Jaktkandar vs pelhamstång

Jag har ingen erfarenhet av jaktkandar men rider min häst på pelham med rakt bett, vilket fungerar utmärkt. Fick först låna ett med tvådelat bett, det var värdelöst och resulterade i en stegrande häst om jag var tvungen att ta tag i hästen, trots att jag var superförsiktig. Jag rider dock inte på det varje dag utan växlar med ett vanligt tre delat. :rofl:

Jaktkandaret har mkt mindre hävstång vilket gör det mkt "mildare" än pelham. Vilket som funkar bäst på olika hästar får man prova sig fram till.

Jag tycker om jaktkandaret. Har fått för mig att det är mildare stångverkan med tyglarna "lösa" i bettringarna än pelham med delta. Det är dessutom ganska svårt att få tag i pelham med tungfrihet om man föredrar det.

/Jane

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
396
Senast: ptr
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
667
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30