Jaktkandar

lobell

Trådstartare
Har köpt ett kandar och undrar om man kan använda curb strap istället för kedjan?

Brukar det bli problem med att sätta på ett westerträns som är lite grövre i lädret? Tycker det ser ut som hålen är små.

30913405.jpg

Tar gärna emot tips om bettet. Vill testa och jämföra med andra bett jag brukar använda. Hästen är lugn men kan få för sig att sticka ibland. Rider mest på långa tyglar men ibland känner jag att jag tvyvhåller på henne och det är då hon sticker.

Sv: Jaktkandar

Näe jag trodde inte det heller :)

Har inte fått hem bettet än , men ska testa med kedjan förstås. Var bara en snabb tanke med curb strapen :)

Vad är skillnaden mellan denna och en stång i stora drag?

Har ju bara ridit med vanliga bett innan , men vill testa denna då jag hört att den ska vara bra just för hästar som kan få för sig att sticka.
Min häst är kolugn men kan få ett glädjeryck ibland i skogen :)

Bettet på bilden är en kandarstång, inget jaktkandar, två helt olika saker. Används tillsammans med bridongbett, och en skumrem.

Är hästen utbildad på stångbett går detta säkert att använda istället för en westernstång, men jag skulle inte använda en kandarstång som "nödbroms"... Om du är van att rida med dubbla tyglar skulle jag hellre använda en pelhamstång, då har du vanlig bettfunktion utan hävstång med ena tygeln fäst i bettringen, och hävstång/"nödbroms" med andra tygeln fäst i stången:)

Aha

Blir galen på alla bett.

Ok, men ett jaktkandar( kimberwick ) , skulle du tycka att det är bra som en nödstopp?

KL*

Nu struntar jag i jakten efter bett. Funderar på bettlöst istället.
Kolla gärna i tråden som handlar om bettlöst.

vilka bett är godkänd att rida på i E klasser? Inte kimberwlick har jag förstått?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 744
Senast: Mabuse
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka