Jajks! Råttor!

Sv: Jajks! Råttor!

Var det råttor, inte möss? Flugpapper verkar så futtigt på de här stora bestarna:crazy: Men värt ett försök så det ska jag testa. Han sprang runt benen på oss nu i morse igen, kom ut bakom fodertunnorna...Har också varit i min ena hästs box - igen - och dragit med sig massor med spån.

Det är ÄCKLIGT det här, jag vill snart inte gå ut i stallet!
VARFÖR tar de inte betet, giftet eller tvättar av sig det turkosa pulvret och dör som det var meningen??:(

Finns det ingen råttehund att låna, terriers brukar vara fenor på att sno dom. Sätt upp en lapp på brukshundsklubben.

vi har en maskotråtta i stallet, mr. jingles! alltid samma grabb som man ibland kan se kila förbi i ögonvrån. fast en gång stod jag och sparkade på en stor frusen spånklump i ett hörn av en box - där han tydligen gjort ett hem. stackarn! kilar skräckslaget iväg. i och med att vi inte har kolonier av råttor utan bara en liten söt kille stör det mig inte alls :love:

Om giftattacken inte fungerar nu så måste vi först sanera ordentligt men sen kanske en terrier ( om nu någon vill låna ut ) eller en modig katt skulle kunna lösa det hela.

Vi har ju pratat om att skjuta men hur i hundan ska man hinna och hur ska man kunna skjuta inne i stallet? Vi hade ju trott att han skulle gå i buren med bete lätt som en plätt och sen skjuta, så var inte fallet...

Var det råttor, inte möss? Flugpapper verkar så futtigt på de här stora bestarna:crazy: Men värt ett försök så det ska jag testa. Han sprang runt benen på oss nu i morse igen, kom ut bakom fodertunnorna...Har också varit i min ena hästs box - igen - och dragit med sig massor med spån.

Det är ÄCKLIGT det här, jag vill snart inte gå ut i stallet!
VARFÖR tar de inte betet, giftet eller tvättar av sig det turkosa pulvret och dör som det var meningen??:(

Råttor är jädrig smarta.. räcker med att en av dom snaskat gift och de andra sett för att de inte ska gå på.. Råttor skickar alltid ut den svagaste i flocken för att testa nya saker..
Byte bete, skaffa katt(er), iller eller terrier (rottweiler funkar med.. ;)) och sätt ALLT i plasttunnor - ingen mat = inga råttor

^^ Jag har själv två tamråttor och dom slår både hästar, hundar och katter i uppfinningsrikedom.. lovar och svär :D men Fy va söta dom är! :D:D

Vi har verkligen ingen mat ute, tillgängligt utan det är i plasttunnor med lock. Jag är extremt noga med att undvika spill och lägger numera aldrig ut mat i krubborna i förväg.
Det den här råttan har kommit på det är att man kan hitta lite spill från hästarna under deras krubbor. Jag upptcäker det inte eftersom vi har spån men råttan han bär spån för glatta livet, antagligen för att den sorterar ut spillet från spånet rätt så bra.

Efterklok kan man vara, vi hade tidigare ett gäng vildkatter/övergivna katter som vi tog bort p g a att de sprang och pinkade i höet och grisade ner i rabatter o trädgård. Jag hade ju hellre stått ut med det än råttor! Antagligen var någon av dessa katter en fena på att ta råttor...

Tips på fler bete? Vi har använt; hästarnas muslifoder, julskinka, dumlekola, gift fr Anticimex i box plus det turkosa pulvret. Råttan har klampat omkring i detta pulver i flera dagar nu utan att må det minsta dåligt...

Du ska se att det är flera olika råttor till att börja med :D

Mina råttor är galna i mariekex och ost - kanske funkar? Frukt har fallit mina tjejer i smaken med..

Avokadokärnor ska vara giftigt för dom se omdet går att lura dom till att äta det?

Nog sa de att de var råttor, inte skogsmöss, men det var nog inga jätteråttor för den skull.
Hur stora är råttisarna? Är det skeppsråttor ni har? Huva i så fall,
jag har sett lort från sådana i ett gammalt stall vi renoverade en gång...

Vet på ett ställe de hade sådana som var lika stora som katten...den tordes inte ge sig på skepparna utan ägaren stod och passade med bössan.
En kopmis som hade fått sådana problem skaffade en iller som rensade.

:o För några veckor sen när jag var på väg upp till huset från stallet sprang det en stor brunråtta utanför dörren intill huset och den jäklen blev ju inte ens rädd när den såg mig, hämtade 2 katten men den ställde sig på bakbenen och :eek: högg hejvilt om kring sig, så kattrerna backade:crazy:

Den sprang här hela dan mellan vårt och grannens hus, kunde nästan tro att det var en tamråtta.

På kvällen skulle grannen ha främmat och göra julgrupper, när gästerna kom så sparkade en till ngt när hon var på väg upp för trappen, vad var inte det om inte råttan:eek: blev full kalabalik:D

Dan efter laddade vi upp med burar från lantmännen, men har inte sett råttan sen dess:smirk: pusst.....

Är de så tama som denna var kan man ju faktiskt skjuta dem:crazy: ;)

Äsch..Åk iväg och låna en renodlad/tränad (rått)jakt JRT av ngn uppfödare och ha med hunden till stallet,släpp den sedan lös och låt den härja runt där...jag lovar dig att stallet lär bli råttfritt inom 1-2 veckor,OM ens det:angel: :devil: ;)

Tack för den här tråden och ett bra tips!
Har möss i stallet och inte vetat hur jag ska ta dö på dem! Har tre katter som brukar va där, men inte hundan har dem fått tag på dem.. listiga små möss det där! Igår när jag skulle ha mina benlindor hade dem byggt ett jättebo bland alla benlindor, och det är ju inte bara av samma benlindor utan det är en av varje som dem har typ fördärvat, 6 stycken i olika färger är halvt uppätna! :D
Men nu ska jag testa det där med flugpapper och se om det funkar!!
Känns lite hemskt, men vad ska man göra!

Han/hon/de ÄR stora!:eek: :eek:

Man skämtar ju om det och så men faktum är att det är otroligt stressande att hela tiden se sig om i ögonvrån när man vistas i stallet. Ska ut och kvällsrykta 4 hästar nu och det brukar vara en lugnande o skön stund men nu känner jag mest obehag inför det:(

Är väldigt tacksam dock för alla tips o råd härifrån!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka