Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?
Inte provat vanliga novabettet än, ska göra det men det ligger 'sist' på listan då jag tror det blir lika illa. Däremot ska dte bli intressant att se vad hon säger både om det raka med tungfrihet, och Mylerbettet.
För tittar man på vad för 'svar' bettbingon hitills gett så:
Alla ledade tränsbett går fetbort. Blä helt enkelt. Har ett hypersmalt bridongbett, tredelat jag ska prova någon dag jag vill dö med, men i övrigt kan vi liksom utesluta alla vanliga tränsbett.
Hon tycker inte om tungtryck, blir inte klok på var sjutton hon ska göra av tungan, och joxar väldigt.
Hon tycks föredra när betten ligger 'stilla' i munnen, och de två betslingar som fungerat bäst är ju oledat pelham med dubbla tyglar, samt jaktkandar med liten port. I bägge fallen har hon joxat väldigt med munnen och haft 'problem' med tungtrycket. Men hon har inte vevat med huvudet och/eller kört upp det och spjärnat. Hon upplever bett med kindkeja som väl skarpt, dock inte diskvalificerande skrapt, men när man tar bort kindkedjan så får man en väldigt neativ reaktion.
Således, bett som sidostycket sättes 'fast' i plus kindkedja tycks vara modellen. Att hon avskydde hissbettet men ändå placerade det före ledat tyder ju på det med (hissbettet saknar ju kedja)
Om hon vevar med huvudet på det raka med port med stöder det ytterligare mönstret jag börjar se.
Mylerbettet känns som den RIKTIGA jokern i sammanhanget. Där har vi tungfrihet, det sitter 'fast' i sidostycket, det är inte rakt men beter sig väldigt annorlunda än vanliga ledade - och som bonus så går det att sätta kindkedja på. Så ska bli hemskt spännande, jag misstänker att hon endera kommer älska det eller hata det.
Om inget av de bett jag har kvar att prova fungerar har jag ett väldigt intressant dilemma dock. För då har jag en pålle som vill ha ett milt, oledat bett med ordentlig tungfrihet, som har 'skåra' för sidostycket alt hanging cheeks, samt går att ha kedja på. Det är en ganska begränsad marknad för dylika bett och jag vet faktiskt inte riktigt vad i hela friden som uppfyller de kriterierna om inte Mylerbettet får godkänt...
Skulle ridit idag men ägnat hela jävla dagen åt rörmokare tagna direkt ur begåvningsreserven *sucka*