Jakten på den perfekta stall/ridjackan!

Aquakatt

Trådstartare
Halloj!
Då de trådar jag hittat i ämnet alla var gamla så valde jag att starta denna tråden.

Har idag och i går flängt runt i diverse ridsport och vanliga sportaffärer, i jakt på en ny stalljacka. Då min gamla så vänligt totalt sa upp sig för några dagar sedan genom att tyget sprack:devil:.

Dock så har jag inte lyckats hitta den "perfekta" stall/rid jackan,, Och tänkte att ni på buke kanske kan vara till hjälp?

Jag söker:
*En ordentlig, varm men inte för klumpig jacka
*Den får absolut inte vara för lång, då jag bokstavligt talat hatar att rida i långa jackor.
* Den ska andas och helst vara vattentät (kommer även att användas för mopedturer till och från stallet, inte alltför sällan i regn).
* Den ska vara snygg :angel:
*Helst inte för dyr.. Max 2000 kr, gärna billigare.

Tycker att Kingslands dunjackor är såå snygga och sköna! Men prislappen:cry:! Dessutom så tvivlar jag på att de står i mot väta särskilt bra.

Så ös in med förslag på jackor
vill ni inte länka i inlägget, så skicka pm :)

Tack på förhand :D
//AQ

Sv: Jakten på den perfekta stall/ridjackan!

Jag har den perfekta!

Den är inte snygg men den är vattentät, vindtät, och passar både höst, vinter och vår.. Fråga mig inte hur! :)

Den är från Mira som säljer mycket kläder till travtränare osv.

Jag fick den dock när jag gick på gymnasiet så jag vet inte riktigt vart man kan köpa den, kanske från deras hemsida?

Jag använder faktist en jacka från Everest,varm,tjock,men känns inte alls otymplig. :D

Jag har en från Mountain Horse som är min favorit. Modellen har utgått men den ser ut att vara föregångaren till Legacy Parka. Fyndade den på Eurohorse för två år sedan, den var nedsatt från 2500 till 1500kr. Den är riktigt bra. Tillräckligt varm för att klara de senaste årens vintrar men materialet andas så den funkar bra även i detta milda väder. Och den är snygg också, tycker de flesta varma ridjackor gör att man ser ut som en michellingubbe, men denna har midja så den ser lite mer elegant ut. ;)

min absoluta favorit är reflexjacka från Hööks. Den modellen som går ner över ländryggen och dras åt i midjan. Jag syns, fryser inte och den är skön, varm, smidig, tål regn och är lätt. (Men de har nog inte den modellen kvar längre tror jag.) Den passar om man är frusen som jag.

*kl*

Jag trivs bäst i en jacka från Fristad på hästryggen. I stallet har jag en urgammal lite längre med lite för korta ärmar. Prefekt aldrig ivägen :D

Ingen av dem är dock direkt vattentäta, har stallet utanför dörren så byter ist.

Nu är visserligen den här jackan betydligt dyrare än 2000kr men den är verkligen SÅÅ bra!

Om jag vore du skulle jag satsa på en Haglöfs Couloir jacka.
Den är kort, figursydd, vattentät, vindtät, varm när det är svinkallt ute men fungerar ändå att använda vår och höst.

Tyvärr ligger de på ca 4500kr men de brukar finnas på rea i förra årets färg lite här och var å då brukar de kosta ca 2500kr..
Sen behöver du inte bekymra dig om ngn ny jacka för lååång tid framöver :)

Jag började med att köpa en som skidjacka, som blev vardagsjacka å nu har jag köpt flera för att ha bla en i stallet för att den är så himla bra :love:

Men en kort jacka kan väl aldrig vara varm när det är många minusgrader? Halva vitsen med jackan försvinner liksom.

KL*

Och jag får dåndimpen när jag hör om de pengar folk lägger på en stalljacka! :eek::crazy::o

min absoluta favorit är reflexjacka från Hööks. Den modellen som går ner över ländryggen och dras åt i midjan. Jag syns, fryser inte och den är skön, varm, smidig, tål regn och är lätt. (Men de har nog inte den modellen kvar längre tror jag.) Den passar om man är frusen som jag.

Jag har den gul/grå reflexkackan som såldes på Hööks (tror den säljs i år med). Är supernöjd med jackan, trots att den inte är speciellt vacker..! Det är den bästa stalljacka jag ägt under mitt 37-åriga liv, vad jag kan minnas. Om man värderar ihop att den är ganska varm, har muddar i ärmslutet, sprund, bra fickor, hög krage, vattentät, andas osv blir det en toppenjacka! :)

KL*

Och jag får dåndimpen när jag hör om de pengar folk lägger på en stalljacka! :eek::crazy::o

Fast å andra sidan, har man en jacka som man verkligen trivs i (oavsett pris) så blir man även lite mer motiverad till att asa sig ut till stallet i det ruskiga vädret ;)

Men en kort jacka kan väl aldrig vara varm när det är många minusgrader? Halva vitsen med jackan försvinner liksom.

Jo det är den. Den går inte ned över rumpan men den är längre bak än fram.
Köpte tex Hööks parkasen för ett par månader sen och den är betydligt kallare än min korta Haglöfs jacka trots att den är mkt tunnare, kortare och smidigare att ha på sig.
Tex igår hade jag Hööksparkasen och höll på frysa ihjäl när det låg runt 0an så böt till Haglöfsen och den frös jag inte det minsta i...
Jag har haft min Haglöfsjacka i -30 utan problem med ett tunt ullunderställ och en microfleece tröja under utan att frysa.

Men det är väl därför den kostar som den gör också, den har passform, man kan röra sig ordentligt, den passar nästan året om, den har kvalité utöver det vanliga osv.

KL*

Det beror väl på hur man ser det...

Jag är oftast åtminstoe 4-5h i stallet oavsett väder och då ställer det ju höga krav på kläderna, de ska sitta bra, de ska andas, vara vattentäta, lagom varma, slittåliga.

Illasittande kläder får man skavsår av, man blir irriterad om de inte passar ordentligt, man blir fortare trött å grinig om man tex fryser osv så då är ju livet betydligt enklare med passande väl fungerande kläder så man kan lägga energin på det roliga som hästen istället för att störa sig på kläder som inte vill som en själv...

Jag har flera garderober fulla med såna kläder, kom å hämta om ngn föredrar kläder man blir tokig av!

KL*

Varför får du dåndimpen för att "folk" är villiga att lägga mer pengar på en stalljacka än vad du tycker är lagom? Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att prioritera något som i de flesta fall används flera timmar om dagen och som ska vara både varmt, skönt och funktionellt.

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering