Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Dreamer

Trådstartare
och jag börjar inse att det är dags för mig att börja intressera mig lite mer för webbsidesbyggning så man kan börja lägga ut lite egna sidor där också. :crazy:
Och jag har också insett att Notepad inte längre är det bästa programmet att bygga sidor med. Så jag har nu installerat Dreamweaver och tänkte börja med att lära mig css och sen lite enklare flash.

Så till frågan - jag skulle behöva lite kom-igång-övningar med dessa program, lite länkar till tips och how-to's, och hur man bäst planerar sin sida? Vet ni några sådana? Jag är inne rätt mycket och kikar på webdesignskolan.se men där är ju långt ifrån allt utlagt utan man får beställa en cd - vilket jag absolut inte har råd med just nu :crazy:
Så - hoppas ni kan hjälpa!
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Viktiga saker att komma ihåg när det gäller att göra en hemsida

1)
Den ska vara snygg och enkel, låt inte besökaren behöva tänka vad den personen behöver göra för att komma någonstans.

2)
Se till att den är validerad mot W3C normer, då fungerar det för det mesta på de flesta webbläsare på olika operativsystem

3)
Ljus bakgrund är bättre för ögonen och håll dig ifrån allt som blinkar och sådana animationer.

4)
Skippa bakgrundsmusiken, Ofta vill folk läsa och inte lyssna :D

5)
Tar god tid på dig att göra en bra uppbyggnad.

6)
Skippa Frame och Tabelluppbyggnade hemsidor utan kör då Layer

7)
Börja med HTML och kunna de bra, senare kan du gå över lite till webbprogrammering typ ASP/ASP.NET, PHP osv.....

Några punkter jag kommer på just nu som jag håller när jag gör hemsidor
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Tack! :) Alla dom sakerna är självklara för mig utom punkt 6 - layers har jag inte jobbat med utan använt mig av tabeller och iframes. Layers, hur skapas dom?
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

åh, schysst, där var lite templates ju! :) Tackar och tar emot :)
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

mm hoppas det blir bra bara resultatet ;)

Tror jag har jobbat i det flesta språk som finns när det gäller webbprogrammering så en del har man hittat under alla åren :D
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Om du ska koda i dreamweaver, låt inte det bestämma någon kod... Det skräpar inte ner lika mycket som t ex frontpage, men det är illa nog ändå. Speciellt om du vill använda CSS istället för att klottra ner html-koden med färkoder och gojjs.

Jag har aldrig använt layers, jag använder div:ar och php:includes eller python. Men smaken varierar :)

Jag rekommenderar att läsa på w3schools.com, de har mycket matnyttigt. Jag rekommenderar även att skriva XHTML :) Och för att lära dig mer, surfa runt och kolla andras kod och få ideer.
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Flash är inte bra att använda på hemsidor, delvis för att inte alla har laddat ner flash och delvis för att frihetskämpar som jag inte använder flash. Det finns ingen fri implementation av flash som fungerar ännu, vilket gör att flashprylar är omöjliga att se om man inte vill ladda ner proprietära program.

Frihet: http://www.us.debian.org/intro/free
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Gjorde flash för skoj skull och ska ju ändra till en helt ny design :)

De flesta webbläsare har flash, tror det var över 90% har jag läst någontans.
Har flash på min Linux utan några problem alls.

Fast jag ska byta eftersom det kan hindra personer som ser dåligt eller ha ett program som läser upp hemsidor åt en.
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Det handlar inte så mycket om att man lätt kan få tag i flash utan att man inte ska tvinga folk att använda icke-fria program om de inte vill bara för att kunna se en hemsida. Jag fortsätter envist posta debians beskrivning av frihet och hoppas att jag kan övertyga någon ;)
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Tja jag kör Ubuntu (grund och botten debian) och flash plugin är gratis.
Finns en del flash skapar program som också är gratis.

Flash gillar jag som ett komplement :)
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

och jag orkar inte vara fanatisk utan kommer att använda mig av ny teknik, speciellt sådan som är gratis att ladda hem.
/En som även använder Debian och är nöjd :)

Sidan börjar arta sig :)
 
Sv: Jahapp, då var nya webbservern uppe...

Det är stor skillnad på gratis och fritt. Jag betalar gladeligen för ett fritt program.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 876
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Går andra året estet men har blivit så less på det att jag och mina föräldrar kommit överens om att det bästa kanske kunde vara att jag...
Svar
1
· Visningar
821
Senast: Liten
·
IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Saybia
·
B
Dressyr jag sitter här och ska börja sätta ihop mitt första kür program. jag har sökt lite men inte riktigt hittat någon bra tråd om detta. jag...
2
Svar
32
· Visningar
5 331
Senast: Waco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp