Jajks! Råttor!

Sv: Jajks! Råttor!

Jag har skippat Anticimex medel som inte funkade hos mig. Istället satsade jag på flera stycken sånadär svarta trekantiga stora råttgiftslådor från Lantmännen och laddade. 5 st! Det funkade! Det tog kål på dom :bump: Tom mössen har dukat under för detta turkosa giftartelleri.

KL
Måste bara få berätta om vår ena stallkatt som brukar hittas sittandes på pinnen mellan 2 höns. Där sitter hon och spanar på gnagare av olika storlekar. Hönsen bryr sig inte om henne och vår stalldräng brukar kolla noga på kvällen att katten inte blir instängd.

KL
Måste bara få berätta om vår ena stallkatt som brukar hittas sittandes på pinnen mellan 2 höns. Där sitter hon och spanar på gnagare av olika storlekar. Hönsen bryr sig inte om henne och vår stalldräng brukar kolla noga på kvällen att katten inte blir instängd.

Men jösses! :rofl: :rofl: :rofl: Bild bild bild! Snälla!

Ähum, vill ju inte skrämmas men...Vi har en loge som är i stort sett ren från grejer och hö det lagrar jag inte där just nu så det är bara några halmbalar och enstaka brädor som ligger där. Inget ätbart för möss o råttor alltså och jag har känt mig helt säker däruppe, ungar har övernattat i halmen etc - MEN Anticimex gick upp och visade direkt på ett STORT råtthål plus råttlort OCH nu har råtteländet bäddat så fint med halm o spån inuti giftlådan!

Så - ingen går säker:eek:

gulligt gulligt, men har du verkligen provat de där andra svarta lådorna som INTE Anticimex saluför?

Jag har skippat Anticimex medel som inte funkade hos mig. Istället satsade jag på flera stycken sånadär svarta trekantiga stora råttgiftslådor från Lantmännen och laddade. 5 st! Det funkade! Det tog kål på dom :bump: Tom mössen har dukat under för detta turkosa giftartelleri.

Är det TomCat du menar?? I så fall kan jag intyga att dom är väldans effektiv, och ingen risk att något annat djur kommer åt det heller.:bow:

*kl*
TomCat-lådorna har jag testat och det mumsades friskt slut på det ena blocket efter det andra, men råttorna fanns kvar. Efter det blev det blått puder igen och DÅ försvann råttorna.

Vilken storlek använde du, möss eller råttvarianten? Sen kanske det beror på vad man laddar med. Och man måste hela tiden kolla att inte blocken är uppätna, och ladda med nya, annars hinner de föröka sig i allfall. Ja ja, var och en blir salig på sin fason. Men efter att ha använt Anticimex i 15 år utan resultat, och sedan blivit av med de svanskala parasiterna i megaformat, kan man ju inte låta bli att dela med sig av upptäckten. Kanske är det 3 hungriga stallkatter som är den ultimata lösningen ;)

Hade råttvarianten med tillhörande block från Lantmännen. Jo, visst fick man ladda med nya block, de var nog goda för de åts upp snabbt. :)

katter??? *Fnys* Då är mina två russlar överlägsna. Fast deras pussar är inte så goda sedan. :crazy:

Det sägs att ser man EN råtta ellr mus så finns där ungefär 10 till!

Jag har 7 katter på gården just nu och man ser dom komma litet då och då med nedlagda byten.

Förhoppningsvis håller dom ner gnagarpopulationen en del.

Våra katter får ordentligt med vanlig mat också 2 ggr per dag så att dom ska vara i utmärkt kondition och orka lustmörda maximalt med små godbitar!

/KT

Var pussarna turkosa? Hade de inte hört talas om 6-8 st om dagen? :p

vi har fått en lite mus i vårt stall,gör ingen direkt skada,håller till runt kaninhuset ute på stallplanen mest.

Tänkte på det här med katt - inte klarar väl en katt av en stor råtta? Att en hund fixar det kan jag tro, fast vår schäfer är nog inte så hemskt intresserad...

Vi har tre stallkatter i vårt stall. Två av dem är väldigt bekväma och vill bara ha Whiskas:d Men den tredje (inte alls särskilt stor) fångar JÄTTESTORA råttor.

Jaha, då kanske man ska be om at få låna grannens katt ett tag..:)

Är det någon som har ett bra tips på bete annars, som man kan lägga i fångstburen alltså? Något som är helt OEMOTSTÅNDLIGT för en råtta! Julskinkan funkade ju inte som sagt, jag som var bombsäker på att de älskade kött.:(

En ny sadel med härligt doftande nygarvat läder? Brukar vara intressant för råttor (gnag gnag) :)

GAAAHH!:eek: :eek:

Min Passier sadel! Som i morgon ska flytta in i vårt gärstrum eller annat "saferoom" Skulle de röra den så är jag beredd att egenhändigt skjuta dem:mad:

*KL*

Vad har ni för hästar, folk?

Två av mina har lyckats platta till varsin råtta i år, den senaste hittade jag inne hos åringen förra veckan. Óm det var hans bedrift eller om råttskrället självdött vet jag iofs inte. :D

Gammal dynghög? Brukar funka att ta bort den...

Nix, den är inte särskilt gammal så det kan inte vara orsaken, tyvärr får man väl säga för då hade det varit enklare!

Det är helt sanslöst vad svårt det är att knäcka den här råttan, måste vara en riktig "gammelråtta"... Hon går INTE på något som helst bete, inte i någon bur, inte i slagfälla riggad med Dumlekola ( jo, Anticimex tips, det är helt sant! ), det blå pulvret verkar inte heller bita. Hon jobbar på ungefär varannan dag eller natt och hämtar spån plus äter spill i boxen. Har valt ut en särskild box t o m, inte den närmast där hon gjort hålet ens!

Det är helt otroligt läbbigt att vara i stallet nu på kvällarna, minsta rörelse och jag hoppar en meter upp:eek:

Vi har också fått en del råttor nu i vinter. Men de käkar glatt råttgift så jag räknar med att de ska försvinna.

En bekant fick råttinvasion i huset ett år...det var inte roligt, prasslade lite överallt. Han köpte flugpapper på Lantmännen och lade på golvet. När råttisarna kom fastnade de med tassarna i det. Oftast dog de av chocken.
Så de fick fatkiskt bukt med det rätt snabbt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka