Jaktlabbe till agility?

whalan

Trådstartare
Ska inom kort skaffa en jaktlabbe, omplaceringstik 2 år och skulle gärna vilja träna agility med henne. Och undrar därför om labbar funkar som agilityhundar eller om de är för söliga för det? Alltså att de springer igenom banan men att det inte går särskilt fort. Förstår att de inte vinner mot en border collie men de kanske inte behöver komma sist iaf. Eller är det jag som underskattar rasen?

Någon som har en agilitylabbe? Någon som har erfarenheter?

Jag har dock redan bestämt mig för hunden..och kommer inte backa om den inte funkar som agilityhund. Funkar den för agility så är det bara ett +

Sv: Jaktlabbe till agility?

:)
Tittade på tävlingarna från Globen igår. Där fanns en tjej som tävlade med sin labbe, visst gick det lite långsamt men det är väl olika från hund till hund skulle jag tro. Båda såg ut att ha roligt tillsammans och det är väl huvudsaken. Jag önskar både dig och hunden all lycka i framtiden.

Tack så mycket!

Såg också det programmet och det var därför jag började fundera lite...
Om det går så långsamt kanske man ska hålla sig till träningsnivå alt uppvisningsnivå som det var i Globen

;) Hunden i Globen såg ut att vara ''vanlig'' labbe inte jaktlabbe. Det är en viss skildnad i temprament och i kropp. Jaktlabben är något smidigare i kroppen tycker jag. Men testa först innan du helt säger nej tack till tävling. Det kan ju faktiskt gå jättebra.

Beror ju på hur hunden ser ut. Du skriver ju att det är en jaktlabrador och en sådan ska inte ha problem med vare sig hinderhöjd eller tempo.

Jag fick för mig att hon kört i globen också, men hon har en hög smal och gul jaktlabrador och borde inte gå söligt heller med tanke på hans temperament...

Jaktlabbar brukar, om de kommer från en kennel som avlar enbart på jakt vara betydligt smäckrare och snabbare än sina utställningsavlade rasfränder.

Är det en sådan labbe du kommer att ta över så är den med all säkerhet snabb nog för att kunna vinna.

Lycka till med hunden...

Hej!

Jag har en jaktlabrador och vi har bara testat agility på skoj - men han tyckte det var jättekul och visst gick det undan! Hur det skulle hålla i ett tävlingssammanhang kan jag inte svara på eftersom vi aldrig kom så långt, blir mest apportering och annan jaktträning!

Lycka till, tycker absolut du ska testa!

whalan skrev:
Ska inom kort skaffa en jaktlabbe, omplaceringstik 2 år och skulle gärna vilja träna agility med henne. Och undrar därför om labbar funkar som agilityhundar eller om de är för söliga för det? Alltså att de springer igenom banan men att det inte går särskilt fort. Förstår att de inte vinner mot en border collie men de kanske inte behöver komma sist iaf. Eller är det jag som underskattar rasen?

Någon som har en agilitylabbe? Någon som har erfarenheter?

Jag har dock redan bestämt mig för hunden..och kommer inte backa om den inte funkar som agilityhund. Funkar den för agility så är det bara ett +

jag har sett snabba labbar. beror mer på hunden än på ras skulle jag tro.
jag har också sett hundar som från början har varit sega och mjäkiga på agility och sen efter lite träning förvandlats till mycket snabba hundar!

Till alla:

Tack så mycket för alla svar och all info! :bow: Och tack för alla lyckönskningar! Jag ska helt klart testa och se!
Jag tror att hon åtminstone har provat på agility, sen återstår det att se hur snabb hon är :)

Min labbe är dösnabb och smidig, hade hon varit lite lydig så hade hon varit agilityess, men det är på tok för mycket jakt i henne.

Finns en del som kör agility med jaktlabbar, de är ju mindre och smidiga och poängen är ju att de ska vara snabba. Du kan träna upp snabbheten, alla hundar är ju inte snabba, det handlar om att ha en lätthandlad hund som inte kör onödiga svängar, det är det du vinner på.

//E

Jaktlabbar är snabba hundar och även smidiga, men det beror naturligtvis på hur din hund ser ut. Lite smäckrare labbar funkar ofta bra till agility.

Och vad gäller hunden från globen, så var det tydligt att det (förmodligen) var en unghund i början av sin träning... den blir säkert snabbare med mer erfarenhet och träning.

CeciliaW skrev:
Jaktlabbar är snabba hundar och även smidiga, men det beror naturligtvis på hur din hund ser ut. Lite smäckrare labbar funkar ofta bra till agility.

Och vad gäller hunden från globen, så var det tydligt att det (förmodligen) var en unghund i början av sin träning... den blir säkert snabbare med mer erfarenhet och träning.
ja,precis,det tror jag med. Dels rörde den sig som en kalv och desutom märkte man att den nog inte var van vid en sån miljö,tror tex inte den bara plötsligt går iväg och nosar på träning!

Vad var det för hund? Hur såg den ut? Färg? Var det en yngre eller äldre förare?

Bonnie kommer ju från mina hemtrakter, antar att det är samma jycke... Hon är en riktig pärla på agilityn, men borde vara rätt gammal nu...?

//E

Japp hon har några år på nacken, ägarinnan har en ny hund under produktion...en Kelpie...;)

mallan skrev:
ja,precis,det tror jag med. Dels rörde den sig som en kalv och desutom märkte man att den nog inte var van vid en sån miljö,tror tex inte den bara plötsligt går iväg och nosar på träning!
Men säg inte det. En labbe är alltid en labbe och kan få för sig att göra lite som den vill, även under tävling.

I övrigt, till trådskaparen. Tror säkert det går bra att köra agility med en jaktlabbe och så även med en Dp labbe (har gjort det själv, men aldrig tävlat).

Till alla:
Tack för alla svar och info :bow:
Det verkar ju finnas hopp särskilt med tanke på då att det finns exempel på det. Hunden som länkades till måste ju kunna en del eftersom den t o m har 2 CERT.
Men självklart är hundar individer och olika varandra.

Min familj har sen innan en bearded collie, en ras som alla säger älskar agility. Älskar agility gör den hunden ända tills folk tittar på, då får han rampfeber och vägrar på hopphindren, går ifrån banan m.m.

Så det återstår att se om just den här tiken tycker om det, men kul att höra att det finns möjligheter iaf :)

Tjejen som vann i Globen har en Boarded collie, och enligt henne (ägaren) så är den rasen klart bäst om man tävlar för att bli bäst. Har följt med henne på tävlingar och sett en del labbar som gått helt ok! Själv har jag ingen erfarenhet eller kunskap om Agility, har ju bara följt med henne och som ni såg själva var det ju lite utklassning i jämförelse mellan de två. Men hundarna brukar tycka att Agility är skitkul, så varför inte prova??:idea:

Lycka till iaf

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 453
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka