jaha då är "oturen" slagit till igen..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
H

HannaP

jaha då är \"oturen\" slagit till igen..

Nu står mitt avels sto nere på Slöinge djursjukhus med allvarlig leverskada /leverförgiftning!!! Hon har givetvis med sin 3 månaders gammla föl.Prognosen ser inte bra ut, dom har tagit leverprov i dag och ska skicka i väg för analys.
Men min tur så är det väl kört!

Vad gör man med en 3 månaders gammal fölunge om mamman dör? vi bor 20 mil i från Slöinge. Hur tar man hem honom?
Behöver han ersättning eller klarar han sig på gräs/vatten osv?

Har ett ponny sto som älskar fölungar, hon är redan extra mamma åt ett ponnyföl vars mamma går i hagen bredvid och denna lilla krabat springer under tråden mellan hagarna, han älskar min ponny! :) Han följer henne till och med in till stallet även om hans riktiga mamma stannar i hagen.

Hon kan nog ta sig an vårat halvblodsföl med.

Jag känner jag vill bli förberädd så jag vet vad jag ska göra om vi får ta bort hans mamma.

Några tips?

Mvh En frustrerad Hanna

Re: jaha då är \"oturen\" slagit till igen..

Jag blir helt förstörd när jag läser!!!

Nu får det väl allt vara nog! :confused:

Håller alla tummar jag har för att det för en gångs skull ska sluta lyckligt för er!

Stora tröstkramar!

Vad är det förresten som har hänt med stoet för att hon ska bli förgiftad? Hur har ni upptäckt det???

Hmm ja fölet blir ju lite ungt att vara utan mjölk...samtidigt som det inte är så lätt att få dem att ta mjölkersättning i den åldern ibland.

Jag tror det är Dodson & Horrel(stavas?)...som har någon typ av pelleterat foder som även innehåller stomjölksersättning också,alltså en blandning mellan kraftfoder och mjölkersättning.

Största problemet är att bibehålla en sund tarmflora.Om fölet fått smak för kraftfoder så kanske lite uppblött krafft groov med lite foderjäst i vore något.

Men nu ska vi inte måla djävulen på väggen i förtid... ;)

Ska hålla alla tummar och tår för att stoet ska få komma hem ihop med sin fölis igen. ;)

Hon blev dålig i onsdags när jag skulle ta in henne kunde hon nästan inte gå. Hon kunde inte kontrollera sin kropp. Vinglade, munnen var öppen tungan hängde ute. Hon var jättedålig. Efter många om och men så fick vi in henne i stallet. Där fick hon anfall så hon sparkade sönder boxen. När vet. kom hade hon 100 i puls och 39 grader i feber. Hon fick lugnande, smärtstillande, dropp + en massa antibiotika mm. Hon svarade på detta och blev bättre. men sedan svullnade benen och det rann ut gul vätska ifrån alla 4 ben där hon haft lite mugg. Även mulen som är vit var helt sårig. Hon fick även kolik symtom. Vi lämnade henne i Slöinge i går och när vi tittade till henne innan vi åkte hem till Udddevalla så såg hon ut som ett ras, tappat i vikt osv. Så hemskt! Blir hon inte bättre under helgen utan lider mycket så avlivas hon. :( :cry:

Vi vet inte varför hon fått det! Ingen aning.
Mvh Hanna

Herrejösses!!! :crazy: :crazy:

Stackars tjej, stckars er och stackars den lilla!

Hoppas verkligen att de hittar felet snabbt och att det inte är för illa. Men det låter ju inte alls bra! :(

Oj då! Vad fruktansvärt.. Det låter ju som en ordentlig förgiftning av någon sort. Hoppas att det går väl och att ni får reda på vad det är så att det inte finns någon risk att det händer igen.

Tänker på er! Tycker att ni verkar ha haft mycket mer än er beskärda del av olycka..

Du har verkligen otur, men jag hoppas att de löser sig på allra bästa sätt, håller många tummar.

Jag tror iofs att en 3 månaders fölunge har en bra chans att klara sig utan sin mamma, det finns trots att de som skiljer sina föl redan vid den åldern även om jag tycker det är alldeles för tidigt.

*Håller tummarna*

Beglagar din otur.
Ett tre månaders föl har stora chanser att klara sig på "vanligt" foder. Det beror lite på från individ till individ hur mycket de äter annan mat än di i den åldern. Skulle det värsta hända så be veterinären om hjälp och råd. De har haft fölet hos sig ett par dagar och vet hur just ditt föl är.
Ett pluss är ju att du har kompisar till fölet där hemma redan, kan betyda mycket för framtiden.
Lycka till, håller tummarna för er!

oj..vad hemskt! Verkligen inte kul! Vad tror de att det kan vara? En kompis hade ett sto som miste sin mamma vid tre månaders ålder, men det gick bra, han åt vanlig mat då, gäller bara att se till så att de får i sig allt de ska, och att tarmfloran kommer igång som den ska!
Hoppas att det löser sig för stoet.

Lånar din knapp

Jag som har varit så glad för din skull med att allt verkar ha gott så bra nu, så händer detta.

Stackars dig och alla runt dig och hästen. Håller verkligen tummarna för er. Lycka till.

Å, gumman, jag lider med dig, att du ständigt drabbas. Hoppas hoppas att det går vägen.
kram

"lånar din knapp som alla säger :)"
Tack alla! Men nu har vi bestämt att sluta med avel. Vi kommer att sälja en ett åring och två föl till hösten + mitt fullblods sto som är dräktig med Casa Grande. (är på annons nu) Det är bara Cameron fölet som föddes så svagt förra året som vi får behålla ett år till i alla fall. Han är lite efter.

Jag ska köpa mig en andalusier (Pre)! det är min drömhäst av nån anledning! :)

Jag har tröttnar på detta TOTALT! Summering: Av 6 föl födda från förra året så har två avlivats, en kämpade vi med hela förra sommaren och en föddes med blåsljud på hjärtat (som är bra idag) det är hans mamma som är dålig. Förra året var hon inne på klinik med sin fölunge, vi kom hem utan föl. I år är hon på klinik igen och troligtvis kommer vi bara hem med hennes fölunge... Henne köpte jag dräktig förra året fölet dog. I år köpte jag ett fullblods sto dräktig hennes föl dog!
Inse!! jag ska skriva en bok om detta! :crazy:

Skulle Scarlet överleva så behåller jag henne och avlar på henne, hon är ju trangelmärkt pga av en spark skada så.. och jag tycker om henne såå mycket. men vi säljer fölen tidigt. Ju mer hästar, ju mer problem. Vi har idag 12 hästar. Det är 12 changser till problem.

Jag trodde detta skulle vara kul! Att avla, få fram fölisar. men det har varit allt annat än kul!

Håll tummarna i allafall att Scarlet överlever! På måndag kommer svaren som avgör hennes öde, om hon inte blir sämre innan dess vill säga.

Mvh Hanna

Jag håller tummarna och hoppas på det bästa! Sån otur ska man ju bara inte behöva ha!

Jag lider verkligen med dig! Hoppas allt löser sig för er.
Jag känner här där jag bor och hon har precis som du haft otur med sina hästar och avel, föl och ston ja allt i flera års tid! De har alltid varit något varje år och flertalet hästar som avlivats under en 5 års period. Nu börjar hon ge upp.

Vad ska man skriva :cry: Det räcker med att mista ett föl och nästan ett sto för att få panik inför varje fölning...

Jag skulle nog gjort som du och slutat med avel, oavsett hur bedårande de små fölisarna är när de är ute så är det ju väldigt lång tid innan man kan vara säker på att allt funkar och riktigt slappna av.

Tänker på dig och hoppas, trots allt att stoet repar sig (förstår att det är mkt liten chans).

Fölet klarar sig säkert bra, finns det bara andra hästar som den kan gå ihop med och bra med vanlig mat så

LYCKA TILL

Jag hade en 6-veckors fölunge plötsligt moderlös för två år sen och köpte då mjölk och fölpellets från Salvana. Och jag tror att man bara gav mjölk i 3-4 månader eller nåt, senm rekommenderade de övergång till fölpelletsen - som är väldigt tunna lätt-tuggade pelletsar...

Hoppas det löser sig för dig i övrigt.
Ibland är det riktigt motigt. En av mina vänner har haft det liknande :cry:.

Pratade med djursjukhuset idag, (igen) Hon äter och det är bra. Men hon har skyhöga levervärlden, inte bra. Sedan har dom svårt att få upp vätskenivån, hon är ju dock sjuk och har en högdiande fölunge, men hon får dropp.

Som ni säger, dör hon så ordnar det sig säker med fölungen, värsta problemet är nog att frakta hem honom 20 mil ensam i transporten. Men har vi tur så kommer ju mamman med. får ju inte ge upp hoppet.

Det är ju Hepatit hon har, frågan är ju bara om den är akut eller kronisk. Båda är ju så sätt allvarliga.
Största frågan man ställer sig är ju hur hon har fått det.
Mvh Hanna

Hoppas att stoet och fölis kommer hem tillsammans!!!!!

Det är inte rättvist, så som ni har kämpat med era hästar...

Om det värsta skulle hända blir nog inte transporten hem med fölet så dramatisk ändå. Ta gärna bort mellanvägg och alla bommar för då finns det mindre att skada sig på. Täck alla utstickande delar och bädda rejält med halm så kommer transporten att gå alldeles utmärkt.

Lill / Stall Nöbbeled ( håller tummen för att allt går bra med sto + föl )

Liknande trådar

Avel Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft...
2
Svar
28
· Visningar
2 402
Senast: Antiqua
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar