Jägaren skulle skjuta räv – dödade Rositas häst

Klockan 9.20 på söndagsmorgonen ringde Rosita Magnussons sambo och berättade att hennes häst blivit skjuten hemma på gården Vankiva, utanför Hässleholm.
I hagen satt en förtvivlad jägare som träffat fel – så illa att hästen dog.
– Jag är förtvivlad – det kunde lika gärna varit mina barn, säger Rosita.
Polisen inleder nu en förundersökning om jaktbrott.
 
Klockan 9.20 på söndagsmorgonen ringde Rosita Magnussons sambo och berättade att hennes häst blivit skjuten hemma på gården Vankiva, utanför Hässleholm.
I hagen satt en förtvivlad jägare som träffat fel – så illa att hästen dog.
– Jag är förtvivlad – det kunde lika gärna varit mina barn, säger Rosita.
Polisen inleder nu en förundersökning om jaktbrott.

Jaha, så har det hänt igen! När ska jägarna ta sitt ansvar och inse att de faktiskt har dödliga vapen i händerna och inte leksaker? Hur många hästar ska behöva dö för att jägarna brister i ansvaret? Blir det en människa nästa gång? Ett barn kanske?

Den här gången gick hästen i sin egen hage! :rage::cry:

Jag är inte mot jakt. Men de som jagar måste se till att de med 100% säkerhet INTE träffar hästar, människor eller andra djur som de inte får jaga.
 
Från artikeln:

Som jägare är man skyldig att ha någon form av kulfång om man skulle missa. Vi utreder alltså om jägaren varit oaktsam, säger John Sjöblom till Kristianstadbladet.

OM? Är det verkligen okej att sätta sig med ett gevär - såpass nära någons gård - i en hästhage :confused::nailbiting:?!
(Eller, ja, jag antar att det är det, eftersom ingen verkar nämna att det skulle vara fel att göra så....)
 
Från artikeln:

Som jägare är man skyldig att ha någon form av kulfång om man skulle missa. Vi utreder alltså om jägaren varit oaktsam, säger John Sjöblom till Kristianstadbladet.

OM? Är det verkligen okej att sätta sig med ett gevär - såpass nära någons gård - i en hästhage :confused::nailbiting:?!
(Eller, ja, jag antar att det är det, eftersom ingen verkar nämna att det skulle vara fel att göra så....)

Man behöver inte vara ett geni för att inse att kulor kan studsa mot stenar och annat hårt och fara iväg åt ett annat håll. Jag som aldrig hållit i ett vapen vet det. Då MÅSTE en jägare också veta det!

Sen undrar jag också om jägaren informerat hästägaren om att han tänkte jaga precis intill hennes hästhage.
 
Beror på situationen. Sköt han hästen medvetet då han "trodde" det var en räv, ja då är det katastrof. Om det däremot var så att kulan studsade eller lyckades passera "kulfånget" så var det ju bara en olycka. Sånt sker faktiskt då och då inom jakt.
 
Jaha, så har det hänt igen! När ska jägarna ta sitt ansvar och inse att de faktiskt har dödliga vapen i händerna och inte leksaker? Hur många hästar ska behöva dö för att jägarna brister i ansvaret? Blir det en människa nästa gång? Ett barn kanske?

Den här gången gick hästen i sin egen hage! :rage::cry:

Jag är inte mot jakt. Men de som jagar måste se till att de med 100% säkerhet INTE träffar hästar, människor eller andra djur som de inte får jaga.
Människor har redan dött under jakt pga att kulan studsat eller pga att kulan tog sig igenom "kulfånget". Oftast är det dock andra jägare.
 
Beror på situationen. Sköt han hästen medvetet då han "trodde" det var en räv, ja då är det katastrof. Om det däremot var så att kulan studsade eller lyckades passera "kulfånget" så var det ju bara en olycka. Sånt sker faktiskt då och då inom jakt.
Man avlossar inte skott mot stenrösen, vilken idiot som helst borde fatta att en kula fortsätter när den väl är avlossad och det ska finnas kulfång så man inte skadar eller dödar andra djur och/eller människor än det man siktade på.
 
Man avlossar inte skott mot stenrösen, vilken idiot som helst borde fatta att en kula fortsätter när den väl är avlossad och det ska finnas kulfång så man inte skadar eller dödar andra djur och/eller människor än det man siktade på.
Jag är inte jägare, är du jägare?
är det välkänt att man absolut aldrig skjuter nära stengärde?
gäller dem samma nära stenar? att man aldrig skjuter djur som står nära en sten?

Han siktade inte på stengärdet, det står t.o.m "kulan studsade mot stengärdet intill", så frågan är om stengärdet var bredvid och inte direkt bakom räven?
Kulfång hjälper ju inte om kulan studsar? och hästen stod skymd bakom en buske så han såg inte ens att hästen fanns i omgivningen.

Självklart är skulden på jägaren, men känns som en olycka, om det var pga att jägaren gjorde fel eller inte får polisens utredning avgöra.
 
Jag är inte jägare, är du jägare?
är det välkänt att man absolut aldrig skjuter nära stengärde?
gäller dem samma nära stenar? att man aldrig skjuter djur som står nära en sten?

Han siktade inte på stengärdet, det står t.o.m "kulan studsade mot stengärdet intill", så frågan är om stengärdet var bredvid och inte direkt bakom räven?
Kulfång hjälper ju inte om kulan studsar? och hästen stod skymd bakom en buske så han såg inte ens att hästen fanns i omgivningen.

Självklart är skulden på jägaren, men känns som en olycka, om det var pga att jägaren gjorde fel eller inte får polisens utredning avgöra.

Sten/stengärde är INTE ett acceptabelt kulfång, dvs extrem försiktighet ska iakttagas om man skjuter i närheten av slikt.
 
Självklart var det extrem otur.
Det var ju inte med vilje det hände.
Men det borde inte ha hänt, för han borde såklart inte avlossat ett skott med otillräckligt kulfång.
En stenmur eller stenröse är inte något man kan ha som kulfång.
Har man otur, som nu, så missar man viltet och träffar en sten och kulan ändrar riktning. Det kunde ha hänt även om han träffat djuret..

Ser man en räv borde man ju noterat att det gick djur i en hage intill dessutom. Kan man ju tycka..
 
Självklart var det extrem otur.
Det var ju inte med vilje det hände.
Men det borde inte ha hänt, för han borde såklart inte avlossat ett skott med otillräckligt kulfång.
En stenmur eller stenröse är inte något man kan ha som kulfång.
Har man otur, som nu, så missar man viltet och träffar en sten och kulan ändrar riktning. Det kunde ha hänt även om han träffat djuret..

Ser man en räv borde man ju noterat att det gick djur i en hage intill dessutom. Kan man ju tycka..

Vart har du fått infon att stengärdet användes som kulfång? :confused:
 
Oavsett, så är det för många olyckor där hästar och andra djur fått sätta livet till. Det visar på att nått måste göras, det kan inte bara avfärdas med att det var "en olycka".
De största problemet är ju jägare som medvetet skjuter hästar
"jag trodde det var ett vildsvin" sköt en vit ponny med rosa täcke
"jag trodde det var en älg" sköt en brun häst med täcke på sig
osv osv, dessa jägare är det farliga och läskiga jägarna som skjuter utan att veta vad de faktiskt skjuter på.
 
Jag är inte jägare, är du jägare?
är det välkänt att man absolut aldrig skjuter nära stengärde?
gäller dem samma nära stenar? att man aldrig skjuter djur som står nära en sten?

Han siktade inte på stengärdet, det står t.o.m "kulan studsade mot stengärdet intill", så frågan är om stengärdet var bredvid och inte direkt bakom räven?
Kulfång hjälper ju inte om kulan studsar? och hästen stod skymd bakom en buske så han såg inte ens att hästen fanns i omgivningen.

Självklart är skulden på jägaren, men känns som en olycka, om det var pga att jägaren gjorde fel eller inte får polisens utredning avgöra.

Som jägare tycker jag att man är skyldig att känna till omgivningen man befinner sig i innan man avfyrar ett skott. Bakom busken kunde det varit ett barn. Bakom ett annat buskage kan det finnas en lekplats. Innan man avfyrar ett skott måste man veta vilken omgivning man befinner sig i.
 
Jag är inte jägare, är du jägare?
är det välkänt att man absolut aldrig skjuter nära stengärde?
gäller dem samma nära stenar? att man aldrig skjuter djur som står nära en sten?

Han siktade inte på stengärdet, det står t.o.m "kulan studsade mot stengärdet intill", så frågan är om stengärdet var bredvid och inte direkt bakom räven?
Kulfång hjälper ju inte om kulan studsar? och hästen stod skymd bakom en buske så han såg inte ens att hästen fanns i omgivningen.

Självklart är skulden på jägaren, men känns som en olycka, om det var pga att jägaren gjorde fel eller inte får polisens utredning avgöra.
Nej, jag är inte jägare men jag är normalbegåvad, har skjutit med kulvapen, har jägare i släkten, har varit tillsammans med en ansvarsfull jägare som hellre höll inne ett skott än chansade och jag känner jägare. Har du licens ska du fan veta bättre än att avlossa ett skott med dåligt kulfång.

Vad ska han skylla på, ”rävfrossa”?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren siktade på en räv men råkade skjuta ihjäl hästen Lucky Dame. "Barnen älskade att rida på henne", säger Rosita Magnusson som...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I onsdags hittade polisen, tillsammans med djurskyddsinspektörer, två döda hästar på en gård utanför Hässleholm. Läs mer...
2
Svar
39
· Visningar
4 156
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp