Jag vill veta allt om dessa hingstar :)

Zoya

Trådstartare
Nebraska 627 och Kew Gardens xx . Vad har det gett osv och vilket temperament har de nedärvt?

Berätta allt ni vet! :)

Sv: Jag vill veta allt om dessa hingstar :)

Stammarna finns ju på http://www.allbreedpedigree.com/

Har massa bilder på en helt underbar valack som jag red en hel del för ett par år sedan och som jag hade på foder senare ett tag. Han var född -81 e. Kew Gardens xx - Utrillo och nästan helt svart :love:

Tyvärr fick han en senskada som aldrig läkte ihop och fick avlivas. Han var ganska ädel, mycket nerver men världens snällaste. Hoppade bra som ung och tävlade tom MSV dressyr. Kan maila bilder om du vill.

Nebraska var brun, bläs, vtbff. 168-21,5 cm. Premierad AB. Dog -91. Född -77, född och ägd av Flyinge.

Exteriört utlåtande: Utmärkt sida med lång, väl ansatt hals, välliggande bog och bra sadelläge. Välbenad, något intåad höger fram. Mycket ledig och vägvinnande skritt, bra trav.

Gångarter: 786 Hopp: 8

Har egna tävlingsresultat: 3 placeringar MSV hoppning, 14 placeringar MSV fälttävlan och 2 placeringar i svår. Tex var han tvåa i SM (fälttävlan).

Bland avkommorna finns godkända Uriel 731, ett 15-tal stamboksförda ston, 1 diplomsto samt i svår klass Stradivarius (dressyr).

Nebraska var helbror med Labrador 588 och halvbror med Trubadur 705. Hans mamma Kolomea 8624 fick förärvningspremie -88 och var helsyster med Unesco 428.

Kew Gardens xx var brun, vtvfrf, vtbff. 166-21 cm. B-premierad. Född 1971 i USA, ägd av Flyinge.

Exteriört utlåtande: Mycket god ridhästmodell med lång, väl ansatt hals och välliggande bog. Välutvecklat kors. Goda ledgångar med bra inskeningar. Obetydligt tåvid fram. Mycket god skritt och trav.

Löpresultat: 4 segrar, 10 placeringar. Vinstsumma: 13771 pund, 12000 DM.

Han har lämnat två diplomston i halvblodsaveln.

Har ridit ett sto efter Kew Gardens xx!

Henne gick det inte att skrämma i onödan men så fort du sa galopp gick det undan värre. :rofl:

Zoya skrev:
Nebraska 627 och Kew Gardens xx . Vad har det gett osv och vilket temperament har de nedärvt?

Berätta allt ni vet! :)

Kew Gardens ska visst inte ha lyckats så bra i aveln som man hade hoppats. Inte i fullblodsaveln iallafall. Bästa avkomman är Alcatraz med 480,550 kr. Sen kommer Blue Garden med 118,750 kr sen har han endast 28 avkommor till som har startat.
Genom dottern Blue Garden xx är han morfar till Blue Talk xx(905,900kr) som är godkänd för halvblodsavel.

Kew Gardens betäckte stoet Bragansa 9664 och dom fick dottern Bristol Cream 13548 som är mamma till Bernstein 761 (e.Napoleon 625)

Tack för svaren! Är det ingen som vet vilket temperament de nedärvt?

Jag har haft en häst efter Kew Gardens. Det var en mycket snäll häst och hon var nästan omöjlig att skrämma. Hon stod till och med och (med glädje) tittade på fyrverkerier! :)

Vi körde in henne när hon var 15!

Det var ytterst sälland några problem och lasta henne själv, och hon "stod som ett ljus" i transporten.

På tävlingsplatserna kunde man ställa henne lös bakom transporten och gå och hämta saker i bagaget på bilen. Hon stod dessutom oftast och halvsov bredvid banan mellan hoppklasserna.

Hon stod alltid lös i stallet vid mockning, ryktning osv.. Även när jag gick ut ur stallet för att hämta ngt i en annan byggnad.

Lika lugn och fin som hon var hemma, var hon pigg i skogen! :) Hon var rena raketen! Jag minns en gång då det var en som red tillsammans med mig, som frågade om jag fodrade med krut eller ngt liknande! :)

Hennes sista Hubertusjakt gick hon som 21-åring, och jag tror att hon tillhörde en av de piggare hästarna där!
Tyvärr fick vi ta bort henne i somras, hennes syn försämrades snabbt och hon var nästan blind när hon fyllde 22... :( :cry:

En av de sista bilderna på Kola, 22 år gammal.

Senast ändrad:

Min fölmärr är e. Nebraska! Synnerligen trevlig dam med alla hovarna på jorden. Hon har ett otroligt psyke och är väldigt snygg att se på.
Hon är dubbeldiplomare och är sin far upp idagen, dvs, brun, bläs och fyra vita.
Bättre häst får man leta efter! :love:

Hennes avkommor nedärver psyket och är väldigt trevliga individer! :D Plus att de dessutom rör sig bra samt är positiva och frammåt!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar