, och priserna är mycket bättre. Men jag var ganska less när jag flyttade därifrån så har svårt att se allt det fina fortfarande.

I sjælva stan finns væl några backar, men runt om har du den så kallade Umeåslætten. Men æven i stan så tycker jag det drar kallt mest hela tiden från Bottenviken-hållet. Inte så mycket blåst kanske, men kalldrag. Kan kænnas så i Ø-vik också men så snart man kommer en halvmil innåt landet så blir det bættre klimat. Och det ær ju på landet som trådskaparen ska bo!

Jag har precis flyttat från Uppsala till Sollefteå och måste tyvärr erkänna att hästutbudet är mycket mindre här uppe...

Två ridhus har jag "närhet" till, ett 2,5 mil ifrån och ett 5 mil ifrån. Dock är jag själv ingen ridhusmänniska, så jag överlever ändå. :p

Utbudet på veterinär och hovslagare är också sämre, även om jag fått tag på en bra hovis. När jag ringde veterinär för att boka vaccinering fick jag veta att det inte gick att boka, utan att de ringer strax innan och så får man hålla sig hemma. :o Inget alternativ finns heller, så man måste anlita den veterinären...

Jag skulle tipsa om Sundsvall, där finns det många klubbar både runt Sundsvall, Timrå och Matfors. Kommer en del tränare dit också och naturen är fantastisk (precis som här uppe).

Jomenvisst, och tydligen upplever vi det olika! Just vid Röbäcksslätten var det inte alltid skoj att ha häst nej, det blåste en del. Men det är ju inte så överallt i kring Umeå!
Nu var det ju inte Västerbotten ts funderade på så det spelar ju ingen roll. Absolut att det är så i Övik också. Jag är uppvuxen på landet och det var alltid stor skillnad både i temperatur på sommaren och snö på vintern mot inne i Övik. Så blir det väl kanske kring alla kuststäder?

Och jag tror att om man väljer mellan Sundsvall och Övik så är Sundsvall det starkare kortet när det gäller hästalternativet också. Kan förstå att du märker av att utbudet är mindre, var alltid avis när jag var yngre att det söderöver fanns så mycket mer av allt kring hästar..

Det konstiga var att jag inte alls brydde mig om det när jag bodde nere i Uppsala, det är nu jag blivit tränings- och tävlingssugen. :p Så typiskt, men det går säkert att lösa på något bra sätt även här uppe. ;)

Får börja med att inhandla en transport och lite hindermaterial... :D

Knapplån!
En faktor att väga in är priserna på gårdarna. Jag bor ca 8 mil från Sundsvall och här är gårdarna nästan gratis, medan ju närmare Sundsvall man kommer desto dyrare blir det. Sen är ju hästbiten lite tråkigare ju längre från städerna man kommer men vi är många som jobbar för att ändra på det! ;)

Sambon och jag leker med tanken att flytta norrut, och vi har då främst tittat på Jämtland och Västernorrland. Sambon är främst ute efter naturen, jakt och fisket, som är hans intressen. Jag är naturligtvis intresserad av att det är hästvänligt. ;) Dvs fina ridvägar, gärna lite kuperat och inte allt för långt ifrån vet/hovslagare/ridhus och sådana saker.
Så ni som bor där, vilka områden ska vi kika närmare på? Finns det ställen som tex är ökända för mygginvasion, eller fullständigt invaderas av turister sommartid? (Det senare behöver förstås inte vara en nackdel!)
Om det nu skulle bli av så köper vi gård, och där finns kraven att den ska ligga vackert och hyfsat enskilt vid någon form av vatten, ha skog till och förstås mark till hästarna. Bonus är om det är hyggligt nära till en flygplats.

skog, vatten och mark är det gott om i både Västernorrland och Jämtland. Däremot är Kramfors international inte mycket att hurra för. Om du tänker dig en flygplats att flyga från är det Östersund, Sundsvall eller möjligen Ö-vik som gäller.

Är det möjligheten att resa så är Sundsvall vida överlägset, med i princip med 3-4 timmar till Sthlm vare sig du tänker bil eller tåg.

Skidåkningen är bättre i Jämtland och Hockeyn är bättre i Ö-vik.

Är man intresserad av att träna/tävla så är nog kusten enklare iom att man enkelt kan resa till andra städer längs E4. Östersund ligger lite mer "isolerat".

Jag trivs jättebra i Örnsköldsvik, billiga gårdar och hästaktiviteter inom många grenar. Och enklare att hitta jobb än i de mindre kommunerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka