Jaktkandar "Ky Rotary"

_Charlotte_

Trådstartare
Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla varit raka med eller utan tungfrihet.

Nu satt jag och tittade och såg att det finns något som heter "Ky Rotary Bit", som ser ut att vara ledat med små kulor på något vis. Hur fungerar det?
Och/eller finns det andra bett, som finns som jaktkandar eller möjligen babypelham, som är lite mer "rörligt" i munnen än ett rakt, men utan att ge nötknäppareffekt.

Jag kan bara svara för Ky Rotary-funktionen. Mittendelen ska vara så att du ska kunna dra i vänster tygel så ska den högra inte påverkas utan ligga still. Du kan alltså hålla i bettets högra del och snurra den vänsta utan att den högra rör på sig. Jag gick själv på reklamen, men kände absolut ingen skillnad, däremot är jag övertygad om att man ska variera bett, så därför rider jag ibland på det.

Att bett med hävstångsinverkan inte bör vara ledade har jag "alltid" hört och levt efter. De jaktkandar och pelham jag haft har alla varit raka med eller utan tungfrihet.

Nu satt jag och tittade och såg att det finns något som heter "Ky Rotary Bit", som ser ut att vara ledat med små kulor på något vis. Hur fungerar det?
Och/eller finns det andra bett, som finns som jaktkandar eller möjligen babypelham, som är lite mer "rörligt" i munnen än ett rakt, men utan att ge nötknäppareffekt.

Kan bara svara för min häst och han gillade inte den funktionen överhuvudtaget.
Testade både jaktstången och vanligt tränsbett, både 2 och 3 delade. :mad:

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 289
Senast: svea
·
Utrustning Har en A-ponny jag kör, har problem med betten. Hästen vill inte ha ledade bett, Mullemmouth och rakt med liten port tycker han är...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: fridaxi
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 379
Senast: Jolo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?