Jaha, första besöket på regiondjursjukhuset i år.....

Girasol

Trådstartare
Men om det blir sista tror jag inte. Vår ena fölunge blev lustigt halt i måndags. maken kom in på kvällen och sa att fölet är halt i galopp!!
Öhh, i galopp? Men de andra gångarterna då? undrade jag. Näe, bara i galopp. Bort till stallet och tog in mor och son. Gick igenom hela fölet och hittade ingen svullnad, värme eller ökad puls. Temp normal. Stallas över natten. Hur pigg som helst på morgonen och de släpps ut i hage. Allt bra på kvällen.
På onsdagen är han svullen över glidlederna på utsidan av has med kraftig värme och lite vinglig gång. I såväl trav som galopp varierande upp till blockhalt. Blir därmed en ofrivillig resa till H-borg.

Man hittar inget direkt fel och man avvaktar. På två dygn har vet. ringt tre gånger!!!!! Man konstaterar att det handlar om någon form yttre våld, hasen är sekundär och man hittar inte huvudorsaken. Möjligvis bakknä alt bäcken.Man ser en fläck i bakknät på plåtarna men föl är ju å andra sidan så omogna så det är svårt att avgöra. Han står under behandling och vi ska imorgon hämta hem dem för 6 veckors boxvila. Prognosen är inte bra och vi kan bara vänta och se.

Han var väldigt liten i stl vid födseln (tja, eller iallafall klart minst av våra föl i år i förhållande till ras och föräldrarnas stl) och har dessutom dagarna innan hältan uppkom verkligen deffat i vikt och vägde nära 100 kilo på inskrivningen så det kan ha verkat negativt.

Så i morgon får han komma hem, boxvila kan han få hemma. Får se hur vi löser omseminering av mamma.

Vet att jag inte är ensam om bekymmer vad gäller föl, men behöver skriva av mig lite. Haft en enormt tuff vecka och detta är bara lite mer än vad min lilla hjärna orkar med. Men vad fasen, bit ihop och gå ett varv till runt jorden. :smirk: Det blir ju som det blir, så det är liksom inte lönt att lipa över spilld mjölk.

Gira :mad:

Sv: Jaha, första besöket på regiondjursjukhuset i år.....

Hästfolk är ett tåligt släkte men ibland blir det lite väl bra även för oss! Hoppas lillen kryar på sig!

Jo det hoppas vi också. Men inte blir det någon försäljning i vinter iallafall. Fattar inte varför våra hästar inte vill flytta hemifrån?;)

Gira :banana:

Efter att ha kommit fram till att det troligen var trauma genom yttre våld där h. bak knä var boven så skulle han bli utskriven och satt på 6 veckors boxvila!!! Bestämde i fredags kväll med veterinären att vi hämtar hem lördag morgon.

Ringer ner på morgonen igår och visst det var ok att hämta. Efter några mils resa ringer vet. helt förtvivlad och säger att fölet är nu blockhalt och har fruktansvärt ont under h. bakknä på skankbenet. Dessutom hade han fått en galla i knät.
Shit! Att han skulle få en sepsis nu också! Man beslutar sätta in ordentligt tungt kavalleri med antibiotika och medel för magen.

Sent i går kväll ringer en orolig vet efter att de sövt honom för att spola leden. Han har hög feber och börjat krampa efter uppvaket.
De jobbade febrilt med honom. Man vet inte varför han gick i kramp, en kramp de knappt kunde häva. Men troligvis har det med sövningen att göra.

Misstänkte att vi skulle mista honom. Men då jag inte hört något från djursjukhuset klockan elva nu på förmiddagen så ringer jag dit. Djurvårdaren vill inte sia så mycket utan ber vet ringa upp. Nu har vårt föl fått kraftig kolik!!!!:eek: Trodde jag hörde fel och att de menade märren. Men nej det är fölet......

Jag nekar till en buköppning då alla odds är emot honom. (Ringer en kollega (veterinär) och rådgör). Man sätter honom på mer dropp och tung smärtstillning. Nu ringde vet och läget är inte bättre. Han har oerhörda smärtor och kastar sig hejdlöst och jag konstaterar att de nog inte kan göra så mycket mer, vilket även vet tillstyrker.

Kan bara konstatera att vi miste honom :cry:

Gira

Senast ändrad:

Å så förfärligt tråkigt! :eek: :cry:
Vet inte om jag är överkänslig just nu men jag blir helt grinfärdig när jag läser hur illa det gått. Mina djupaste deltaganden. :(

Nej FY vad hemskt!! :cry::cry:

kramar som tröst och hoppas att det löser sig med ominsemineringen...

Håller med Mia R....det känns otroligt svårt att läsa om alla sorger och bedrövelser. Kanske beror det på att sorgen känns alltför bekant i år....

Hur som helst känner jag verkligen med er och sänder tröstkramar....

åhhh jag gråter när jag läser detta....Vet inte vad jag ska skriva men måste ändå de dig många kramar genom pennan.....nästa år blir ditt år!

Nej, så tråkigt att läsa att fölet inte klarade sig...

Hoppas att stoet tar det bra ändå och att ni orkar ta nya tag.

Jamen Herregud hur kunde det gå så här??
Förvirrad, skickar tröstekramar så gott det går

Neej vad tragiskt! :cry: Sänder massor av tröstkramar! /AFF

nej det är inte sant.. Det kom ju plötsligt också. Skickar en stärkande kram, inte för att jag vet om det hjälper, men hoppas. Vad hemskt!
U

Näe men usch vad är dettta för ett eländigt år...

//Tina ( som inte heller haft nån tur med fölisar)

Nej vad sorgligt ,stackars er!
Vilket jäkla otursår det verkar vara inom aveln ,eller känns det bara så för att jag själv har föl i år! :crazy:

*kl*

Tack alla för support och värmande ord och tankar.

Har just talat med den vet som tjänstgjorde igår och därmed utförde spolning av knä samt sövning. De har diskuterat detta relativt flitigt idag och troligtvis fick han en allmän kraftig muskelinflammation i kroppen pga sövningen och reagerade med hög feber och kramper. Detta kan händ och särskilt små föl med nedsatt allmäntillstånd är ju då förståss i riskzonen. Man satte in starka lugnande och kramplösande medel. Typ valium och det blev troligtvis för mycket för tarmpaketet som tog stryk och det tog stopp.
Detta är vad man tror har hänt. 100% säkert får jag aldrig veta, men visst grämer det mig.

Inte fanken hjälper det att två av veterinärerna jag varit i kontakt med tyckte att han hade en otroligt snygg exteriör och en stamm som inte gick av för hackor. öhh det sista visste jag redan. Det första ansåg jag ju själv :)

Vad beträffar märren så ligger fortfarande fölet kvar inne hos henne. Hon är otroligt mammig och en supermorsa, så hon har det jobbigt. :cry: Det hade varit bra om hon finge bli fostermor -men det är ju verkligen inget man önskar. (att någon mister sitt sto...)

Tanken är att åka ner till Helsingborg i morgon em-kväll och hämta hem henne. Nästa steg blir seminering. Har tyvärr hört att ston som mister sina föl inte alltid är så lätta att få dräktiga samma år... -Någon som vet?

Gira , Med både sorg och lättnad i sitt hjärta -fölis slipper nu lida mer....

Jag säger som någon annan, vad hände? Hur kunde det gå så här illa. Usch, vad tråkigt och ledsamt. Skickar massa tröstkramar till dig!

Nämen näe, inte en till !
De är verkligen sköra de små liven. SÅ lätt att nåt skit händer.

Jag hoppas att stoet och ni kommer över detta så fort det bara går.

Liknande trådar

Trav Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger. För att börja från...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: Corminta
·
Avel Lägger tråden här, då detta gäller väldigt ungt föl. På vårt ena föl, då åtta dagar gammalt upptäcker jag ett lite svullet framknä. OBS...
Svar
7
· Visningar
1 765
Senast: Orkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama