Jämtland/Västernorrland

Zizzi

Trådstartare
Sambon och jag leker med tanken att flytta norrut, och vi har då främst tittat på Jämtland och Västernorrland. Sambon är främst ute efter naturen, jakt och fisket, som är hans intressen. Jag är naturligtvis intresserad av att det är hästvänligt. ;) Dvs fina ridvägar, gärna lite kuperat och inte allt för långt ifrån vet/hovslagare/ridhus och sådana saker.
Så ni som bor där, vilka områden ska vi kika närmare på? Finns det ställen som tex är ökända för mygginvasion, eller fullständigt invaderas av turister sommartid? (Det senare behöver förstås inte vara en nackdel!)
Om det nu skulle bli av så köper vi gård, och där finns kraven att den ska ligga vackert och hyfsat enskilt vid någon form av vatten, ha skog till och förstås mark till hästarna. Bonus är om det är hyggligt nära till en flygplats.

Sv: Jämtland/Västernorrland

Ni tänker inte jobba med något vid sidan om gården? För i så fall är det väl det som styr var ni hamnar. Det är stora avstånd där uppe.

Jo, det förstås. :) Men för sambons del spelar det inte jättestor roll var vi bor. Själv räknar jag med att hitta något i hyfsad närhet. Ett alternativ är förstås att köpa ett ställe där det finns inkomst tex i form av att hyra ut stugor eller liknande. Men försörjningen kan vi hoppa över så länge. ;)

naturen, jakt och fisket

hästvänligt. ;) Dvs fina ridvägar, gärna lite kuperat och inte allt för långt ifrån vet/hovslagare/ridhus och sådana saker.

ligga vackert och hyfsat enskilt vid någon form av vatten, ha skog till och förstås mark till hästarna. Bonus är om det är hyggligt nära till en flygplats.

Trakten runt Sundsvall stämmer bra på dina kriterier tycker jag. Inte värsta avståndet från södra Sverige, finns flygplats, stad med hyfsat stora arbetsgivare av olika slag, hav, älvar, skog.

Låter som Sundsvall (eller Timrå) tycker jag. Flygplats, gott om ridklubbar, börjar dyka upp även privata ridhus, Sundsvall är en ganska stor liten stad i fråga om jobb, utbud på affärer osv.

Sundsvall eller Östersund låter som något att titta närmare på. Sollefteå som ligger mitt emellan kan nog också vara intressant, men det ligger "mitt i ingenstans" ;)

Jag væxte upp i en vacker by i Ångermanland som heter Grytsjø. Den ligger tre mil nordvæst om Ø-vik. Då var det Storskog runt om med massor av små kostigar och gamla kærrvægar dær vi gick på jakt efter bær eller om vi till ex tog en tur till "jættekastet" lægerstena och grillade lite. Men bara en mindre del av skogen tillhør mitt førældrahem, resten grannarna och skogsbolagen. Dom har kalhugget øverallt och skogsmaskinerna tar inte hænsyn till stigar och småvægar. Ris, sly och ungskog har gjort det omøjligt att ta sig fram. Så tænk på det då du ska køpa gård. Om du inte ær skapligt rik och kan køpa en stor fin "ridskog" så undersøk hur skogen dær ser ut och ta reda på vad skogsægaren har før planer før den.

Storsjöbygden tycker ju jag är betydligt trevligare än Sundsvallstrakten.
Finns många trevliga små ställen skapligt nära Östersund. Vet ju inte vad för hästeri du sysslar med. Men t.ex. Alsen har ju stor aktivitet både med trav och islandsinriktning.

Hotellet i min by är till salu...
Alla som bor här hoppas att någon vill köpa det :)

* Jenny *

Ska du ha hyfsat nära till någonting är kusten att föredra. Nu kommer jag förvisso från Norrbotten men har haft en del med Västernorrland att göra. Örnsköldsvik tycker jag är ett trevligt ställe, öht Höga kusten är enormt vackert.
Sundsvall är ju närmare söderut dock, antar att ni vill kunna hälsa på släktingar ibland.
En fördel är som sagt helt klart att bo vid kustlandet. Bättre kommunikationer - vägar, tåg, flyg.

Fiorano här på buke har ju flyttat upp till Sundsvallstrakten. Hon har nog koll på hur man trivs där hästmässigt ;)

Så stor skillnad är det väl inte att ta sig från Östersund. Finns både tåg, flyg och vägar. Dessutom må det väl vara en dålig anledning att välja en bostadsort för att den ska vara lätt att fara i från. :p

För oss som levt i glesbyggd större delen av livet är det nåt man räknar med. Min erfarenhet är dock att om man är van vid relativt korta avstånd och större utbud av bekvämligheter (inom vilket område det nu må vara, för min del har det tex blivit en vana med helservicestall, träningsmöjligheter, utbud av många hovslagare och veterinärer etc) så är det betydligt svårare att på sikt vänjas och trivas med mindre av den varan.
Jag vet inte hur skillnaden är tex mellan Ösd och S-vall men jag vet vilka rätt så betydliga skillnader det är mellan Luleå/Boden och Jokkmokk. Exempelvis.

Jag har tex haft ett par pojkvänner som gäääärna flyttar norrut och ääääälskar glesbygden - tills semestern är slut och de inser att vardagen innebär rätt mkt bilkörande ;) Jag har bott i mälardalen i 6 år, det är viss skillnad mot hemma.

Bara en tanke från min sida, att man bör göra sig medveten om skillnaderna på gott och ont, och sedan bosätta sig där man har bäst förutsättningar för att kunna trivas i vardagslivet :)

Senast ändrad:

Jag tycker bäst om Ö-vikstrakten (Övik är jättefint) och Östersund. Sollefteå är också trevligt. Sundsvall , Härnösand gillar jag inte alls. Höga kusten är gudomligt vacker.

Jag gillar inte alls Östersund.. Då är Luleå bättre. Sollefteå är trevligt men man blir lite tokig i en sån håla hehe ;-)

Jag är ju inte ett dugg partisk nu ;) men jag tipsar om Öviks trakten. Dock så finns det inte så himla mycket privata ridhus men det är väl rätt vanligt att det är så i norrland. Sollefteå är mysigt, jag skulle gärna bo där. Kramfors gillar jag oxå.
Är uppvuxen kring Övik o har släkten i Kramfors/Härnösand/Sundsvall :)

Så stor skillnad är det väl inte att ta sig från Östersund. Finns både tåg, flyg och vägar. Dessutom må det väl vara en dålig anledning att välja en bostadsort för att den ska vara lätt att fara i från. :p
Jag o gubben gillade verkligen Östersund! Han drömde sig bort på skotern och jag drömmer mig bort till inga grannar, haha! Fanns många fina ställen vi såg på vägen hem från Östersund! Körde så vi kom via Sollefteå Övik till Ume.

Kl

Sundsvall stämmer bäst in på dina kriterier tycker jag! Finns många fina gårdar osv.

Jag tokgillar också Östersund och naturen runtikring :love:
Har gjort några besök där och stortrivs varje gång och den vägen ni körde är helt fantastisk!

Absolut ett ställe jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig i, men det är sablarns långt hem ;)

Själv bor jag i Ramsele, mitt i västernorrland. 16mil till Sundsvall och Övik och Östersund, "mitt i smeten" ;)
Häromkring är naturen fantastisk med naturöppna nipor och faxälven rinnandes genom allt.

Hästbiten:
Sveriges bästa kvinnliga ledare som ridlärare
Nybyggt ridskolestall med gäststall
Ridhus och en fantastiskt vacker utebana
Finns ett stall på byn med.. 8platser som hyrs ut/säljs, finns en mindre paddock till.
Finns även en hel del hus till salu.

PM:a gärna om du vill veta mer

Jag har 12 mil till Sundsvall (tåg, buss och flyg), 7 mil till Sollefteå buss, och 9 mil till Östersund (tåg och flyg) och bor på en av sveriges vackraste platser efter Indalsälven jag har tågstation (inga tåg stannar, bussförbindelse som är urkass ej lördag till Sundsvall)
Träningsmöjligheter för häst finns på samtliga ställen.
Tycker Östersund är en jättefin stad men kan uppfattas som blåsig , några mil utanför ligger Wången sen finns några ridskolor , uppfattar att det är svårast och dyrast med bostäder där av städerna jag nämner, priser och objekt (hästgårdar) till salu vet jag inte, har barn i alla tre städer i och med att de pluggar där.
Sollefteå är i mitt tycke även det en fin liten stad , har en vuxen dotter som bor där men pluggar i Sundsvall som trivs jättebra, ridskola finns.
Sundsvall har det mesta och det finns flera stora ridanläggningar , Ett stort köpcentra utanför med tex IKEA, smidigare om man vill ta sig snabbt söderut

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka