Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Mina vänner är så fina att de inte skulle förnedra mig.
Jag tror du borde läsa om trådstarten. Ingenting handlar om vad ts vill ha på möhippan. Ingenting handlar om att hon oroar sig över att inte ha kontroll över möhippan. Det finns säkert andra diskussioner någon annanstans som har handlat om sådant.

Och många här, säkert inkl ts håller med om att dyra möhippor inte alltid kanske är bäst och att bruden inte behöver bestämma allt.

Men det enda tråden verkar handla om (så långt jag läst) är att ts vänner tydligen visst vill förnedra henne. Hon vill inte bli förnedrad, du vill inte bli förnedrad och flera andra i tråden vill inte det heller (inte jag heller, kan inte tänka mig något värre). Och de som till äventyrs gillar att bli förnedrade tycker inte att andra som inte vill bli förnedrade ska utsättas för det. Och där måste du väl hålla med?
 
Jag tror på att TS vänner känner henne så väl att de inte hanterar TS illa.
Nu åker jag väl på en dänga att jag är så förmäten att jag tror att jag har bättre vänner än TS. :) OBS det tror jag inte!
Men tror på att vänner generellt vill en väl.
Men snälla

TS har fått reda på upplägget, alltså inte bara ngt litet humhum Utan verkligen fått reda på vad som ska göras

Typ
9:00 Pinsam klädsel
10:00 Sälja kyssar
11:00 Annan pinsam aktivitet
12:00 Lunch
15:00 Bli avklädd av främlingar

Det är alltså på ovanstående detaljnivå som TS fått reda på vad som ska hända. Alla punkter hon fått reda på är syftade att förnedra och skämma ut henne. Hur kan då du, på ett internetforum, hävda att hon inte kommer bli förnedrad av sina vänner utan kommer få en trevlig möhippa???
 
Fast man kan ju gifta sig ändå, även om man inte har en möhippa ;).

Jag hade ingen möhippa, ingen vit klänning (gifte mig i en rosa och med rosa converseskor) vi gifte oss i vår trädgård med en borgerlig vigsel (och bad att han skulle ta den snabb-snabba versionen utan krusiduller och svammel :D)

Och jag blev gift ändå, på precis det sätt och utförande som passade mig och min man :)!

Precis. Ett giftermål är något som ska göras på de två ingående parternas villkor och det finns många fantastiska sätt att gifta sig på. Jag gifte mig med en ceremoni på 30 sekunder på weekendresa i Göteborg, med en liten bebis o flaska i famnen. Snabbt ut och in, snabbare än att ta ut en femhundring i Bankomaten. Ingen fest, ingen möhippa, ingen svensexa, inga presenter, inget massivt planerande för andra. Det var vårt val, vårt bröllop. (Och för den som tror att bebisen gjorde det stressigt att gifta sig så kan jag meddela att första bebisen av 5 med partnern kom 17 år tidigare).

TS; dina vänner verkar ha hamnat helt snett. Förklara för dem att du absolut inte vill ha det så, och tydligt förklara att om det krävs något sådant så går du därifrån. Stå upp för dig själv! Var "diplomatisk" men låt de inte på något sätt missförstå vad du menar, inget skrattande eller förminskande av dig själv.
 
Senast ändrad:
Jag läser att TS inte vill prata med främlingar och göra uppdrag som innefattar att TS ska fråga/interagera med främlingar om något.
Men att TS är klar för att göra wild & crazy fysiska, adrenalinstinna aktiviteter samt att bli så onykter att TS 18-åriga jag skulle komma krypandes hem.

Och att TS nu har panik och mår illa för att TS eventuellt skall utsättas för uppdrag med främlingar. TS har som jag uppfattat det, fått sitt bröllop förstört eftersom TS vänner inte verkar ha planlagt efter TS önskemål. TS vet inte om de kan kallas vänner längre eller hur de skall benämnas. TS möhippa skulle vara underbar och väninnorna och TS skulle skratta och ha roligt på möhippan och giftermålet, men nu verkar det inte bli så?
Har jag uppfattat korrekt? :)
Jag tror att både möhippa och bröllop kommer bli bra. :)

:confused::confused::confused::confused::arghh::arghh:
 
Fy vilken trist situation. :( När jag gifte mig så styrde min syster upp möhippan. Hon vet att jag inte gillar pinsamheter eller stora samlingar av folk så hon höll det litet, intimt och otroligt trevligt. De fula kläderna kom jag dock inte undan och det gjorde mig egentligen inget då de ändå var anständiga. En rödspräcklig klänning med fult skärp och en ful slöja kändes helt ok för mig. Lite får jag ändå bjuda på mig själv. Vi spelade olika spel i en park i Slottsskogen i Göteborg så jag var ju ute till "allmän beskådan". :D:o

Allt fler i min närhet väljer att gifta sig i smyg. Flera har sagt att de gjort det då de varit rädda för sin möhippa/svensexa. Det är ju en otroligt tråkig utveckling om det är så. Möhippa/svensexa ska vara roligt. Inte pinsamt och man ska absolut *inte* bryta ihop långt innan den ens blivit av!
Riktiga vänner utsätter inte en för den typen av "roligheter". Riktiga vänner är schyssta och vill ge en ett minne för livet.
 
Men snälla

TS har fått reda på upplägget, alltså inte bara ngt litet humhum Utan verkligen fått reda på vad som ska göras

Typ
9:00 Pinsam klädsel
10:00 Sälja kyssar
11:00 Annan pinsam aktivitet
12:00 Lunch
15:00 Bli avklädd av främlingar

Det är alltså på ovanstående detaljnivå som TS fått reda på vad som ska hända. Alla punkter hon fått reda på är syftade att förnedra och skämma ut henne. Hur kan då du, på ett internetforum, hävda att hon inte kommer bli förnedrad av sina vänner utan kommer få en trevlig möhippa???
Jag tror att TS vänner kommer att ge TS en bra dag. Jag ber om ursäkt för att jag tror att TS vänner är bra personer.
Om TS börjar gråta när de drar fram den pinsamma klädseln, så lär de inte tvinga på TS dem med våld? Utan lägga om planen så att den passar. :)
 
Jag tror att TS vänner kommer att ge TS en bra dag. Jag ber om ursäkt för att jag tror att TS vänner är bra personer.
Om TS börjar gråta när de drar fram den pinsamma klädseln, så lär de inte tvinga på TS dem med våld? Utan lägga om planen så att den passar. :)

Och då är det ju mycket bättre att TS hör av sig i god tid och tydligt så att man mjukt kan lägga om planen och inse att man var helt fel ute, för att skapa en bra dag.

Än att situationen med pinsam klädsel, förnedring och vägran ska behöva uppstå?
 
TS skrev så i sitt inlägg?

Läs om, läs rätt.

TS ska mot sin vilja, bekräftat av minst två personer, utsättas för sådant TS upplever är obehagligt och förnedrande. Så till den milda grad att TS gråter och mår dåligt och har ångest.
Spelar det någon roll VAD? Nä, det spelar ingen roll eftersom det är olika för alla men i just detta fall har personen också meddelat vad som inte är ok, vilket ger en massa utrymme för andra saker, jämfört med en person som dikterar vad som ÄR ok och det enda alternativet.

TS upplever varken vägen till möhippan eller möhippan, om den blir som det är bekräftat, trevlig, rolig eller värd att skratta till.

Ingen kan, på något sätt göra det bättre genom att skriva eller säga att "det kommer nog bli bra ändå".
Det är inte ens ok att få TS att känna så här om det bara är på skoj för att göra henne orolig och det blir en möhippa som egentligen är utformas som TS vill.
Hur har TS inte mått fram till dess liksom?
 
Jag tror du borde läsa om trådstarten. Ingenting handlar om vad ts vill ha på möhippan. Ingenting handlar om att hon oroar sig över att inte ha kontroll över möhippan. Det finns säkert andra diskussioner någon annanstans som har handlat om sådant.

Och många här, säkert inkl ts håller med om att dyra möhippor inte alltid kanske är bäst och att bruden inte behöver bestämma allt.

Men det enda tråden verkar handla om (så långt jag läst) är att ts vänner tydligen visst vill förnedra henne. Hon vill inte bli förnedrad, du vill inte bli förnedrad och flera andra i tråden vill inte det heller (inte jag heller, kan inte tänka mig något värre). Och de som till äventyrs gillar att bli förnedrade tycker inte att andra som inte vill bli förnedrade ska utsättas för det. Och där måste du väl hålla med?
Abslout! :) Helt enig!
Men jag tror fortfarande att TS kommer att få en glad och fnissig dag. Tror att TS vänner är fina människor. Och då kommer de vara lyhörda för vad som funkar och inte när det blir så dags. Jag kanske tror för gott om människor.
Jag ber om ursäkt att jag tolkade in kontrollen, men när TS skrev att allt var så fantastiskt fint planerad utom själva möhippan där TS, underförstått, inte haft något med planeringen att göra. Då uppfattade jag att allt var fantastiskt planerat utom möhippan. Men det var uppenbarligen fel av mig. :)
 
Jag tror att TS vänner kommer att ge TS en bra dag. Jag ber om ursäkt för att jag tror att TS vänner är bra personer.
Om TS börjar gråta när de drar fram den pinsamma klädseln, så lär de inte tvinga på TS dem med våld? Utan lägga om planen så att den passar. :)

Men alltså.... Va? TS gråter ju redan?! Tycker du på fullaste allvar att "en bra dag" involverar en brud som gråter på sin egen möhippa och ett gäng kompisar som panikändrar sitt pinsamhetsschema i sista minuten, trots att de haft alla chanser i världen att planera något bättre? Trodde aldrig att jag skulle sitta här och citera Magdalena Ribbing, men: en present ska glädja mottagaren, inte givaren. Likaså ska väl en möhippa planeras med brudens intressen och välmående i fokus (och nej, det behöver inte kosta 2000 kronor per person).
 
Om TS börjar gråta när de drar fram den pinsamma klädseln, så lär de inte tvinga på TS dem med våld? Utan lägga om planen så att den passar. :)

Tyvärr är ju skadan redan gjord. TS gråter nu.

Angående tvång etc så får man inte glömma att grupptryck är en stark övertygare och kan få folk att göra vad de inte vill och må väldigt dåligt efteråt. Flera år eller decennier efter.
 
Jag tror att TS vänner kommer att ge TS en bra dag. Jag ber om ursäkt för att jag tror att TS vänner är bra personer.
Om TS börjar gråta när de drar fram den pinsamma klädseln, så lär de inte tvinga på TS dem med våld? Utan lägga om planen så att den passar. :)

Om man behöver anpassa planen för att den man ska fira börjar gråta är man riktigt kass på att planera överraskningar. Jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Jag är med på att du själv förmodligen skulle tycka ts upplägg vore roligt, men du förstår väl att ts inte tycker det är roligt? Att jag inte skulle tycka det vore roligt, att många andra i tråden inte skulle tycka det är roligt. Man är inte skyldig att ställa upp på något man inte vill. Man behöver inte "bjuda på sig själv" på bekostnad av ens eget mående.

Är du en av dem som planerat ts fest? Annars förstår jag inte hur du skulle kunna veta bättre än ts vad som väntar.

Till TS: Hoppas det känns lite bättre idag och att du kommit på något sätt att lösa detta. :)
 
Men fortfarande tänker de förnedra sin vän, är det att behandla henne väl?

De vill säkert väl, i allting annat i livet. Men på möhippan vill de uppenbarligen bara ha sig ett gott skratt, på brudens bekostnad. Det är så man mår illa.

Läser du samma text ,det som ts skrivit, som oss andra ens?
Jag har väldigt svårt att tro att de är så onda. Det är helt säkert fel av mig.
Det är ju inte värre än att TS, när TS känner att det håller på att gå över hennes gräns, säger ifrån?
-Nej det där vill jag inte! Nästa grej!
 
Abslout! :) Helt enig!
Men jag tror fortfarande att TS kommer att få en glad och fnissig dag. Tror att TS vänner är fina människor. Och då kommer de vara lyhörda för vad som funkar och inte när det blir så dags. Jag kanske tror för gott om människor.
Jag ber om ursäkt att jag tolkade in kontrollen, men när TS skrev att allt var så fantastiskt fint planerad utom själva möhippan där TS, underförstått, inte haft något med planeringen att göra. Då uppfattade jag att allt var fantastiskt planerat utom möhippan. Men det var uppenbarligen fel av mig. :)
Ja du har uppfattat det fel.
TS gråter. Tycker du man ska sitta och gråta inför sin möhippa?
 
Abslout! :) Helt enig!
Men jag tror fortfarande att TS kommer att få en glad och fnissig dag. Tror att TS vänner är fina människor. Och då kommer de vara lyhörda för vad som funkar och inte när det blir så dags. Jag kanske tror för gott om människor.
Jag ber om ursäkt att jag tolkade in kontrollen, men när TS skrev att allt var så fantastiskt fint planerad utom själva möhippan där TS, underförstått, inte haft något med planeringen att göra. Då uppfattade jag att allt var fantastiskt planerat utom möhippan. Men det var uppenbarligen fel av mig. :)

Vad är det som gör du att du tror att TS, just under dagen för sin möhippa, skulle kunna ändra hur hon känner för det som är planerat? Jag gissar att TS under väldigt stor del av sitt liv, om inte hela, känt precis såhär inför upplevelser som planeras till möhippan. Varför skulle känslorna kring de ändras just precis exakt till den dagen?

TS har ju starkt uttryckt vad hon INTE vill ska hända under den dagen, ändå är det precis det som planeras. I mina ögon tyder det inte på att det är "fina människor" som står bakom planeringen. Tyvärr
 
OT
När min man för många år sedan fyllde jämnt fick han av arbetskamraterna en låda med kanske 10 kg isterband och en skiva. Han hatar isterband, och artisten på skivan. Maten slängdes och skivan likaså. Arbetskamraterna menade nog inget illa, dom hade nog jättekul när detta planerades, men det var en helt värdelös present, och inte gratis heller.
 
Om man behöver anpassa planen för att den man ska fira börjar gråta är man riktigt kass på att planera överraskningar. Jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Jag är med på att du själv förmodligen skulle tycka ts upplägg vore roligt, men du förstår väl att ts inte tycker det är roligt? Att jag inte skulle tycka det vore roligt, att många andra i tråden inte skulle tycka det är roligt. Man är inte skyldig att ställa upp på något man inte vill. Man behöver inte "bjuda på sig själv" på bekostnad av ens eget mående.

Är du en av dem som planerat ts fest? Annars förstår jag inte hur du skulle kunna veta bättre än ts vad som väntar.

Till TS: Hoppas det känns lite bättre idag och att du kommit på något sätt att lösa detta. :)
Jag ger mig.
TS vänner är alltigenom onda och vidrigare vänner får man leta efter.
Nej, jag hade inte planerat saker som förnedrade en vän.
Jag vet inte bättre än TS vad som väntar, jag tror bara människor om gott. Vilket uppenbarligen är helt fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp