Jaha då var det dags (Nippertippan har problem med balltramp...)

F

Fiatempo

Jaha... Ni som "känner mig" efter mitt utlägg vet att jag är en riktigt nervös människa. (läs min "hypokondri-tråd om ni vill veta mer:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=696841)Och nu har det hänt. Prinsen min kommer idag in med ett balltramp! Hovis var där så han klippte bort "flärpen". Vi rengjorde med tvål och vatten, sårdesinfektion, bakteriedödande salvor och på med Idomin för att undvika smuts i såret. Själva huden var uppfläkt så man såg "ballen" (?) som var röd men det blödde ej. Bumsi var inte halt. Jag blir såååå ledsen. Jag som börjat lugna ner mig :cry: . Vet att jag inte kan skydda han mot allt men åhhhhhhhhhhhhhhh!

Tips, idéer mot balltramp mottages mer än gärna!:bow:

Sv: Jaha då var det dags (Nippertippan har problem med balltramp...)

Ta det lugnt bara.....ingen fara , bara o rida på...Varför sårvård när det inget sår finns??

Jag använder boots på min häst=inga skadade ballar:)

sådär blev det på mitt halvblod häromdan med :angel: (racing i hagen som tyvärr innehåller en del stora stenblock över en bäck)

tvättade med 1% jodlösning och sprutade in lite streptocillin (blev några ordentliga jack) redan 2 dar efter såg det mkt. bättre ut. har tvättat med bara koksalt sedan. nu är det jättefint.

jo ja me.... vi ridning men känns lite elakt attt han ska få gå me bootsdynfnet runt för att kunnah a de i hagen..har ingen sånn service i stallet tyvärr... så då får man balltramp ibland:crazy:

Det kanske är bättre än att hästen trampar på ballarna. Nästa gång kanske det blir ett värre jack, och då är det inte så kul:eek:

Jag har visserligen min häst hemma så jag kan ju ta av bootsen på natten.

och risken för fula skavsår är ganska stor om hästen jämt ska stå med boots.

Hederlig tvål och vatten fixar det mesta.

Därtill Matten stressar ner några varv.

Kotring?

/P Döben

Kotring är påsatt. Såret ser redan bättre ut! Min häst mår idag utmärkt! Matte stärker sig i sina motgångar! Tack för alla svar! Kram på ER!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka