James wellbeloved vs Standart mild

Apollo

Trådstartare
Håller på att byta foder till vovvsan då hon inte funkar klockrent på Orijen.

Har kollat på James WB Lamm och ris och Standart Mild. Dessa foder är smidiga för mig att få tag på finns i mina djuraffärer där jag bor.

Har börjat lite smått med James men har läst att några hundar har blivit dåliga i magen av det. Hur snabbt efter man börjar märker man det? Ger nu ca ½ dl per mål.

Så synpunkter tack på dessa foder.

Sv: James wellbeloved vs Standart mild

Jag har mest erfarenhet av Milden, och ja, den är mild.;)

Det är det enda fodret som fungerat bra för min ena hund pga hans överkänslighet och allergier.

Dock är han väldigt aktiv och började falla ur hullet efter 1 års förbrukning av Milden, så nu har vi sakta bytt till Standardt Extra och även det går bra.

Det jag gillar med Standardt är bla deras proteinkällor som skiljer sig en del från "vanliga" foder.

Ena hunden är proteinkänslig men har inga känningar av S.

Hemsida www.standardt.se

Finns mkt intressant att läsa.

Just det jag tror min är känslig mot protein. Och protein finns det ju en del i Orijen. Bra att du säger detta om hullet då min är svår att hålla i hull eller jag vill hon ska gå upp mer.

Jag har testat JWB, det fungerade inte på min hund...hon blev mager trots att jag gav henne flera dl mer än vad hon "skulle" ha. Både med JWB och Standradt vet jag att det kan vara vanligt att hunden går ner i vikt medans kroppen ställer om sig till det fodret men det höll i sig alltför länge för min hund, tror det beror på att det innehöll så lite fett.
Sen valde jag mellan Standardt Mild och Standardt Vild. Valde "Vild" eftersom jag tyckte att Milden hade så konstig balans mellan protein och fett. 19% råprotein och 16% råfett, har lärt mig att 10% fett så minst 20% protein, 15% fett minst 25% protein, 20% fett minst 30% protein osv. för att hunden ska få i sig det den behöver. Menmen, har å andra sidan läst och hört om hundar som fungerar alldeles utmärkt på Milden också så det är nog individuellt men jag vågade inte "chansa". I allafall så fungerar min vovva utmärkt på Standardt Vild, är bra i hullet, bajsar lite och hennes hud (nakenhund) är mycket bättre än vad den var innan jag gjorde foderbytet, är supernöjd :) nakenhundar ska ju inte ha så mycket protein i maten så därför kikade jag lite på Milden, men som sagt så blev det Vild.

Senast ändrad:

Just det jag tror min är känslig mot protein. Och protein finns det ju en del i Orijen. Bra att du säger detta om hullet då min är svår att hålla i hull eller jag vill hon ska gå upp mer.

Ja precis.
Som sagt har Standardt lite andra proteinkällor och milden är skonsam för känsliga hundar.

Min hane höll sig i hullet ca 1 år på milden, sen tillsatte jag rent fett, ister, en period innan jag bestämde mig för att gå över till extran.

Och även fast extran har högre proteinprocent så fungerar det bra.

Hade jag varit du hade jag nog börjat med milden och märker du sedan att din hund inte håller hullet så kan jag rekommendera extran.

Lycka till!

Tack ska prova milden. Har bara ätit smakportioner av James WB i 2 dagar så det ska nog gå. Blev så nojig när jag läst att så många blivit dåliga på James WB. Har jämfört lite mellan de två och milden verkar bättre.

Min vovve har ätit James Lamm & veg i drygt en månad nu och funkar bra på det. Bajsar lite ofta bara...
Han tål inte spannmål, nöt el kyckling.

Var finns det info om de som blivit dåliga i magen? Nyfiken!

Läste på vovve bland annat, och även här på Buke har jag för mig.

Det finns alltid hundar som reagerat negativt när man frågar om något speciellt foder.
Få foder är ju optimalt för alla hundar.

Använde JWB för att banta min äldsta hund för en tid sedan.
Magen var i och för sig inte direkt dålig, men fisarna var inte så ljuva...

Milden är proteinreducerad för hundar som har ett sådant behov.
Ex nedsatt njurfunkrion, äldre hundar med minskad ämnesomsättning, allergier mm.
Eller till de som vill tillsätta lite eget kött.

Jag ger Hjort till mina, samt hemlagat.
Har även gett Mild.
Är nöjd med båda.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 194
Senast: sooetnos
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 877
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Hej:)! Jag har en hanhund på snart fyra år som sedan nästan ett år äter Specific CCD mot struvit, en form av urinsten. Han mår inte...
Svar
2
· Visningar
1 133
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka