Jag vill inte längre!!

London

Trådstartare
Hej! Det är så att jag går på ridskola och har gått där några år. Men nu tycker jag det inte är kul längre. Jag vill inte sluta men samtidigt har jag börjat gråta efter varje lektion nu eftersom jag tycker att det inte är kul längre och jag vill så gärna tycka att det ska vara kul.

Jag kan ju inte ta en paus på några månader heller för då kommer man ju efter gruppen jättemycket :( Jag kan ju heller inte bestämma vad vi ska göra. Några tips hur man kommer ur den här svackan?

Sv: Jag vill inte längre!!

Först och främst är det nog bra om du tar reda på varför du inte tycker det är kul längre. Tycker du att du inte lär dig nått, att du står stilla i utvecklingen eller känns det för svårt? Kanske du behöver byta grupp till en högre eller lägre nivå? Du kanske inte trivs med instruktören?

Jag minns när jag började rida då funderade jag några gånger på att sluta. Det händer faktiskt nu också (har ridit i 7 år) fast mer sällan. För min del beror det oftast på att jag inte känner mig tillräckligt bra eller att jag rider nån häst som känns svår. Brister i självförtroendet helt enkelt. Men jag älskar verkligen min ridskola, hästarna, instruktörerna och alla som rider där och det får mig att fortsätta och ta mig igenom dåliga dagar.

Kanske du ska prata med instruktören om hur du känner. Hon/han kanske har några tips på vad du ska göra. Eller så tar du en paus och funderar på om du verkligen vill fortsätta rida. Bry dig inte om vad resten av gruppen gör fokusera på dig själv och vad du vill.

Babbel, babbel..... :D

Jag hoppas det känns bättre för dig snart.

Nu när jag tänker efter så tror jag det är för att jag känner att jag inte kommer någonstanns :( Har lite svårt att förstå själv vad det är som känns fel, men tror det kan bero på det. Tack så mycket! :D

Det är för att jag brukade tycka det var så kul med ridningen, och nu nästintill hatar jag ridningen och jag har ingen annan stanns att ta vägen i framtiden :(;)

Att du inte känner att du inte kommer nånstans är en sak.

Det kan vara att du står inför ett steg i inlärningstrappan som är stökigt för dig att ta dig över. När man kommit över brukar det dessutom kunna gå bakåt ett tag om det vill sig illa.

Eller så lyckas inte läraren förmedla vad du behöver just nu, läge att ta ett samtal med läraren då.

Motivation, sägs komma inifrån hur har jag aldrig begripit.

Bara gå och sura bblir det inget av i alla fall! Men sen ska tummen ur vagnen med, svårt det med.

Ptr

Nu när jag tänker efter så tror jag det är för att jag känner att jag inte kommer någonstanns ./QUOTE]

Har du möjlighet att rida privatlektion? Ibland kan det vara en knuff i rätt riktning att få ha ridläraren helt för sig själv och då kunna koncentrera sig på det som du känner att du behöver träna lite mer på.

Jag har själv ridit på ridskola i många år och det är inte alltid lätt för ridläraren att hinna ge alla elever så mycket coachning som dom skulle behöva om man rider i en lite större grupp. Det tar helt enkelt längre tid att lära sig under dom omständigheterna.

Nu när jag tänker efter så tror jag det är för att jag känner att jag inte kommer någonstanns

Svackor är naturligt. De kommer då och då. För mig kommer de ofta då jag tycker att jag borde kunna mer än vad jag gör. Jag upplever ofta en platå då det inte händer något innan det blir ett skutt framåt. Det är ingen kul känsla när man står still och kanske rent av tycker man rider som en potta skit, men när ny kunskap fastnar och man upplever att man faktiskt utvecklas så är det kul.

Kan du ta två lektioner i veckan? Det händer mycket och fortare när man får mera timmar i sadeln.

Du kanske kan rida privatlektioner i en termin? Antingen på ridskolan eller någon annanstans. Beroende på vad det kostar kanske du inte kan rida lika ofta för samma kostnad, men å andra sidan ger varje lektion dig förhoppningsvis mer. Du kommer ha instruktörens fulla uppmärksamhet så du kommer troligtvis utvecklas snabbare.

Jag var vikarie åt en elev en gång som kände precis som du. Jag gav henne rådet att prata med sin ordinarie ridlärare om hur hon känner och kanske ev byta till en annan grupp . Hur det slutade vet jag inte tyvärr inte. Så prova prata med din lärare och se om ni kanske kan komma fram till något.

Hur länge har du ridit? Du kanske vill kunna rida lite på egen hand? Isåfall kan du ju alltid bli medryttare eller liknande om du vill ha mer ansvar. Tänk på att alltid göra som du själv känner! Men om du verkligen gillar hästar så kan du ju alltid testa att gå dit fast du inte vill i ca 1 månad så kanske du får tillbaka dit intresse. Jag tror att alla vi hästmänniskor har perioder då vi tycker att allt med hästar känns jobbigt! Jag själv har haft det många gånger, men brinner man på något så ska man alltid kämpa lite! Hoppas att ditt problem löser sig, kram

Privat lektioner kommer man längre med, dock dyrare men man behöver kanske inte rida varje vecka då.

Men om du tar en paus ifrån ridningen, varför är det så hemskt att komma efter? Du får inte mer kunskap ut av att stå och stampa på samma ställe och må dåligt. Ta ett halvår ifrån ridskolan, efter 2 månader så kan du börja med att ta någon enstaka privat lektion för en bra tränare om det är det du vill, eller så skaffar du dig en medryttarhäst att skritta ut i skogen med om du vill det.
Men det låter som att du behöver en paus, en paus för att se om du vill fortsätta träna på ridskolan, eller om du vill göra annat.

Nu när jag tänker efter så tror jag det är för att jag känner att jag inte kommer någonstanns :( Har lite svårt att förstå själv vad det är som känns fel, men tror det kan bero på det. Tack så mycket! :D
Finns det mer än en ridlärare där? Du kanske i så fall ska testa att byta. Jag vet att det tagit tvärstopp för mig ett antal gånger och sen när jag av någon anledning bytt ridlärare så har jag börjat utvecklas igen. När det tagit stopp där så kan den jag lämnade förra gången hjälpa mig framåt igen. En annan person tittar på lite andra saker och det kanske är så att du behöver se saker från ett annat håll ett tag.

Vad tror du om att hitta en medryttarhäst? Som komplement till ridskolan.

Dels får du möjlighet att på egen hand träna det ni går igenom på lektionerna, och att träna på egen hand är inte att förakta! De flesta av mina aha-upplevelser kommer när jag tränat själv efter lektioner, "var det SÅ ridläraren menade". Dels får du följa en o samma hästs utveckling under en längre tid, det är oxå motiverande! Att sätta upp mål och planera träningen. Att få nytta av det du lär i ridskolan.

O så möjligheten att inte bara "rida runt runt" utan komma ut i skog o mark!

Håller med dig!

TS - Beroende på hur länge du ridit så kanske du är mogen för att ha en medryttarhäst? Vissa ridskolor har tom medryttarverksamhet på sina egna hästar, eller så kanske din ridlärare kan förmedla någon medryttarhäst åt dig?
Det tar lång tid att bli bra på att rida genom att bara rida i grupp en gång i veckan. Det handlar om att få ihop så många timmar i sadeln som möjligt, samt då givetvis med hjälp av ridläraren. Sett per timme får man väldigt lite tid i sadeln i kombination av ridlärarinstruktioner, om man bara rider en gång i veckan i stor grupp.

Jag tror att du är på en platå i din utveckling. Den måste du komma över, och det gör man genom att rida mer ;)

Jag minns själv hur frustrerande det var då jag efter några års uppehåll från ridning (och egna hästar, privatlektioner osv) började rida på ridskola. Man fick för dålig kontinuitet, man red för sällan helt enkelt. Och att rida väldigt sällan och då dessutom i stor grupp, gjorde att det gick för långsamt framåt. Jag tröttnade. Sedan började jag rida privatlektioner istället och var lite medryttare vid sidan av. Ett stort lyft både för ridningen och för motivationen :)

Har du inte möjlighet att skaffa en medryttarhäst så skulle jag ta privatlektioner - antingen någon gång ibland utöver din vanliga grupp eller så helt gå över till det.

Senast ändrad:

Om du blir så upprörd att du gråter efter lektionen så är det nog dags för en paus. Ridning och hästar ska ju vara ett sätt att tanka energi på, inte förlora.

Om jag vore du så skulle jag spendera närmaste dagarna med att fundera över:

1. Varför påverkar lektionerna dig så negativt? Har du prestationsångest? Förstår du inte vad läraren säger och känner dig dålig när det inte funkar? Är det jobbig stämning i ridgruppen? Är det något annat på ridskolan som skaver och känns dåligt, som sättet dom hanterar hästar på eller något liknande?
2. Varför känner du att du inte kan sluta för att du "hamnar efter"? Ställer du kanske för höga krav på dig själv?
3. Vill du egentligen fortsätta med hästar? Om du vill det, så kanske det är bättre att hålla på med hästar i en annan form som inte påverkar dig lika negativt. Exempelvis privatlektioner och/eller medryttarhäst, eller byta ridskola.
4. Är det egentligen ridlektionerna som påverkar dig negativt, eller har dom blivit en plats där upprörda känslor över andra saker i ditt liv kommer upp till ytan?

Hoppas att det löser sig för dig :).

(visst kan man känna sig dålig, besviken och hopplös efter en ridlektion där det gått dåligt, men det är viktigt att fundera över varför man känner så och sen bestämma sig för att släppa den känslan och se fram emot nästa lektion istället)

Det kunde varit jag som skrev! Efter några år på samma ridskola bytte jag till annan ridskola. Roligt med lite nytt på alla fronter, fast jag ibland får känslan att ridskolelivet inte ger så mkt.Andra ggr tycker jag att det är riktigt bra! Vad har du för mål med din ridning?Vad vill du ha ut av ditt hästliv? Det som driver mig är att småningom köpa egen häst, men eftersom det tar väldigt lång tid att lära sig rida på 1 g / v har jag även en medishäst. Det är nog mitt hetaste tips! Du får en häst att knyta an till, lära dig annat än rida runt på fyrkanten o med lite tur prova på lite annat. T.ex köra, NH, tömköra om du har tur samt rida ut.Dock är ridskolan ett bra komplement när man ska öva in nya saker tycker jag.Fast så mkt mys med häst blir det ej och övrigt om hästvård lär man sig inte. Tråkigt nog. Det går inte alltid perfekt med medishästen heller i ridningen men då försöker jag fokusera på annat. Om jag har en dålig ridperiod försöker jag lära mig ngt teoretiskt istället, typ foderlära ( läser massor på bl.a Buke! )Jag varvar mitt lärande med praktisk ridning / teori. Då känns det iaf som man hela tiden går framåt på någon front! Men det beror ju lite på vad ditt mål är.:) Att ha svackor är naturligt men om man fastnar i en måste man kanske fundera hur man kan förändra det som skapar svackan! Att inte tänka dåliga tankar om sig själv, som även jag gjort " jag lär mig aldrig, jag kommer aldrig kunna köpa häst" är förödande för självförtroendet. Ju fler ggr du tänker en negativ tanke, ju mer tror du på den.Jag hejar på dig! Uppdatera gärna hur det går för dig!

Fast det finns ridskolor där man faktiskt får lära sig allt det där, och man kan även vara skötare på en ridskolehäst.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka