jahaa vad gör man???

Nominous

Trådstartare
jag skaffade ju två chinchillor här för ca 2-3 månader sen. fick en hona som en unge ledsnat på och fick en partner till henne av en uppfödare.
jag gjorde ju en jättefin bur till dem för några veckor sen. stor och trevlig.

dom brukar ju vara ute i köket och springa varje kväll i nån timma.
min sambo har aldrig varit direkt glad över djuren men han tycker dom e söta och så.

så ikväll till min fasa så har de rivit sönder tapeten i vårat nyrenoverat kök :crazy: rätt stora skador och min sambo blev ju inte direkt glad. så nu fick dom utegångsförbud.

det finns inget annt rum att ha dem lösa i - för i de andra rummen finns ännu mera "värdefulla" saker och även de nyrenoverade.

så då är ju frågan. vad gör man? ta sitt kast som djurägare och offrar väggarna och räknar med en sambo som flyttar, låta djuren sitta i sina burar, eller omplacerar och skaffar tex gerbiler som inte behöver släppas lös på samma sätt?

vad skulle ni göra? :cry:

Sv: jahaa vad gör man???

Vad jobbigt, jag hade ju utan atntagligen offrat väggarna, hade inte min sambo kunnat acceptera min kärlek till djur så hade nog han fått gå före djuren...

men det är ju jag!:crazy:

ja djuren är ju väldigt viktiga för mig, men min sambo är ju det käraste jag har. vi har ju börjat planer skaffa familj och så framöver. usch vad jobbigt...

det är ju så tråkigt att ens överväga att göra sig av med djur man haft i 2 månader. jag hatar att djur får åka som slit och slänggrejer mellan folk.:(

Jag skulle fortfarande ha dem lösa i köket, men hela tiden ha koll på vad de sysslar med.
Har iofs aldrig haft chillor, men hur kunde de ha sönder tapeten? Gnager de? Krafsar de?

de gnager och sen river. jag vet inte om jag orkar sitta i köket 2h varje kväll för att vakta dem. är rätt upptagen på kvällarna i andra rum. fast jag kanske får offra mig:crazy:

de gnager och sen river. jag vet inte om jag orkar sitta i köket 2h varje kväll för att vakta dem. är rätt upptagen på kvällarna i andra rum. fast jag kanske får offra mig:crazy:

Varför har du chillor då? Har du inte tid för dom är det väl lika bar att du omplacerar. Det är väl öht inte så smart att ha dom lösa utan uppsikt, det finns säkert farliga saker i ett kök för en chilla.

mmm men jag har uppsikt över dem. jag kikar in i köker minst var 5e minut. men jag har inte tid att sitta i köket i 2h varje kväll. dessutom tillbringar jag mer än en halvtimma med dem i knät eller i buren. så tid har jag - bara inte å sitta å passa på dem varje sekund 2h/kväll. det är lite skilland att sitta i köket rätt upp och ned och att göra sina saker och kika på dem titt som tätt. ofta är dom lösa medan jag lagar mat eller så. och då är jag ju inne med dem.

Men har man inte två timmar/dygn att ägna åt djuren så har man väl inte tid att ha dom? Kan dom inte vara i det rummet du är då, alternativt att du kan göra det du behöver göra i köket?

Bara en idé, men kan man inte sätta upp en tidning på väggen som dom får riva i. :idea:
Och spruta vatten (från en blomspruta) när de är på "fel" ställen.
Det har fungerat jättebra att uppfostra både mina katter och minigrisar på det sättet och det är helt ofarligt för djuret.

Men visst kanske man får städa lite extra. :angel:

Ordna ett klätterträd som dom samtidigt kan gnaga på kan ju också hålla dom sysselsatta på "rätt" ställe.

Nu kan jag ingenting om chillor utan bara använder mitt sunda "bondförnuft" :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att din sambo verkar oresonlig. Hur kan han förbjuda dig att rasta dina chinchillor?
Om din sambo flyttar på grund av upprivna tapeter... tja, vet inte vad jag ska säga.
Jag hade nog suttit med chinchillorna, man kan ju sitta vid datorn eller läsa samtidigt. Hade inte gjort mig av med dem, har jag åtagit mig att ta hand om djur så gör jag det också.

det var en bra idé men chinchillor får fungus av vatten - så det finns inte en chans att amn kan spruta vatten på dem.

men jag tror jag kommit på en idé.. att jag ska klä mina kompostgaller med "hönsnät" som är finmaskigt och ställa längs väggarna. det borde ju funka! :idea:

Jag tycker att din sambo verkar oresonlig. Hur kan han förbjuda dig att rasta dina chinchillor?
Om din sambo flyttar på grund av upprivna tapeter... tja, vet inte vad jag ska säga.
Jag hade nog suttit med chinchillorna, man kan ju sitta vid datorn eller läsa samtidigt. Hade inte gjort mig av med dem, har jag åtagit mig att ta hand om djur så gör jag det också.

mmm men nu tycker han så. han har aldig velat ha ett enda djur i våran närvaro - för att han tycker det är jobbigt och blir sktigt. men ändå har jag fiskar, 2 hundar, chillor, hästar.. så han har offrat sig. så jag tycker på ett sätt att det inte är så konstigt att han blir less när han stått och slitit och renoverat köket och sen går det ett tag så river djuren sönder tapeterna. så oresonlig tycker inte jag, han har offrat sig flera gånger fast han inte vill ha djur - och då är det väl inte så konstigt att han blir less när de förstör de han lägger tid och pengar på.

men nu har jag kommit på en grej som jag tror funkar.

Kompostgaller med nät funkar säkert fint så länge de håller sig på golvet och inte kommer åt tapeterna högre upp genom att klättra. Dessutom är det lätt att vika ihop och ställa undan när det inte används, kanske inte så kul att ha stående framme om man har gäster.
Jag förstår att din sambo blir förbannad, inte kul att lägga ner en massa jobb och sen blir det förstört på så kort tid. :crazy:

Sätt upp någon form av skydd så att de inte kommer åt väggarna, typ kompostgaller som föreslogs. Det kanske går att klä ett galler med något så att det inte går att klättra i, om de skulle få för sig att göra det.

Jag fasar för den dag då våra deguer får för sig att knapra på någon list eller kabel, men de verkar mest vara intresserade av att springa runt och nosa och knapra matrester (:angel:) när de är ute.

Det mesta kablaget är dock husses, och eftersom det var han som betalade degusarna så lägger jag heeeela det ansvaret på honom själv. Hans djur + hans kablar = hans problem, eller hur? ;):D

Men när de är snälla så är de mina också!:love:

mä precis.. det är ju inte så att han blir arg på mig eller djuren - han blir bara less på att det han gör blir förstört. och jag förstår honom helt och hållet. jag tycker själv att dte är lika jobbigt när mina saker går sönder eller förstörs av tuggande hundar. men då är det ändå mina hundar så jag får som skylla mig själv.
jag kan inte ens räkna på mina händer hur många datakablar hudnarna tuggat sönder för min sambo. så jag förstår att måttet är som rågat.

men jag ska prova med kompostgallren. som du sa så är dom ju bara att ta bort när det kommer folk. eller så klär jag dem med tunn träskiva. då kan dom ju inte klättra på dem heller..

köp tunn board, såga upp i ramsor så bred osm du behöver dom, det är lättare att plockas undan...
när du ställer upp dom så är det bara att luta mot väggen och överlappa..

mina marsvin åt tapeterna dom också.. pillade upp i skarvarna och backade, blev en remsa avriven en gång som gick en hel meter upp på väggen :eek:

och du, erbjud annata tt gnaga på.. spika fast 3-4 tidningar runt en bit regel(så det blir en pappersklädd regel) och skruva fast på en platta.. då äter dom hellre det pappret.. :p
och nu när det är vår, såga av grenar från ett äppelträd och kolla om det finns något friskt blåbärsris i skogen.. :)

Funkar dte inte med kompost gallret kan du köpa tunt plexi glas och sätta upp på den nedre delen av väggen, väggen förblir snygg och chillorna kan omöjligt förstöra tapeten!:)

smart.. men de lär ju vara dyrt som fasen. tur att man fyller år inom ett halvår då :angel:

:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Övr. Djur Hej! I julklapp fick min tioåriga dotter två degus. Vi har ingen erfarenhet av degus sen tidigare men jag har läst att det ska vara...
Svar
9
· Visningar
1 808
Senast: Halcyon
·
Lantbruksdjur Alltså, vad gör man? Grannen till stallet har skaffat gäss. Först 4 st honor och nu även en hanne. Dom här gässen går ju liksom lite som...
Svar
16
· Visningar
2 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar