Jajks! Råttor!

J

Jeeves

Här kommer ett par skakiga rader från en som har fobi för möss och vars stall nu har drabbats av RÅTTOR!

Alltså det är panik, de överlistar Anticimex giftlådor och går rakt förbi dem varje natt - hämtar spån ur min hästs box - drar in det i väggen där de gnagt ett stort hål! De har t o m envänt den ena giftlådan som bo, bäddar så fint med spån o halm:eek:

Jag fattar inte varför de har kommit nu helt plötsligt! Jag har inga fodersäckar någonstans utan allt foder finns i tjocka plasttunnor och jag ser till att inget spill finns runt om dem. Det enda som jag ser drar är ju spånet, som de tydligen hämtar på nätterna. Man ser breda spår på golvet, från box till hålet i väggen. Bilder av en fet råtta, som traskar på två ben med famnen full av spån, flimrar framför mina ögon...

Tips o råd på hur man kan få bort råttor o teori varför de kommit hit? Har i dag införskaffat en fångstbur o riggat den med julskinka!

Sv: Jajks! Råttor!

Har ni höns i stallet?
Vi hade problem med råttor i hönshuset för några år sedan. Vi provade allt. Anticimex, blanda havre med cement, ställa ut glykol mm. Det som hjälpte var att vi skade skjöt 2 st med ett luftgevär. 2 dagar senare fanns det inte en enda råtta kvar. Det var så många att katterna inte hann med dom.

Nej, inga höns, såvida de inte "går igen" som vandrande hönsvålnader eftersom stallet en gång i tiden på mellan 1920 och 1960- talen var hönseri:eek:

Hur i hela friden kunde ni skjuta dem? Satt ni på pass eller sköt ni dem inne i burarna efter att ha fångat dem med hjälp av bete?
Det låter ju brutalt att skjuta men det verkar faktiskt som om de är för smarta för att gå på giftet eller så har de utvecklat ett försvar så att de inte dör av gift längre.

Ja ha, då får musfobikern nog anlita gubben till detta...

Har fått ett tips på hur man ska göra men har aldrig provat det själv.
Du kan ju prova. Börja med att köpa en påse torrt gips (pulver) och ställ det vid sidan om spånet eller någon annanstans där du vet att de gillar att vara. De flesta gnagare gillar gips, det är gott att äta. Se sedan till att det finns vatten att dricka någonstans, för man blir törstig av att käka gips.
Detta är inte så snällt men gipset kommer att blandas med vattnet och "bränna" i magen på den som ätit det. Fördelen är att de inte ruttnar när de dör utan blir hårda gipsklumpar som inte luktar.
Vet inte om der verkligen fungerar. För när jag fick tipset och vi hade råttor så visade det sig att min hund var helt otroligt duktig på att fånga och döda råttor. Mycket bättre än katt, gift, fällor och att skjuta.

Tänkte på det här med katt - inte klarar väl en katt av en stor råtta? Att en hund fixar det kan jag tro, fast vår schäfer är nog inte så hemskt intresserad...

Vi hade råttor under vår gamla hönsbur :crazy:
Så min pappa stod o vaktade så när det kom en råtta sköt
han den med luftgevär :smirk:
Fanns inget annat sett att bli av me dem :(
Låter kanske lite våldsamt men man träffar man rätt så lider de inte iaf
(Pappa är ganska pricksäker som tur e ;)
så testa det :bump:

Det finns ett blått puder som man strör vid ingångarna till deras hål. det fastnar på deras tassar och eftersom råttor är renliga så tvättar de tassarna och får i sig giftet, de dör snabbt. Jag fick min burk från anticimex för ett par år sedan. Helt klart det mest effektiva vi provat!

Lägg det inte så eventuella stallkatter eller hundar kommer åt det bara! Jag brukar ta det på en matsked och lägga det inne i råttans hål.

Har ni provat Temus, ett rött råttgift? Våra sorkar vi har här är tokiga i det. Och dom har minskat drastiskt i antal. Annars är det bara att sitta på pass och skjuta dom. Grannen har gärden ligger i träda runt oss så det är därifrån sorkarna kommer.. Råttor kommer gärna från soptippar annars.

Det finns endel katter som klarar stora råttor, men dom är få.

Vi hade en råtta i stallet för nåt år sedan... bodde i tvättmaskinen. En dag bestämde sambon o jag oss för att nu ska den väck! Jag var livrädd var gång jag skulle fodra då den ibland sprang ut mellan fodertunnorna när man kom ut på morgonen. Iaf vältes tvättmaskinen (den bodde underr uppe i den) o fram kikar en jätttesak! Den sprang ut på stallgången o ena katten sprang fram o kollade men vände lika fort igen! hehe... Slutade iaf med att sambon smällde spaden rakt över den o sen dess har vi inte haft nån råtta mer! :banana:

så spade o lite träffsäkerhet om ni e modiga ;)

Tänkte på det här med katt - inte klarar väl en katt av en stor råtta? Att en hund fixar det kan jag tro, fast vår schäfer är nog inte så hemskt intresserad...

Jag hade innan en liten kattdam, förmodligen av mycket varierad härkomst, som flyttade in hos oss av sig själv. Hon tog råttor som var större än vad hon själv var. Det var när hon dött som vi fick råttinvation i stallet. Den som hunden sedan fixade.

Men det är långt ifrån alla katter som ger sig på råttor. Det är därför som gamla lantbrkare brukar vara så noga när de ska ha ny stallkatt.

anticimex kan säkert göra nåt mer.... har ni pratat med dom???

*knapp lån*

För 4år sedan hade vi ett rått/mus/lämmel år....:crazy:
De krafsade, pep, och lät ÖVERALLT! när jag tog ner hästarnas hage, trampade jag på/nära massor av kryp, och tappade man något i högt gräs fanns ingen chans att man stack ner handen efter det:crazy:

Så vår 12 årige son utrustades med luft gevär, och ett löfte om 4 kronor för varje individ han fick död på,( och att skadsköt han någon skulle han bli arvslös, jag va livrädd att de skulle springa runt råttor som va halvt döda också...)
Och..... de blev dyrt:eek: och ungen en fena på att pricka rätt!

Men visst är det ett otyg att ha dessa kryp i stallet! ett år hade vi en "tam" råtta som tillslut blev så fet att vi fick hjälpa honom över tröskeln varje morgon... han påminde starkt om den Tjocka mus som hjälper askungen med hennes klänning varje julafton, och den kunde vi ju inte ta död på:o

* Jenny *

Lägger mitt svar här och tackar för alla tips! Det där blåa pulvret ville Anticimex helst inte lägga ut eftersom vi har både hund och småbarn men jag tror att jag ska ringa och prata med dem igen om detta. Om man nu lägger det i råttans hål och hunden inte har tillträde till stallet så borde ju risken vara minimal att han skulle kunna få pulvret på sig. Dottern är ju bara 2,5 så hon springer ju knappast omkring själv i stallet.

Skjuta är ju klart effektivast men att sitta på pass natt efter natt det lär bli svårt att få sambon till! Han sträcker sig till att skjuta dem efter att de fastnat i råttburen...

Usch, man får se om det går att få bort den här läbbiga råttan:( Det där med råttan som bodde under tvättmaskinen det låter ju helläskigt:eek: "Vår" råtta har gjort hål in till pannrummet, till stallet och tänk om nästa rum är tvättstugan!?

Varför tror du det är en råtta ? Skulle snarare tro att det är en husmus eftersom husmöss är mer bundna till byggnader än råttor. Vad har ni själva gjort för att säkra då ? Menas, det finns vissa åtgärder man kan göra i en byggnad för att hålla möss ute.

Vad kan man göra för att slippa få in gnagare?

Det minsta hål en råtta kan ta sig igenom är 20 mm och en mus kan klara att ta sig igenom ett hål på 6-7 mm. Genom en rad olika åtgärder kan man emellertid minska risken för att få in gnagare i en byggnad:

- Källarfönster måste vara hela och ventilöppningar förses med metallnät av rostfritt stål, brons eller mässing med en maskvidd på högst 5 mm och en trådtjocklek på minst 0,7 mm.
- Dörrar måste sluta tätt och väggar vara fria från hål och större sprickor.
- Rörgenomföringar tätas med betong eller stålplåt.
- Avloppsbrunnar måste förses med galler.

/Anticimex

Jag tror inte att det är en råtta - jag vet... Anticimex har varit ute och sett den åverkan som eländet har gjort, plus dess lortar-konstaterat råtta.

Ang att hålla tätt för gnagare - tillåt mig småle... I ett stall som är byggt någon gång i början på 1900-talet och sedan tillbyggt 1940-tal plus senaste stallbyggnad 1980 så finns det oändligt många hål att täta:) Att sedan börja "täta" boningshuset, som är byggt någon gång på 1800-talet och därefter renoverat i omgångar, senast 1970-talet - det är heller ingen lätt match. Anticimexmannen som var ute sa dessutom då han var ute att man kan försöka att förebygga så gott det går med åtgärder som galler för rör, täta de hål som är synliga m m, sen får man försöka bekämpa dem när de blir så många att de orsakar skada eller är alltför synliga. "Man har ofta många, många fler gnagare i byggnaderna än vad man kan drömma om":eek:
Det var inte vad jag ville höra... men så är det naturligtvis. Jag kan leva med det - så länge de inte gör som den här råttan - gör enorma hål i min stallvägg, drar runt spån från boxarna och lämnar decimeterbreda spår av spån längs stallgången och ner i sitt hål ( nix, ingen mus - i så fall är det en mutant ).

Små husmöss har vi i vaskskåpet...så jag vet hur de ser ut också:crazy: Welcome to mice&ratsheaven,ladies&gentlemen!:cry:

Usch vad läskigt:crazy:

Vi har, vad jag vet, inga råttor i stallet. PUH!

(fast logen kanske är full av dem?!:eek: :angel: )
men vi har en liten mus:)

Och den 'r bara söt:D
brukar hålla till i min box eftersom den är brevid dörren ut till logen.

Väldigt skygg dock, springer iväg så fort den hör människor så jag har bara sett den på flykt!

Tamråttor har jag ingenting emot, emn det är ngt som är väldigt obehagligt med de vilda:crazy:
Vet inte om jag skulle klarat av att döda dem dock...

Jag tycker också det är skitläskigt att stoppa ner händerna i fodersäckar (stallkompis som har betfor i säck som man blöter åt henne på kvällen vid insläpp), skulle aldrig fixa att ha det så själv:p

Hoppas ni löser råttmysteriet!
Enf råga bara till alla som vet... hur stora är det vanligt att de är?
har hört historier om råttor stora som katter:crazy:

Synd att det inte är marsvin eller kaniner soms pringer omkring i stallen ist:D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka