jaha måste nog fråga men vad gör ni med era 4åringar???

Gullan86

Trådstartare
jaha nu undrar jag då, vad gör ni mer ere 4åringar? hur pass mkt tränar ni( frågar detta för det verkar som om folk fått en lite konsig uppfattning om saker och ting) vill se hur alla de andra gör=). :banana:

vad tränar ni?
hur gör ni?
hur ofta?
hur har ni lagt upp planeringen?

jag vill veta ALLT :bump: :angel:

och lite tips skadar ju inte heller.
/4årings ägare(snart hehe) :rofl:

Sv: jaha måste nog fråga men vad gör ni med era 4åringar???

jag köpte ett fyraårigt sto i februari -04. Under mars-april -04 jobbade jag med longering, handhästning och tömkörning. Satt sedan på henne ca 5-7 ggr och lärde i fram för skänkeln och stopp för tygeln och höger och vänster för tyglarna. Sedan släppte jag henne på bete 1/5-30/9.
Under oktober-slutet av november -04 jobbade jag henne från marken 2-3 ggr/vecka. Löslongering, tömkörning och allmän kommunikation.
På Globen fick jag min sadel och så började jag rida tre dagar/vecka. Bara fram (ingen skillnad på vilken gångart - bara hon går fram). i januari -05 fick hon stå i två veckor och sedan började jag rida ungefär varannan dag och kräva att hon väljer trav mera (hon vill helst galoppera i alla tempon). Nu jobbar jag henne varannan dag i ridning (ca 15-20 min ut eller 10 min på volten (har varit en gång på volten) eller markarbete.
Hon skall få stå en-två veckor i februari och sedan får jag se hur hon känns.
Någon tölt blir det inte förrän senare i vår (kanske maj om hon känns redo).

De jag prioriterat är att hon hela tiden skall tycka det är kul och att hon inte känns trött när jag kommer tillbaka från en ridtur.

/Malin

Min medryttar häst var 4 år för 2 år sedan (nu är han 6 alltså)... då var han mycket ute som "handhäst" (nästan varje dag) + att vi började "åka" på honom lite då & då (lättare ryttare), och så promenerade vi rätt så mycket med honom. Vi tränade även kommandon från marken som att gå fram för smackning, göra halt vid "ptrooo" & sakta ner vid "hooo". Lärde honom även tygeltag från marken (gick bredvid & styrde) + att vi lärde honom longering. Allt som vi gjorde gick HELT utan problem (ganska "medgörlig" kille :) ). Nu är han helt inriden (vi lärde honom uppsutten trav också innan han fyllde 5), han reds in "ordentligt" (galopp & tölt) i somras & är nu en KANON kille :) ! Man kan rida ut själv på honom & han är 100% trafiksäker (har då inte ännu reagerat för nåt alls även om vi ridit själv eller med andra hästar som "flippat ur"). Att han blivit så trafiksäker & "cool" tror vi till stor del beror på att han fick komma ut så mycket som "liten" (handhäst & promenader).
Sen så är han ju en lugn kille i psyket också :)

hej.
Har ingen 4åring själv men min ridlärare och ägaren till hästen jag äger har en fyraårig hingst :)
Nu har han nog blivit riden ganska länge tror jag.
Hon rider han nästan varje dag. Oftast ut, både ensam och med andra. Rider honom mkt fram , och han har precis slutat bocka ;) haha
tror att hon har jobbat med han ganska kontinuerligt sen han kom tillbaka.
Ridit honom, mkt ut i naturen; fram, stopp, sväng och allt det dr grundläggande.
Och nu börjar han faktiskt hitta gångarterna också :)
Han blir nog riktigt flott :D :D

Just nu gör vi inte så mkt då ridbanan är översnöad å det inte finns ngn stans man kan longera.Men vi promenerar några gånger/vecka.När det börjar tina upp ska vi börja med longering å inridning.

Jag gör inte så mycket. Min ungvalack blir 4 i april. Vi har promenerat med sadel o träns några gånger, bara promenerat, suttit upp, gått med som handhäst. Gör små konster som han tycker är jätteroligt - i o för sej är ALLT roligt utom att gå som handhäst; det går inte riktigt hem.

Försöker hela tiden göra allt så han tycker det är roligt. Tränat lite eftergift, dock tuggar han mycket på bettet, hittar inget plast för det liksom - besök hos tandläkaren skall det bli. Provat ut tömkörningsgjorden och lagt på tömkörningslinorna och haft dem åt ena sidan o andra sidan - kollat så han inte är rädd för linor kors o tvärs.

Det är en så positiv och glad häst, så det känns som jag i princip bara kan sitta upp o rida iväg, men jag "mesar" på.

jasså alla verkar ju ha possetiva och glada hästar iallafall. men det är lite olika när ni rider in dom speciellt skillnad var det där mellan 4åriga hingsten som verkade va nästan helt inriden och den nu 6åriga hästen som är färdig nu.
ja när ska man igentligen rida in dom? det är svårt tycker ni att 4år är för tidigt vad beror det på? är det någon som kört in sin häst eller tömkör ni bara?.

Nu är det vanligt att man t ex rider in 4-åriga hingstar till hingstbedömningen, visas och efter det blir det normalt en lång vila. Även ston visas tidigt.

Personligen tycker jag det är fel att rida in o ha en islandshäst klar o färdig som 4-åring för fortsatt daglig ridning.

Jag är inte förtjust i att sitta bak o köra häst. Jag tömkör hellre, men jag har i o för sej kört in en shetlandsponny. Dock inte mitt gebit, då. Men visst finns det de som kör in sina islandshästar och gör det bra!

Det finns ju så mycket man kan lägga in i aspekten "att rida in" och kanske inte minst VAD som betecknar en inriden häst? Är det att kunna bära en ryttare, eller att gå i korrekt gångart och klara sidoförflyttningar? Hur mycket dressyrövningar krävs? Och hur långa pass tränas?

Rent generellt verkar det för mig som att alltför många tränar sin egen häst, utan att den personen faktiskt har de kunskaper som behövs för att göra ett riktigt bra jobb. Och eftersom det är hästens första introduktion för den uppgift den skall utföra resten av livet så tycker jag faktiskt att man kan skärskåda även den delen.

Hon är snart 5 men när jag fick hem henne var hon ganska precis fyra. Jag promenerade, löslongerade, tog några små löshoppningssprång ( valde hon själv, jag hade bara satt upp hindret för att hon inte skulle gena ) Lärde henne halt och igångsättning och styrning och bantade bort hennes ca 45 kg övervikt, vilket gjorde att grisepassen förvandlades till skritt och trav. =) I denna träning fanns även en hel del vilodagar inlagda, när jag borstade och masserade och pysslade med henne för att vi skulle få bra kontakt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 415
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar