Jaguar Mail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crazymama
  • Startdatum Startdatum
C

Crazymama

Är ny i avelsvärlden;). Men ska nu få "låna" en mage på ett sto ur stofamilj 20. Har stött och blött hingstar och fastnat på Jaguar Mail då vi vill lägga på lite mer blod på stoet. Till vår stora sorg har vi läst att han ska åka hem till Frankrike, då det inte framgick av artikeln när han ska åka tillbaka undrar jag om det är någon här som vet när? Visst, det kommer säkert att få fryst men då stoet är ung vill vi gärna ha färskt därav min fråga.
Sen får ni som har erfarenhet av Jaguar Mails avkommor berätta om hur dessa har blivit.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaguar Mail

Jaguaren flyttade i oktober.

Såå trist, mao betyder det att fryst är det enda som kommer att finnas:cry:. Fattar inte varför Flyinge inte kan skriva detta på sin webbsida:confused:. Hur svårt kan det vara att uppdatera allt eftersom? Jag är förmodligen inte den enda som går och funderar vilken hingst jag ska använda i år och då vill man veta förutsättningarna innan man bestämmer sig. Eller är det så att man bestämmer sig i sista stund?
Men iaf vill jag gärna veta era erfarenheter av Jaguar Mail. Gärna förslag på andra hingstar med mkt fullblod. Stoet är e. For feeling ue. Ragazzo hon är rätt "kvadratisk" varför vi vill ha mer fullblodsinslag.

Att Jaguaren skulle re-export har vart klart sen man fick hit honom. Han skulle stanna över OS men sen blev det ytterligare en säsong med -09.
Flyinge uppdaterar sin sida först efter bruksproven som går vecka 9.

Drygt hälften av hingstarna på Flyinges hemsida är ur avel, flyttade eller exporterade.
Betäckningsäsongen drar igång ordentligt från april så ännu finns gott om tid.

Att Jaguaren skulle re-export har vart klart sen man fick hit honom. Han skulle stanna över OS men sen blev det ytterligare en säsong med -09.
Flyinge uppdaterar sin sida först efter bruksproven som går vecka 9.

Drygt hälften av hingstarna på Flyinges hemsida är ur avel, flyttade eller exporterade.
Betäckningsäsongen drar igång ordentligt från april så ännu finns gott om tid.

Det du säger vet förmodligen de som håller på med avel som yrke men inte jag som inte håller på med avel gör det. Kan tycka oavsett hingst att det skulle stå om planeringen för respektive hingst i deras presentation med reservation för förändringar. Sen kan jag tycka att det man vet med säkerhet kan uppdateras, det görs i andra näringar på deras webbsidor.

Står på Flyinges hemsida (bland nyheterna) att Jaguaren åkt och att de kommer ta fryst och ev även färskt från honom.

Vi har en 08a e. Jaguar Mail ue. Bernstein-Zinsky xx
Har inte gjort speciellt mycket med honom än så svårt att säga hur han är, men han är lite tuffare i huvudet iaf, även om det nog är ganska troligt att det kommer från mamman :angel:. Typmässigt är han ibland riktigt snygg och ibland ser han mest ut som en köttbulle... Rör sig trevligt, bättre än mamman, men det kan ju komma från henne i alla fall eftersom hon har solid gångartsstam bakom sig.

DSC05337.jpg

DSC03858.jpg

Jaguar mail själv har mkt tråkig teknik! Fram alltså..

Ngn som vet om han nedärver detta eller är hans avkommor för unga?

Lord z har mkt bra xx i sig bakom om man vill ha beprövad förädlare.

Jag har för mig att han var tvungen att hoppa på högt för att kompensera detta o är det ngt man försöker få bort i avel nu så är det att hästar hoppar över sig. Hästen måste vara kvick i luften annars får man tidsfel. Bakben spelar däremot ingen roll tycker jag om de inte verkligen är låsts o river.

La silla s teknik eller vad Marias hingst heter är ju inget man heller vill riskera att föra över på ett st som kanske inte själv har gått höga klasser.

Teknik är ej allt men när den är så pass dålig fram då är det ju en risk att få det på avkommorna?

Men det vore kul att se avkommor. Han har kanske i Frankrike.

Kl

Jag har en avkomma e. Jaguar mail med Landlord på mödernet. Hon är supertrevlig, inte världens vackraste, men ett bra huvud än så länge.

Hennes nackdel är att hon är STOR, ca 170 cm redan nu och hon är född 08.

Är löshoppad 2 gånger och fattade direkt vad hon skulle göra och gjorde det riktigt bra, det gick inte att se så mkt teknik, men hon var extremt välbalanserad, och hade koll på hinder, bommar mm.

Här är en bild från i dec.
mobildec2009141.jpg

Håller med du.. Jaguaren är hemskt tråkig fram, nog finns det andra hingstar med mkt xx o topprestationer att välja på. Är väldigt förvånad att han fick så mkt ston som han fick...och där duckade jag för JM-fanclubbens trådsvar.. :-)

Du behöver nog inte ducka....:)

Man har ju knappast använt honom som förbättrare av frambenstekniken, han har ju faktiskt en hel del (många) andra kvaliteér tycker iallafall jag. Jag har sett honom vid ett antal tillfällen och inte tycker jag att han överhoppar sig och blir långsam pga av sin frambensteknik. Det som fällde avgörandet för mig var:

* Hans pappa som jag älskade, otroligt bra fullblodshingst.

* Hans ridbarhet.

* Hans temperament.

* Hans höga andel XX i stammen, även på mödernet.

* Hans mkt bra avkommor i SF. Även om han var ny i Sverige så var han ju ganska beprövad generellt.

Alla de ovanstående sakerna behövdes till mitt sto och jag tyckte nog inte att det fanns någon annan hingst 2007 som hade alla de kvaliteérna, inom Sveriges gränser då. Tiden får väl utvisa om man valde rätt eller fel, blir det fel ja, då är det ju inte första gången och blir det rätt så är det ju jättekul för de som har dessa avkommor.

Jag avlade mot fälttävlan.

Ja, vi har ju inga xx hingstar att välja mellan!

Jag själv älskar att ha xx i mina hästar o causa har ju hälften xx o då hon har det bästa av holsteinar på andra sidan så har det blivit ok. En del fullblod, pga vinkel o lutningen på bogen, droppar ett ben när de blir spända o en del xx har hängande framben hela tiden men det finns ju bra xx o vi behöver ju det.

Har ngn sett Herald e. Heraldik xx? Går Wc o har ok teknik. En sådan hingst skulle vi kanske ha tillgång till!

Lord z ger annars mkt bra framben ( se eklunda) o har bra xx i sig.

Men JM kanske ger bättre teknik fram än vad han själv har precis som jag hoppas att Empire ger bättre typ än vad han själv är! Ser ut som en svankryggad ponny:)!

kl

Nu är den väl gissningsvis inte tillgänglig på TAI till Sverige men det finns en trevlig Cornet Oblensky - Heraldik xx i Tyskland, såg film på den som 2,5åring och jag gillade den då, hur den utvecklats har jag dock ingen aning om.

Vill tacka alla som hittills lämnat information, tips, bilder och filmlänkar mm :love:.

Har ett sto -08 samt en hingst -08 e. JM, är mkt nöjd med båda. Bra modell/typ, långa ben, bra halsar, supertemperament samt bra gångarter. Båda har Robin Z-blod på mödernet.

Väntar tre JM-föl till våren.UE Stanford, Irco Mena samt Democritos. Det framgår antagligen att jag ser hans kapacitet och härstamning som önskvärda kvalitéer. Tror dock att stona ska vara "kvicka" och ha bra frambensteknik - det enda som jag kan se är JM´s svagheter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 928
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Avel Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska...
Svar
19
· Visningar
3 135
Avel Det här kanske inte är rätt plats för den här tråden och då får den gärna flyttas men här vet jag ju att det finns mycket erfarenhet av...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama