jamar inte "rent"..

C

Caltha

..eller vad man ska säga, varför gör inte vissa katter det egentligen. Kan det vara fel på stämbanden, eller är det bara så att olika katter har olika styrka och ton i rösten? Det finns säkert flera anledningar, men någon som vet vad det kan bero på ungefär?

Min kisse jamar väldigt ynkligt och lite kraxigt ibland, hur kan det komma sig? Han är en väldigt blyg och försiktig karaktär, så kan det kanske vara förknippat med hans personlighet på nåt vis?

Samtidigt så kanske det inte är förknippat med personligheter alla gånger.. Jag har varit på mallorca en månad och jobbat på en gård, där fanns en hel del katter och samtliga var väldigt närgågna och keliga och pratade gärna och mycket men de hade allt ifrån gälla och skrikiga jamningar till hesa viskningar, ingen kunda jama rent verkade det som.

Kan vara lite intressant att diskutera detta, så jag hoppas att nån vill dela med sig av lite tankar :)

Sv: jamar inte "rent"..

Ingen aning, men mammas ena katt kan bara jama normalt när han är nervös (i bilen, hos veterinären osv) annars så "skriker" han.

aha, låter intressant att han jamar vanligt just när han är nervös bara..skrek gjorde malliskatterna flera stycken också, och andra var bara "hesa" ungefär som min kisse.

Fler med tankar eller kraxiga katter? :D

Jag tror att det har mycket att göra med sinnesstämning, det är ju stor skillnad på 'kom och ät nu mina små barn' och 'nu är jag rädd och ensam". Så kan det säkert bero på hur ofta katten hört andra katter jama för att lära sig hur det 'ska' låta. Men jag skulle kunna tänka mig att det kan skilja sig som för människor ocksa, att man behöver harkla sig och därför är hes eller för att luften är dålig (som på mallis ex ;)) eller vad som helst.

När våran katt pratar så låter han hes, det gör tydligen hans mamma också. Men när han är orolig låter han "normalt".

Gå till en utställning och lyssna, olika raser har otroligt olika röstlägen. Generellt har stora och cobby katter barnsligare röst än de slankformade, orientaliska raser har mångdubbla röstresurer i förhållande till sin storlek. En siames, korat eller bengal som vill påkalla uppmärksamhet kan få en "normal" katt att bli vettskrämd.

intressant, det låter vettigt allt det ni säger. Undrar bara varför min pojke nu låter som han gör, verkar finnas minst sagt många anledningar.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
T
Katthälsa Då har det gått ungefär ett halvår sedan vi tog hem våra två små killar. De blir ett år i slutet på augusti. Allt har gått jättebra, men...
Svar
7
· Visningar
14 973
Senast: Bison
·
A
Övr. Katt Hej! Lite långt men jag hoppas att någon orkar läsa och har tips och råd! Jag och min sambo har sedan ett par månader tillbaka flyttat...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: apollo1
·
O
Övr. Katt jag har haft min perserhona (nu 11 år) sedan jag var liten. dvs vi köpte henne som kattunge och jag har växt upp med henne. redan när...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama