Jägaren skulle skjuta räv – dödade Rositas häst

Klockan 9.20 på söndagsmorgonen ringde Rosita Magnussons sambo och berättade att hennes häst blivit skjuten hemma på gården Vankiva, utanför Hässleholm.
I hagen satt en förtvivlad jägare som träffat fel – så illa att hästen dog.
– Jag är förtvivlad – det kunde lika gärna varit mina barn, säger Rosita.
Polisen inleder nu en förundersökning om jaktbrott.
 
De största problemet är ju jägare som medvetet skjuter hästar
"jag trodde det var ett vildsvin" sköt en vit ponny med rosa täcke
"jag trodde det var en älg" sköt en brun häst med täcke på sig
osv osv, dessa jägare är det farliga och läskiga jägarna som skjuter utan att veta vad de faktiskt skjuter på.

Fast jag tycker inte man ska göra så. Skjuta undan olyckorna för att det finns sånt som är värre.
Att vissa skjuter på fel saker är fel, absolut. Men det betyder inte att man inte ska försöka jobba mot färre olyckor.
 
Det slarvas otroligt mycket med kulfång och ofta även på grund av bristande kunskap. Det behövs inte en sten, det räcker med en gren eller kvist för att en kula skall ändra riktning. Att jägarförbundet i första upplagan av sin bok för att ta jägarexamen bara hade några få meningar om kulfång och dessutom angav skog som ett fullgott fång visar hur illa det är.

Det har inom det militära gjorts omfattande försök och det är där den mesta kunskapen finns.
 
Personligen har jag svårt för varför det jagas med kula på småvilt då hagel är säkrare. Visst det går inte att skjuta vilt på 50m med hagel vilket går med kula.

Säkert någon som tycker jag tycker fel men då får det vara så.
Det är inte så lätt att komma inom hagelhåll (20 m) från en räv, det är i princip bara vid åteljakt det är möjligt.
 
Personligen har jag svårt för varför det jagas med kula på småvilt då hagel är säkrare. Visst det går inte att skjuta vilt på 50m med hagel vilket går med kula.

Säkert någon som tycker jag tycker fel men då får det vara så.

Särbon jagar småvilt med kula... men då är han en EXTREMT duktig skytt (skytteinstruktör både militärt och civilt) och jagar i områden han känner utan och innan. Men annars håller jag med dig.
 
Kan kanske vara på sin plats att prata lite mer om vad kulfång är.

"Innan skott avlossas ska man alltid kontrollera att det finns godkänt kulfång – och att jakthundar finns i ofarlig position för splitter eller rikoschetter. Finns det någon som helst tveksamhet kring säkerheten eller kulfång ska skott hållas inne."
https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/09/en-checklista-for-saker-jakt/

Mer information:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/11-viktiga-punkter-om-skjutriktningar/

Den som anser att steniga partier utgör godkänt kulfång, eller om en inte har koll på att det är stenig mark i bakgrunden, eller inte vet vad som är bakom målet borde lämna in sina vapen och satsa på näverslöjd.

Jägare? Nej, men jägarexamen och pistolskyttekort.
 
Det är inte så lätt att komma inom hagelhåll (20 m) från en räv, det är i princip bara vid åteljakt det är möjligt.
Är vid vakjakt som jag väljer kula före hagel (okej att det blivit 99% klass 1 vilt vid vakjakt sedan grisen kom hit), då sitter jag ju i torn. Annars så jagar jag räv med drivande hund, bara jag och max 1 eller 2 till och då sitter vi inte still och väntar på att drevet kanske går förbi passet.
 
Särbon jagar småvilt med kula... men då är han en EXTREMT duktig skytt (skytteinstruktör både militärt och civilt) och jagar i områden han känner utan och innan. Men annars håller jag med dig.
Tror vi jagar på lite olika mark också🙂 jag är uppvuxen och jagar på mark i utkanten av en storstadsregion och jag gissar på att din sambo jagar betydligt längre ifrån villaområden än vad jag gör.
 
Som jägare tycker jag att man är skyldig att känna till omgivningen man befinner sig i innan man avfyrar ett skott. Bakom busken kunde det varit ett barn. Bakom ett annat buskage kan det finnas en lekplats. Innan man avfyrar ett skott måste man veta vilken omgivning man befinner sig i.
Ja, jag vet inte hur mycket det nöts inom jakten, men inom ALLT skytte finns det 4 säkerhetsregler som ska följas. En av dem är "Var säker på mål och omgivning". Det är liksom så grundläggande så det finns verkligen ingen ursäkt.
 
Jag är inte jägare, är du jägare?
är det välkänt att man absolut aldrig skjuter nära stengärde?
gäller dem samma nära stenar? att man aldrig skjuter djur som står nära en sten?

Han siktade inte på stengärdet, det står t.o.m "kulan studsade mot stengärdet intill", så frågan är om stengärdet var bredvid och inte direkt bakom räven?
Kulfång hjälper ju inte om kulan studsar? och hästen stod skymd bakom en buske så han såg inte ens att hästen fanns i omgivningen.

Självklart är skulden på jägaren, men känns som en olycka, om det var pga att jägaren gjorde fel eller inte får polisens utredning avgöra.
Att kulor kan studsa mot sten är bland det första som tas upp när man pratar kulfång och det står i teoriböckerna man ska läsa till teoriprovet så ja, det ska man absolut veta även om man inte förstår det själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren siktade på en räv men råkade skjuta ihjäl hästen Lucky Dame. "Barnen älskade att rida på henne", säger Rosita Magnusson som...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I onsdags hittade polisen, tillsammans med djurskyddsinspektörer, två döda hästar på en gård utanför Hässleholm. Läs mer...
2
Svar
39
· Visningar
4 156
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp