Jakthund måste vara kopplad efter att ha bitit häst

En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen beslutade därför att jägaren måste hålla hunden kopplad även i samband med jakt framöver.
 
Jag känner att det hör till ovanligheterna med tanke på hur mycket hund som rört sig i skogarna omkring oss där jag haft häst, särskilt att hunden biter. Det ska den ju inte göra mot viltet heller, så helt rätt att just den här hunden får koppeltvång.
Skulle dock inte förvåna mig om ägaren släpper hunden ändå med tanke på att hen protesterar.
 
Jag känner att det hör till ovanligheterna med tanke på hur mycket hund som rört sig i skogarna omkring oss där jag haft häst, särskilt att hunden biter. Det ska den ju inte göra mot viltet heller, så helt rätt att just den här hunden får koppeltvång.
Skulle dock inte förvåna mig om ägaren släpper hunden ändå med tanke på att hen protesterar.

Känns ju svårt att jaga älg med koppel 😅 Alla hundar lämpar sig ju inte för jakt, det är ju bara att acceptera kan jag tycka!
 
Känns ju svårt att jaga älg med koppel 😅 Alla hundar lämpar sig ju inte för jakt, det är ju bara att acceptera kan jag tycka!
Ja? :) Den ska såklart inte släppas på vilt, och ha koppeltvång. Som sagt. Jag förstår inte vad du kommenterar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under hösten 2023 tränade en man med sin jämthund lös i skogen, varpå hunden bet en häst. Detta resulterar i att han nu måste jaga i koppel.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 764
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 448
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 803
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp