Jaktkandar till hoppning!

Sanette

Trådstartare
Är det någon här på buke som använder ett jaktkandar när ni hoppar? Har funderat på att prova detta bett när jag hoppar min häst eftersom han har lite tendenser till att bli stark. Är ni nöjda med bettet och på vilka typer av hästar använder ni det? Några nackdelar med bettet?

Sv: Jaktkandar till hoppning!

Jag hade det på en av mina förra. Hon var extremt stark så det var därför det blev ett lite starkare bett, men framförallt så trivdes hon bäst på det.

Det är i regel inte jag som väljer bett åt hästen, utan hästen som väljer bett åt mig. Jag brukar prova mig fram tills hästen verkar säga "ja, det här känns bra!"

Nackdelar finns det med alla bett, men dom skiljer sig ofta från häst till häst.
(Ursäkta luddigt svar, men det är vad jag tycker! :D )

Jag hoppar ibland med vanligt kandar nâr min häst känns stark. Dâ kan man släppa mer och blir inte bara kvar i munnen. Ibland har jag myler och ibland bett med parerstänger eller läderbett, undantagsvis pelham men det blir hästarna snabbt för stela pâ. Jaktkandar har jag inte viljat använda, mitt râd är hellre vanligt kandar, ej med förbindningstygel, dâ kan du bli finare i hjälperna

nu är ju jaktkandar och kandar två helt skilda saker, och de har inte alls samma effekt. dessutom kan det vara svårt att ha koll på två tyglar - särskilt i hoppningen så kandar är inte att rekommendera om man inte har stenkoll på vad man gör...

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
565
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka