Jag vill veta allt om korsförlamning

Rotterö

Trådstartare
Jag fick reda på att mitt sto drabbats av korsförlamning.
Nu vill jag veta allt.
Läkning , vad man gör ,hur det bara blir så
Vilka föritsättningar de har för att bli helt friska igen.
Ni som vet skriv allt

Sv: Jag vill veta allt om korsförlamning

En fjording som stod i mitt stall innan fick korsförlamning en gång.
Han fick det pga för mycket foder och plötslig vila och sen sattes han igång snabbt igen...
Jag var med när han fick det, vi red tism i paddocken och allt gick jättebra, sen hoppade ägaren honom några hinder och sen var det som om han blev envis och inte ville gå någonstans...jag red dit och såg då att han stod och svettades och skakade så vi ringde vet och tog in honom i stallet, vilket knappt gick för att han hade jättesvårt att gå.
Så vet kom dit och gav honom kramplösande mediciner och en del annat, sen fick han boxvila och fick inte äta så mycket foder, kommer dock inte ihåg hur länge han fick boxvila?
Sen fick han gå i hage utan så mycket gräs i några veckor innan ägaren kunde börja sätta igång honom igen under inrådan att ta det mycket försiktigt!
Men det gjorde de inte utan de galopperade med honom redan tredje dagen de red,men som tur var fick han inte korsförlamning igen!
För som vet sa att har en häst en gång haft korsförlamning så har den lättare att få det igen.

Min häst hade en lättare korsförlamning förra året... tyvärr åkte hon på det igen för ca 2 månader sen.
Tog blodprov på henne för att se hur stor skadan var, dock med mkt höga värden.

Vet. ville ha henne på box, men jag kollade runt en del för att ta reda på vad som var bäst. De flesta ville att hon var ute men själv i en hage.

Efter nästa prov efter ca 10 dagar var hon betydligt bättre. Fick då börja sätta igång henne efter ett par dagar. Skritt= 1 v Trav=1v.

Nu verkar hon må jättebra, men man är väldig rädd att det ska hända igen då hon verkar ha anlag för det. Nästa gång kanske det inte går lika bra.

Har inte gett betfor sen sista "utbrottet".
Det är jätteviktigt att dra ner på fodret om hästen vilar, även för en dag. Ger man betfor el. annat foder med mkt stärkelse är det viktigt att hästen får "ruscha" av sig lite då och då för att göra av med "slaggprodukter".

Är även bra att ge B-vitamin för att hjälpa läkningen. E-vit, men se till så att du inte överdoserar.

Senast ändrad:

Har du minskat mycke på maten?
Min vet tykte att hon skulle gå i hage för att hon har föl vid sidan.
Vi skulle ta nya prov om ca 3 veckor.
Vila tills dess.
Detta är första gången min har det.

Hur märkte ni att er häst var dålig.??
La hon sig ner ?

Hon fick inget kraftfoder fram till 2:a blodprovet. Sen har hon bara fått nån näve i varje mål till att börja med (havrekross)
Nu när jag rider henne lite smått så har hon fått lite mer, får nu ca 0,25 kg hk 0,25 pluss + hösilage ca 10 kg/dag. (Shyfeeder)
Har inte vågat ge betfor än, blir när hon verkligen är igång och endast vid ridning.

Stephanie Valberg är en korsförlamningsexpert i USA. Om man söker på hennes efternamn + rhabdomyolysis (xförlamning på engelska) så kommer det fram mga bra sidor om sporadisk Xförlamning resp återkommande och ärftlig X. Hon anser att hästen ska igång så fort smärtan vikit, i regel dagen därpå. HH

Hon kändes ovillig redan när jag började rida. Men hon kan ju vara lite tjurig annars oxå så jag tänkte inte på det först inte förrän i galoppen. Då kändes hon totalt fel, vet inte vad hon gjorde. Hoppade av för att se om hon var halt, men nej...
Tog upp henne till stallet. När jag tog av sadeln så kutade hon rygg, svettades o skakade. Då förstod jag direkt...

Tror dock att hon redan kan ha haft det när jag började rida i och med hennes ovillighet.
Var väldigt halt och lerigt i hagen den dagen.

Vad hade din för värden?

Min hade:
Asat:40 (ska va 8-10) CK: 247 (ska va 6)

Senast ändrad:

Jag vet inte värdena. Jag var inte hemma när jag fick reda på det. Min dotter talade med vet.
Skall luska reda på det.
Min gumma vinglade och la sig i ca 5 min i skogen.
ag han hoppa av.
Vi skrittade ca 10 min allt var helt lugnt.
Vi har ju satt i gång henne sakta efter fölet. Vi började sakta i augusti.skrittat. Ökat skritt turerna.
Vi har tagit det lugnt. Men hon har bara gått varannan dag nu i början. Men fått sin kraft grov.

Nu får hon 6 dl kraft grund om dagen.

Hur är det med hösilaget är det farligt ??
Skall det minskas ner ??
Hon ger ju di fortfarande. Han klarar sig bra nu. Men vill snutta .

Jag har aldrig hört talas om en häst som lagt sig ner när dom fått korsförlamning! Tycker det låter lite konstigt faktiskt.... Är ni helt säkra på att det var korsförlamning?

Hö el. hösilage är inte farligt... Det är stärkelsen.

Men skrittade ni bara när hon fick korsförlamning.. tycker att det då verkar lite konstigt med korsförlamning.
Finns nån liknande muskelsjukdom med likvärdiga symptom, kan inte nåt om den.

Vad hade hon mer för symptom än att hon la sig ner. En häst med korsförlamning lägger sig ogärna ner om det inte är riktigt allvarlig, tycker inte att hon borde ha rest sig så fort. Har ingen aning men har hört att en häst med korsförlamning har mkt svårt att resa sig igen om de överhuvudtaget klarar det.

Kunde hon resa sig normalt?

Hon fick hjälp av mig att resa sig. Vi stog bredvid engrusväg. Hon låg ett par meter in. Hon hade lera upp till ljumsken.

Vi hade skrittat ca 10 min. Svängde in på vår vanliga ridväg i skritt.
Hon har varit lite stel i bakdelen . Svårt att gå ner för. Men det har vi trott ha att göra med att hon stått så länge. Och var om musklad. Hon har ju haft föl nu.
Men vi fortsatte på vår ridväg.Då hon börjar gå i skänkelvikning. Jag trodde hon såg något som var farligt. Hon är sådan.
Jag rätade upp hene då hon började ta fylle steg.Vinglade hit och dit med bakbenen.
Hon var på väg att ramla . Jag hoppade av.
Då vinglade hon in i skogen och sjönk ihop med ett stön. Jag trodde hon skulle dö.
Jag var lite i schock. Kolladeinte så noga på henne. Försökte få tag på någon. Stod med mobilen i handen . Men just där gick inte den.

Vidare fick jag lockat upp henne ca 5min. Hon var mycket medtagen. Ostadig vinglig.
Vi gick sakta hem. Hon följde med. Då kom vi ut på stora vägen där kunde jag ringa. Tingde min dotter. Hon satte sig i bilen och kom hem. Då var jag redan i stallet. Då verkade hon piggare. Men lite konstig i bakdelen.
Vi kontaktade 2 veterinärer.
en sa tumör , epelepsi sömn sjukan.
Den andre sa korsförlamning eller tumör.
Vi tog inte ut henne hon hade jouren. Hon tyckte att vi kunde av vakta. Vi fick ringa under natten vid behov.
Dagen därpå ringde vi vet. En 3vet kom då ut.
Då såg hästen bättre ut.
Hon tittade noga på henne. Hon sa att det finns många grejer det kan vara. Men vi börjar med korsförlamning. Hon tog prover . Lämnade in på olika grejer. Men det visade förhöjda muskel värden.
Hon fick även i spruta B vitamin antiflammatoriskt.
+ i pulver form. Skall ävenäta Evitamin.Minskat kraftfoder givan med hälften.
Hon skall vila 3 veckor, Nya prover skall tas då. Så får vi se vad dom visar.
Så det var en korsförlamning.

Senast ändrad:

Mitt sto fick korsförlamning när hon var ung, i samband med att hon skulle starta i ett lopp. Då trodde dom att orsaken var stress.
Hon har aldrig fått korsförlamning igen.

Jag tror inte att det var korsförlamning hon fick... Om en häst som får korsförlamning lägger sig ner (vilket jag aldrig upplevt!!) så borde den ha mycket svårt att resa sig o ännu mer svårt att gå.. Även en häst med ganska "mild" korsförlamning vill knappt gå. Dessutom hade hon förmodligen varit ganska så stel o kort i steget ett par dagar efter händelsen och muskelvärdena borde varit skyhöga! Näe jag tror det är något annat hon drabbats av, vad vet jag inte men konstigt låter det!

knapplån
En häst som fått korsförlamning bör så snabbt som möjligt få kramplösande och vila tills krampen släppt. (2-3 timmar). Dagen efter ska hästen röra på sig. Låt den gå i hagen så mycket som möjligt. Fett gräsbete är inte att rekomendera. Hästen kan/bör med fördel motionera varje dag efter anfallet. Inget kraftfoder närmsta dagarna efter, bara hö. Sen ökar man succesivt.B-vitamin och E-vitamin
gulan fd.gulla

in shettis fick det i somras. han fick smärtstillande i några dagar sen var han bra igen.. tog det dock försiktigt med maten och motionen ett par veckor efteråt men han blev väldigt fort bra igen....

Jag tycker du skall läsa på . Det står överallt
Tredje graden den allvarliga.Läs håll hästen frisk. En bok.
Då lägger hästen sig.
Hästen har varit stel i bakdelen .
Hon hade problem. Hon var ju inte frisk när vi gick hem. Hon fick medesin när vet kom ut dagen där på.
jour vet tyckte vi kunde vänta.
Jag vet inte hur höga muskelvärdena var. Men de var höga.
Hon får B o E vitamin. Och har fått pulver smärtstillande anti inflammatoriskt.
Hon skall gå i hage. Hon skall vila 3 veckor . Då skall nya prover tas.

Nu har jag bara varit med om ett fall av korsförlamning, men jag tycker att det låter lite konstigt att du inte skulle se några sympom alls innan hon plötsligt vinglar till och lägger sig ner. Samtidigt verkar det ju som att provtagningen visar att hon har muskelskador.

Jag är ingen expert, men det jag fick höra när min ponny drabbades var att om det hade gått så långt att han lagt sig ner så hade skadorna på musklerna varit så stora att han skulle få börja sin långa konvalescens med boxvila upphängd i hängmatta.

Min ponny visade väldigt tydliga tecken på att något var fel, jag var bara för "ung och dum" för att fatta innan det blev riktigt illa.

Han fick en ganska allvarlig korsförlamning under en långritt. Det började med att han tappade en baksko. På väg hem märkte jag först att han verkade ömfotad, han blev kortare i steget bak, och kopplade ihop detta med den tappade skon. Men snart verkade han lika öm i båda bak och han rörde sig stapplande. Han blev stelare och stelare i bakdelen och jag började förstå att något var fel. Det här var innan mobilernas tid och jag måste ta mig hem till stallet för att få tag i en telefon.

Sista biten var hemsk och jag trodde flera gånger att han skulle lägga sig ner och dö. Väl hemma i stallet stod han som en sågbock, helt stel med rumpan indragen som en frysande hund. Vi fick tack och lov ut veterinären ganska snabbt och han konstaterade genast korsförlamning. Värderna visade sig senare vara riktigt dåliga och ponnyn fick först en lång vila och sedan en ordentlig igångsättning enligt veterinärens schema. Allt som allt tror jag att det tog ett halvår innan han var helt igång igen.

I mitt fall berodde korsförlamningen det helt och hållet på att jag, då 12 år och nybliven nybliven hästägare utan hästkunniga föräldrar, inte visste bättre - för mycket kraftfoder och för lite arbete (kombinerat med sporadisk tävlign, träning och långa uteritter).

Veterinären, som kände både mig och ponnyn sen tidigare, gav mig en ordentlig föreläsning om forderstater och träning och hur viktigt uppvärmning/nedvarvning var. Sällan har en 12-åring skämts så mycket! Efter detta var jag mycket noga med ponnyns träningsschema och lärde mig anpassa kraftfodergivan. Han hade två ägare efter mig, blev 20 år och fick aldrig något återfall.

/Johanna

Min tant var stel i bakdelen. Gick mycket dåligt nerför i backar. Jag trodde detta berodde på dåliga muskler. Efter lång vila (föl 2st kort tid) Bara skogs ridning dess emellan.
Just denna dagen var hon stel gick dåligt i vår första backe som vanligt. Sedan fortsatte vi ca 10 min innan det hände. Jag fattade att det var något som inte var rätt. När hon började ta fyllesteg. Jag trodde att hon var halt. Han inte tänka så mycket. Allt gick så fort.
Jag trodde bara att hon skulle dö. Jag kollade inte så noga på henne. Jag var mest schockad.
När vet kom så gjorde hon en massa tester. Drog i svansen när vi gick mm För att se hur bakdelen fungerade. Då sa hon att hon ska vara ute i hagen.

Men jag vet inte hur proverna visade mer än höga.
Hon kommer ju hit igen då skall juag fråga.
Hon skulle villa 3 veckor i hage. prover. Då får vi se hurdet blir.
Men hästen rörsig inte så stelt i hagen.
Men nu har hon överskotts energi. Och vill ha mat.
Men nu är det isigt i hagen.Satte på broddar i dag.
Hon är ju snart 18 år så hon är inte så ung heller. Svårare att bli frisk tror jag.
Hoppas hon blir rid duglig igen.

Jag har nog sett närmre 100 fall av korsförlamningar och aldrig sett en häst lägga sig ner.. Att din häst dessutom blev så dålig av att bara skritta låter väldigt konstigt. Men, visst, olika hästar reagerar olika! Tänk på att veterinärer kan ha fel ibland. Jag säger inte att jag har rätt men hade det varit min häst hade jag inte köpt den diagnosen. Jag hade kontaktat en annan veterinär för att andra utlåtande.
Ett tips för att förebygga korsförlamningar är att ge 1dl olivolja i maten dagligen. Fett verkar förebyggande på muskelproblem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 913
Senast: fio
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama