Jaga chihuahua...

fia-lisa

Trådstartare
Mina katter har endast träffat stora hundar tidigare. Då har det mer eller mindre gått till så att mini går och gömmer sig och mys smyger efter hunden, stryker sig mot hunden, apar efter hunden etc.

Nu har vi försökt introducera kompisens hundar för katterna. En shitzu och en chihuahua. Första dagarna gömde sig mini i vanlig ordning medan mys smög runt efter hundarna. Båda katterna har dock blivit mycket modigare och mys smyger nu runt riktigt nära och försöker känna på hundarna. Mini fungerar bra med shitzun, eller rättare sagt, shitzun är så lugn att katterna inte verkar bry sig så mycket. De får nosa på honom utan att han bryr sig.

Chihuahuan är dock bara strax över året och livlig! Mys fungerar som sagt bra (men hon har å andra sidan ALDRIG rest ragg eller visat några tecken på rädsla/aggresivitet inför andra djur, oavsett om det är fräsande katter eller en stor,glad kungspudel. Hon är bara nyfiken). Mini däremot lägger sig i jaktposition och har börjat göra små attacker mot chihuahuan. Vi har dock hunnit emellan hund och katt innan närkontakt. Hon reser inte ragg, fräser inte, ser inte stressad eller rädd ut, snarare nyfiken. Dessutom gör hon samma läten som när hon spanar på fåglar genom fönstret.

Frågan är, vad gör man? Undviker att ha hunden på golvet med katterna i samma rum med risk för hunden? Vad kommer katten ta sig till om hon får tag på hunden (troligtvis)? Varför gör hon så? Det borde ju vara katten som triggar jaktreflex hos hunden och inte tvärtom, eller?

Sv: Jaga chihuahua...

Jag passar just nu en liten hundvalp och tar hand om en katt också.
Katten gör precis som du beskriver och hoppar fram mot hunden, om hunden vänder ryggen till "attackerar" katten.
Han har nått fram flera gånger men han har bara slagit löst med tassen och ev. fräst lite.
Valpen bryr sig knappt, hon är väldigt trygg i sig själv.

Det är ju svårt att garantera att din katt inte kommer använda klorna för chihuahuan kan ju bli rädd och nafsa efter katten. Men om "min" valp skulle nafsa efter "min" katt så skulle han snarare gömma sig under sängen. Han har helt enkelt upptäckt att det är kul att kunna kaxa sig. :D

Jag tycker du ska ha dem i samma rum fast under uppsikt, jag tvivlar på att hunden kommer råka ut för något allvarligare än en pytteliten reva men man vet ju aldrig.
Man vill ju inte att hunden ska bli rädd för katter heller.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Vi har tidigare alltid haft en eller två katter här hemma. Men för ca. 3 år sedan dog vår sista, Pia, och då skaffade vi ingen ny. Vi...
Svar
1
· Visningar
700
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama