Jakten på den perfekta stall/ridjackan!

Sv: Jakten på den perfekta stall/ridjackan!

Men en kort jacka kan väl aldrig vara varm när det är många minusgrader? Halva vitsen med jackan försvinner liksom.

Jag hatar korta jackor :devil:

Har en bomberjacka som alltid åker upp när jag böjer mig fram eller sitter på huk. Tillsammans med lågt skurna ridbyxor (är svårt att få tag på annat) så har man halva ländryggen bar.

Varför är mode viktigare än funktion när det gäller ridkläder :confused:

Fast det är väl inte modets fel?

Jag hatar långa jackor, de är ivägen!
och jag fryser aldrig om rumpan, har inte fattat hur man
lyckas med det faktiskt.

Har byxor med hög midja eller normal så är det inga problem.
Dock avskyr jag korta jackor som åker upp, då är resåren helt fel.

Hade en kyrajacka förut som var uuunderbar, inte lyckats hitta
nåt liknande igen och sörjer :cry: har ungefär samma krav som ts,
fullkomligen avskyr tjocka jackor som är i vägen. Nu använder jag
väst mycket men den funkar dåligt när det regnar :cool:

Har en bomberjacka som alltid åker upp när jag böjer mig fram eller sitter på huk. Tillsammans med lågt skurna ridbyxor (är svårt att få tag på annat) så har man halva ländryggen bar.

ALLA jackor som åker upp är värdelösa! Det finns faktiskt långa jackor som också gör det så har man hur mkt jacka som helst under armarna när man tex rider USCH!

Men det finns ju korta jackor som ändå är tillräckligt långa för att inte åka upp och glipa när man böjer sig fram, tex min Haglöfsjacka har jag inga problem med :love:

Dock brukar "bombar" modell på jackor och västar aldrig sitta bra utom när man står spikrakt upp...

Hej alla!
Vad glad jag blir när det har kommit så många förslag och tankar! :D Jag kollar upp alla jackor ni tipsat om, och flera verkar riktigt, riktigt bra :)!
Fortsätt gärna komma med förslag :).

Och ett litet förtydligande till er som undrar:
Anledningen att jag önskar hitta en kort jacka är att jag även skall rida med den - och störs något otroligt när det blir så att man "sitter på jackan" har även varit med om att det blivit märken i sadeln av längre jacka.
Och så gillar jag när det är smidiga jackor som inte är i vägen :).

Senast ändrad:

Jag har efter många års sökande hittat vad jag tycker är den perfekta stalljackan.
Det är en varseljacka i softshell från blåkläder. Jag vet inte vad den kostar för jag fick den i julklapp förra året. Den är inte varm i sig men jag får plats med en tunn syntet"dun"jacka under när det är kallt, oftast räcker det med tjocktröja. Den har ingen huva som kan fastna i saker. Den är inte lång. Jag gillar inte heller långa jackor! Den har långa ärmar, jag tror det är en karl- eller unisexmodell. Den är visserligen inte alldeles regntät men den står emot en del blöta. Jag behöver inte hålla rätt på nån reflexväst som bara är försvunnen när jag ska rida eller gå någonstans. Den är ful nog att grisa ner i stallet men snygg nog att visa sig utomhus i:) Den har stora fickor där det får plats hundgodis och gängtapp och pannlampa och telefon och all annan bråte man drar runt på.

Jag har en Equiline bomberjacka. Jättevarm och skön. Åker inte upp när man rör sig. Jag tycker inte om långa jackor så för mig är den perfekt. Dock var den dyyyyr.

Jag har en Equipage Colorado jack. Den är halvlång men jag har aldrig upplevt den som för lång eller att den skulle vara ivägen.

Den är varm, snygg, vattentät, många smarta fickor o bra pris.

110219348.jpg

Väldigt OT men guuuud vilken hårfärg du har på den bilden! :love: Och hästen är minsann inte dålig han heller. :D

Ja det är väl en smaksak antar jag. Och vi är ju olika frusna vi människor. Jag fryser alltid om jackan inte går ner över ländryggen och en bit över baken, men det är nog åldern.:D Men en varm skön jacka som man trivs i måste man bara ha i stallet. Det är många timmar vi tillbringar där i kyla och ute i blåsten, snön osv.

Och ett litet förtydligande till er som undrar:
Anledningen att jag önskar hitta en kort jacka är att jag även skall rida med den - och störs något otroligt när det blir så att man "sitter på jackan" har även varit med om att det blivit märken i sadeln av längre jacka.
Och så gillar jag när det är smidiga jackor som inte är i vägen :).
[/QUOTE]
Jag har också mina att rida i och att sitta på jackan är otroligt störande. Det vill jag INTE ha. Dock vill jag ändå ha en längre jacka . En jacka som är längre och bra i passformen sitter bra även när man rider. Jag vill ha båda delarna;)

? Tycker inte det är några problem att hitta normalhöga byxor.
Normalhög för mig är till naveln. Det gör mina Pikeur och mina Eurostar är
ännu högre.

Tror vi har olika definitioner om vad som är kort också.
jag håller med om att bombarjackor ofta åker upp men tex Haglöf
gå ju ned på halva rumpan, då fryser man inte om länden.

WTF vilka modeller på ridbyxor har du?

Jag har också jätteproblem att hitta tillräckligt höga ridbyxor, alla är ju så låga att de knappt går över min putrumpa :mad:

Jag vill gärna ha ridbyxor som går till naveln...

Är det dubbla sprund där bak så behöver man ju inte sitta på jackan.

kl, jag har i år hittat en perfekt jacka :D, kort en kyra k jacka utan ressår ned till = åker inte upp, ingen dragkedja utan snabb knappar= lätt att ta på/ av på hästryggen :p inget fifflande med dragkedjan, ingen huva men har fuskpäls krage som är superduper mysig :love: inget behov av halsduk eller lös krage längre :D. inte jätte varm men i stallet så ska man ju jobba sig varm och när man rider så blir man ju också varm :p.

älskar denna jackan ^_^ köpte den på en utförsäljning (kyra finns ju inte längre :( förstår inte hur jag ska överleva när outleten försvinner också :o),

Vet inte riktigt vad de heter.. Avskyr dock mina eurostar som sitter högt och dessutom är smååå i midjan. Jag har ingen rumpa/höfter utan det sitter runt magen :crazy: så kanske därför de blir högre på mig?

har googlat runt lite på jackor och funnit två nya favoriter!

MH Winnipeg jacka, ser kalas ut! Säljs på xxl sport för lägre pris.
HW Hexham jacket, kanske inte så varm men sjuuukt snygg! och bra pris! 699kr

Håller med om att det är synd att Kyra K konkade, de var underbara :cry:

Vet inte riktigt vad de heter.. Avskyr dock mina eurostar som sitter högt och dessutom är smååå i midjan. Jag har ingen rumpa/höfter utan det sitter runt magen :crazy: så kanske därför de blir högre på mig?

Åhh låter på dig som att du sitter på mina drömridbyxor!
Jag har mkt rumpa å höfter å smal midja...
Å ALLTID när rumpan passar är de förstora i midjan *suck*

Men visst är det så, är man mindre kurvig så går de ju högre upp...
Kanske dags att skära bort lite rumpa...:mad:

men det låter som typ alla mina eurostar, deras "standardmodell".
Jag kan knappt andas i dem.

vi kanske kan byta :D

Alla mina Pikeur går högt upp tycker jag, precis under naveln. Någon modell är dock lite stor i midjan i svanken typ (är du med?) med för halva priset kan jag stå ut med ett skärp på det paret. De som sitter bäst hittills på mig är Lugana :)

Mamma har Cavallo och Eurostar och de går ännu högre upp.

Alla mina Pikeur går högt upp tycker jag, precis under naveln. Någon modell är dock lite stor i midjan i svanken typ (är du med?) med för halva priset kan jag stå ut med ett skärp på det paret. De som sitter bäst hittills på mig är Lugana :)

Mamma har Cavallo och Eurostar och de går ännu högre upp.

Jag vill också ha ridbyxor som är högre i midjan och precis som du har jag Lugana som favoriter!

När det gäller jackor tycker jag det är skönt med lång jacka som går ner över låren när man sitter på hästen - då kan man klara sig utan klumpiga täckbyxor ganska länge! (Bor i Luleå.) Har en skön parkasmodell från Roping som jag verkligen gillar! Och, som någon annan skrivit, med ridsprund på jackan behöver man ju ändå inte sitta på den.

Fast nu har jag faktiskt beställt MH:s Grace, som någon länkade till tidigare i tråden. "Faktiskt" skriver jag eftersom den inte alls är lång. Men modellen är så välsittande och min stallägare som haft den ett par år är så nöjd att jag ändå valde den framför en längre jacka.

Jag har hittat den perfekta stall- och ridjackan! :love: Åtminstone för min egen del. Har under åren haft massor med olika jackor av "ridmärken" men denna är överlägsen alla jag haft innan.
I en sportbutik på orten var det utförsäljning så där fyndade jag en TrueNorth vinterjacka av AquaTex/Air Vent material för ynka 200 kr. Den har mjuka sköna muddar, fleecekrage, lätt figursydd modell som är precis lagom lång för att rida i. VARM, vindtät, andas och tål en viss mängd väta, kan nog inte kalla den helt vattentät. Dessutom är den väldigt lätt.
En underbar jacka som dessutom är riktigt snygg om man nu inte ska vara värsta modefreaket i stallet.

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering