Jämnt musklad - snett bäcken

ghost

Trådstartare
Jag har varit till osteopaten med ena pållen i dag efter ett antal vändor till klinik för att behandla samma bakben som han haft lite sämre aktivitet i hela tiden jag haft honom. Eller ja, det är lite dålig bakbensaktivitet över huvud taget i skrit på honom.

Jag blev faktiskt förvånad över hur sned han var så jag undrar om det finns fler som har hästar som är jämnt musklade men har haft snett bäcken / låsning i höft / låsning i SI-led? :confused:

Min hade alltså en kombination av alltihop.

Sv: Jämnt musklad - snett bäcken

Min är jämt musklad i bakdelen, men lite ojämnt musklad fram.

Han är ojämn över höftbenen, vilket troligtvis är en kombination av mycket stel SI-led/kors och en kronisk låsning/stram ländmuskel (med klar betoning på det senare).

Jag får hjälp av veterinär med kriopraktorutbildning och hästen blir stadigt mycket bättre.

Min häst, som har känts ganska oliksidig på sistone, gicks igenom av en equiterapeut för ett par veckor sedan. Hon (hästen alltså...) visade sig också vara jämnt musklad bak, men ojämnt musklad i bogarna. Troligtvis beror detta till största delen på en inkorrekt benställning fram, men jag undrar om det inte också kan ha att göra med att jag själv har ett låst bäcken, vilket gör att jag har fruktansvärt svårt att rida liksidigt... Jag undrar om det är någon som har några bra tips på hur man musklar upp den svaga bogen? Hon vill ju gärna låta den starka sidan arbeta mer och jag har lite svårt att komma åt musklerna i den svagare sidan. Jag vore tacksam för alla tips och övningar! (Och även på tips om andra trådar som tar upp det här med ojämn muskulatur.)

Personligen har jag blivit helfrälst i tömkörning, man kommer åt hästen så otroligt väl!
Men det krävs ju att man har lite snits på det hela, har du inte det så ta lite hjälp i början så kommer du snart igång! :)

Jag gillar också tömkörning, så det ägnar jag gärna något pass i veckan åt (mer om jag av någon anledning inte rider). Jag är väl tyvärr inte så superbra på det:o, men övning ger ju färdighet! Jag kör oftast på fyrkant eller kantig volt, varvat med runda volter, beroende på hur hästen går. Nu på sistone känns det dock som om hon överlistat mig lite, så hon springer ifrån mig och fuskar bort jobbet, särskilt när vi går in på skänkelvikning/öppna. Det händer ofta då att hon förböjer sig, skjuter ut bogen och bara rinner iväg, trots att vi håller oss längs med staketet. Och det finns ju gränser för hur mycket man kan ta i yttertömmen...:cool: Jag ska försöka ta någon tömkörningslektion igen så snart ekonomin tillåter! Har du något tips på någon speciell övning som gör att man tränar högerbogen? Övningar både på marken och på ryggen är av intresse!:)

Högerbogen är svagheten på min häst också (och många andra vet jag)!
Jag börjar alltid att tömköra i vänster varv, den svaga sidan.
Kör mycket lösgörande; skänkelvikningar och öppna. Jag gör gärna öppna på kvartslinjen - både under sadel och töm. Det tvingar ryttaren/föraren att rama in hästen mer ordenligt.
Annars är det övergångar i det oändliga som är nyttigt.
Se till att verkligen ha bjudning och stöd på tömmen. Varva samling med framåtbjudning. Jag brukar gå på spåret och samla väl för att sedan släppa fram på en stor volt under belöning, ibland springer jag med i full fart utefter fyrkantsspåret.
Trava cavaletti under töm är toppen, men ska göras med måtta då det är riktigt jobbigt. Lägg bommarna så att de inte kan rulla så lätt, det är otäckt om de ligger direkt på backen och hästarna snavar på dem. Glöm inte eftergiften på tömmen över bommarna så att de kan länga ordentligt och bli runda i överlinjen.
Det som jag nog tycker är svårast under töm på min häst är att verkligen trava av den lång och låg i formen när jag avslutar passet. Det är en utmaning och kräver mycket lirkande med fingrarna... (busenkelt under sadel dock). Man får inte glömma att avsluta lika väl under töm som sadel!

Lite småtips från mig, vet inte om det gav något.

Glöm inte klättring i skogen!

Det där lät ju faktiskt som en beskrivning av hur jag brukar (försöka) jobba! Vad kul, då kanske jag inte är helt ute o reser iallafall då!:) Jag har ju en ganska liten häst (fjording, ca 1,37), så jag hänger med hyfsat bra i traven och fördelen med henne är att hon ganska frivilligt går ner i lång låg form i slutet av ett träningspass. Men hon är stark som en oxe, listig som en räv (när det gäller att slippa ifrån jobbiga saker) och har humör som en riktig PMS-kärring ibland, så det är långt ifrån alltid träningen går som en dans...!:D

Tyvärr är det lite ont om skog där pållan bor nu, men vi klafsar runt i terrängen så mycket vi kan. Ridturerna utanför ridnanan är viktiga för oss, för om vi inte varierar träningen så tröttnar vi båda två.

Tack för ditt inlägg med tips!:bow: Skriv gärna mer om du kommer på någon mer trevlig övning!

Fredag - vad har du för ras???

Jag kom på att det är rätt avgörande för hur mycket musklerna syns också... :angel:

Min unghäst som nu fyllt 5 år har varit jätte sned och ojämn i muskulaturen, hon har varit sned fram alltså låst i höger bogparti och låst i höger bak och ojämnt musklad bak. (och en lååång rak rygg) Jag har haft kiropraktor på henne i tre omgångar nu och skall tillbaka nästa år igen i vår. Min rekomendation var att rida så mycket rakt fram för att inte göra hennes snedhet värre, jag började att behandla henne i maj i år och nu i oktober känns hon äntligen mycket rakare och hon skjuter inte ut sin bog lika mycket och det går att flytta henne i båda sidor. Vad har jag gjort = tömkörning ca 2-3 gånger i veckan i skog och mark och på volt men inte mycket på volt utan mest öppnor och skänkelvikningar och få henne att trampa under sig och flytta sig i sidled så att hon blir liksidig, sedan mycket rakt fram i skogen och lite massage på det!Men nu äntligen börjar jag se riktigt BRA resultat!

Jag har ett halvblod, också 5 år (det är då allt dyker upp när man sätter dem i mer krävande arbete?).

Min hade det när han kom i januari som treåring... (är 4 år nu)

Han är dock travhäst. Han har musklat sig bra och jämnt men varit stel i svansen (kniper gärna) och krävt massor av masage på rumpan så fort han får en chans (man får hela hästen i knäet)

krävt massor av masage på rumpan så fort han får en chans (man får hela hästen i knäet)

:rofl:
Blir så full i skratt. Min egen höll på att sätta sig i mitt knä ikväll när jag av en händelse kom åt hans svans och upptäckte att den kliade, började massera den ordentligt och hästen knappt visste vart han skulle ta vägen för att det var så skönt! (Förmodligen en :devil: älgloppa!)

Just svansen har min aldrig gillat att man jobbat med men alla musklerna från höften och bak till "sittbenet" och bredvid svansen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 970
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024