Jag vill, jag vill, jag vill!

Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

Andledningen till att jag inte har tid med hästen är för att den står en bit bort från mig, vilket är ganska jobbigt då man måste passa busstider mm hela tiden.

En hund har man hemma, och kan anpassa tiden efter hur man vill.

Min mamma gillar inte att damsuga hundhår hela dagarna..
vi hade en väldigt långhårig hund förr..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

Andledningen till att jag inte har tid med hästen är för att den står en bit bort från mig, vilket är ganska jobbigt då man måste passa busstider mm hela tiden.

En hund har man hemma, och kan anpassa tiden efter hur man vill.

Min mamma gillar inte att damsuga hundhår hela dagarna..
vi hade en väldigt långhårig hund förr..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

En dvärgtax fäller de också...

En hund har man hemma, 24 timmar om dygnet. En valp måste man vara med alla dessa timmar. En vuxen hund bör man vara med i 20 timmar... det är mycket tid!

Jag kan aldrig åka direkt till en kompis eller stallet efter skolan. Jag måste hem först, antingen för att gå ut en långpromenad med hunden eller för att ta med mig honom.Tänk på det, allt tar sin tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

Med min förra hund gjorde vi såhär:

När jag vaknade tog jag en promenad med hunden, innan skolan alltså.
Sen när jag var i skolan gick mamma ut med den när den behövde, gav den mat mm.
När jag kom hem gick jag långpromenad, 1-2 timmar i skogen.
Och yttligare en gång sent på kvällen.

Detta funkade bra, och det var en stor hund. Små hundar kanske inte kräver lika mycket motion, men lika mycket utevistelse.
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

Hur ska du hinna med en häst ovanpå det också?

Visst, småhundar kräver inte lika mycket motion - men de behöver likväl träning och en tax. Det är en jakthund som kräver otroligt mycket motion och stimulans för att inte bli odrägliga.

Jag har två sällskapshundar (phalene och cavalier) och får de inte en långpromenad på två eller tre dagar blir de fruktansvärt odrägliga. De behöver även den stimulansen för att inte hitta på hyss eller komma in i ovanor...

Bara att tänka på. Jag vet det iom att jag har en hund helt på mig själv och en extra som är familjens..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill!

Har ingen betydelse vilken storlek det är på hunden, En jakthund alá cockerspaniel, jackrussel m.f kräver mycket mer än en STOR Grand Danois ( som används som sällskapshund )

Det är bara du som kan svara för om du har tid eller inte för en hund, jag har själv haft egen hund sedan 13 års ålder och visst det har varit jobbigt men så mycket jag har fått tillbaka genom hundarna..

Det viktiga är ju att du skaffar en hund utefter dina förutsättningar och att du har har tiden ( även långsiktigt )... Som någon ovan skrev, en hund skall inte vara ensam mer än 4 timmar/dag om det sker flera dagar i veckan...
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp