jaha då är "oturen" slagit till igen..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
Re: jaha då är \"oturen\" slagit till igen..

Usch vad tråkigt.. du (ni) som har haft så himla mkt otur.. Håller tummarna allt vad jag kan för Scarlet!!!! Apropå ingenting egentligen, men en jag känner äger Scarlets mamma. Hon är förresten till salu..

Gör du? Madicken? var står hon nu?

Mvh Hanna

En sak som förbryllar mig när jag läser din tråd är låter de verkligen fölet dia mamman vid misstänkt förgiftning ? Då man inte vet vad som orsakat förgiftningen vet man ju inte heller om detsamma går ut i mjölken och därmed förs över till fölis !

Hon står i Frillesås, Hallands län.. en jag känner har tävlat henne i hoppning i år, hon har startat 1.30 har jag för mig! Med blandat resultat..

jag tror inte det smittar på något sätt. Hon kan ju ha haft detta när jag köpte henne för 1½ år sedan. Hästar kan må bra om levern är ändå upp till 75% skadad. Det är efter det dom blir sjuka. Jag tror hon har haft detta länge. Det finns inget som kan ha förgiftat henne nu, hon har gått i en hage hela sommaren med andra hästar där växer det bara gräs, inte ens en buske.
Mvh Hanna

jag har följt dig och ditt avlande och du har verkligen haft mer än lovlig otur ! Det är märkligt att för vissa funkar saker och ting hur lätt som helst men för andra så bara skiter det sig vad de än företar sig. Du verkar vara både kunnig och ambitiös och ändå så blir det inget bra.

Jag håller alla mina tummar för att det skall gå bra för märren och fölet.

Kram.

För att försöka se något positivt i det hela behöver ni ju alla fall inte oroa er för att de andra skall drabbas av samma sak.. Fortsätter att hålla tummarna för er!

det finns kanske möjlighet inom alternativmedicinen som kan hjälpa .
M vH Mannis

Nu verkar det som om vi kan ta hem dom i morgon, leverprovet får vi inte svar på förren slutet på veckan. Dom ska kolla blodproven igen idag, ligger hon stabilt tar vi hem henne, dom kan ändå inte göra mer. Är det en akut skada så läker det ju självt. Är det en kronisk så kan vi ju lika gärna avliva henne hemma. Det är verkligen många om och men... är det inte så allvarligt att vi måste ta bort henne nu så är ju ändå frågan om hon kan bli dålig i framtiden, kan hon bära mer föl.. dräktigheten är ju knappast posetiv för henne i detta läget.

Stön och stånk. jobbigt, jobbigt, jobbigt.

Mvh Hanna

Men den värsta faran är alltså över..? Skönt att det inte verka behöva bli en moderlös fölunge just nu i alla fall. Håller tummarna och hoppas på en akut variant som läker ut snabbt.

Tyvärr är faran inte över.resultaten ifrån leverbiopsin som dom tog i fredags har inte kommit ännu. Det tar några dagar till. Pratade med dom idag igen, nya blodprov hade dom tagit idag och hon proverna är oförändrade tom lite högre, dvs levervärlden och vita blodkroppar. Hon svarar inte av behandligen, den dom kan göra, (anti inflamatorisk och antibiotika) den bästa medecinen är kortison men den är farlig för fostret. Först vill dom veta vilken skada hon har på levern. Givetvis så vill vi ju rädda stoet först och främst så om det behövs så får hon ju kortison.

Vi tar hem henne i morgon ändå, så får vi se vad som händer.

Mvh Hanna

Hoppas verkligen att det går bra. Håller tummarna för er.

Aj fasen.. Jag hade inte fattat att hon var dräktig på nytt. Det gör ju eventuell behandling svårare, minst sagt. Hoppas att det går vägen för båda två..

Svaren har kommit, hon har akut och kronisk leversjukdom och skrumplever. Inget att göra med andra ord. :cry:
På måndag kommer vet. och ger henne en spruta, detta för att fölet ska kunna sörja utan blodlukt. Släppte henne i hage idag, hon måste ju få leva hästliv dom sista dagarna.

Ibland är livet för jävligt! :(
/Hanna

Gråter när jag läser den här tråden! Fy vad ledsamt och hemskt. Fick själv ta bort häst ganska akut för bara en månad sedan. Skickar massor med kramar till dig!

Ibland är livet verkligen orättvist :mad:stackars liten plutt som blir moderslöst och för er som återigen får er en känga av något som ingen skulle behöva vara med om.

Skickar en stor tröstkram. Förstår att det känns överjävligt nu... :cry:

En nyimporterad ponny i mitt stall har dragits med en konstig hudåkomma sen de köpte den för en månad sen. Idag fick de svar på alla prover och det visade sig att den var förgiftad och levern dålig. :crazy: Jag har aldrig hört talas om detta innan och nu två på mycket kort tid...

Tänker på er och håller tummarna för fölis!

Kram C

Beklagar :cry:...ibland är det hårt att vara hästägare när sådana saker inträffar. :crazy:

Hoppas bäbisen är pigg och kry!

Lider med er och håller tummarna att fölet får vara frisk och klarar sig bra utan sin mamma. :cry:

Usch vad tråkigt.. :cry:
Det finns inga ord för hur du/ni har det just nu! Men jag tänker på er.. Får hoppas att den lille klarar sig utan sin mamma, men det kommer han nog att göra!

Låt henne göra allt som hon tycker om under helgen, se till så att de sista dagarna blir de bästa!

kramizar

Liknande trådar

Avel Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft...
2
Svar
28
· Visningar
2 402
Senast: Antiqua
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar